Gyanús, hogy ez volt az utolsó alkalom, amikor Pinchas Zukermant hegedülni hallottam. Mert nem is hegedült valami jól, sem szépen, tisztán végképp nem, bár azért érdekesen. Talán az is egy tanulság, hogy mennyiféleképpen lehet rosszul hegedülni, hogy mennyire másképp hegedül rosszul az, aki valaha tudott, és az, aki azelőtt sem tudott.
A koncert egyébként csupa slágerdarabból állt, ám így is volt valami titkos programja is: amikor más zeneszerzők is Mozartok szeretnének lenni. Beethovennel kezdődött, a G-dúr románccal, amelynek zenekari szólamai olyanok, mintha Mozart hangszerelését hallgatnánk, Schuberttel végződött, az 5. szimfóniával, amely mintha a Jupiter folytatása volna, egyensúlyoz a derű és a derű alól folyton előkerülő melankólia között. A két szám között meg egy igazi Mozart, az A-dúr hegedűverseny, néha kicsit érthetetlen tempókkal és tempótlanságokkal. Ha kell, elfogadom, hogy nem Mozartot jöttünk hallgatni, hanem Zukermant. Azt kicsit nehezebb tudomásul venni, hogy nem Zukermant hallgatjuk, csak valakit, aki még mindig a legjobban hasonlít hozzá - már ami a hegedűjátékot illeti. Ami a vezénylést illeti, az ő, hamisítatlanul, csak abban meg nincs semmi érdekes. Lehetőleg egy kézzel, ezt is kicsit sietősen, mint aki maga sem biztos abban, hogy ennyivel lehet-e embereket mulattatni. Nem is könnyű. De tényleg ő az, tessék legalább ennek örülni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tnsnames.ora 2017.12.23. 23:27:05
(1) Sajnos a népek egy David Ojsztrakh híres 60-dik szülinapos vagy Julia Fischer teljes felvételének árnyékában kevésbé díjazták, jobb hangminősége ellenére.
(2) Sajnos, hogy a III.tétel az erősen rövidített változat (gondolom annó rá kellett férni kényelmesen az LP-re).
(3) Sajnos, hogy bár Dorátit nagyon szeretem (különösen Csajkovszkij kontextusában), azt gondolom ennek a műnek van jobb felvétele karmester+zenekar szempontból, de legalább a II.tétel nagyon pazarra sikerült. Ezt a tételt bizony lehet nagyon unalmasan is jászani, totálisan lefárasztva a hallgatót.Pedig ugyanaz az életerős Csajkovszkij írta az ugyanúgy nagyon szép, szívből jövő (téma)dallamokat. Én érzésem szerint nagyon rá kell érezni Csajkovszkij zenei mondandójára, egyáltalán nem hullik ölbe még a karmestereknek sem, és így nyilván jellemzően a hallgatóknak sem.
De a legjobb, hogy Zukerman szenzációsat hegedül a versenyműben (első felvételeinek egyikén 21 évesen, majdnem 50 éve). Egy élmény hallgatni játékát, keretet adva a poszt aktualitásának.
[Pinchas Zukerman+Doráti Antal] Tchaikovsky: Violin Concerto Op.35, 1969
www.youtube.com/watch?v=gb8PNumfBCo