Persze, hogy intézmények esetében nem annyira fontos a kor, de ha már épp így jött ki, örüljünk neki. Idén 175 éves két nagy szimfonikus zenekar, a Bécsi Filharmonikusok és a New York Philharmonic. Meg is ünneplik magukat, New York Pestre is eljön az ügy érdekében tavasszal. Amúgy is van néhány dolog, amely összeköti a két társulatot. Leginkább Gustav Mahler, aki mindkét zenekarban volt zeneigazgató, egyikben sem hosszú ideig. Bécsben piszkálták, szakmailag és származásilag. Csak a szakmait mondom, és közben tisztában vagyok vele, hogy a régi viccet ismétlem meg.
A vicc egyébként így hangzik: "Elmegyek Magyarországról, mert Pesten üldözik a zsidókat és a fodrászokat. A fodrászokat? Miért? Na látod, épp emiatt a kérdés miatt megyek el."
Mahlernél maradva: a szakmai kifogások úgy hangzottak, hogy átírta a Beethoven-szimfóniákat, pontosabban áthangszerelte őket. Amire ma csak annyit tudunk mondani, hogy bárcsak néha meghallgathatnánk azokat az áthangszereléseket, koncerten vagy lemezen, mert engem érdekelnének.
A közös évforduló örömére kiállítást rendeztek New Yorkban, hogy közös tárgyak is előkerüljenek. Vagy éppen ne kerüljenek elő, csak egy bejegyzés a New York-i zenekar könyvtárában: Bruckner 4. szimfóniájának partitúrája nem található, mert a zeneigazgató úr magával vitte Európába, ahol meghalt. Ez Mahler adóssága. Az ő művének, a Dal a Földrőlnek a New York-i partitúráján viszont a Bécsi Filharmonikusok pecsétje van, mert Bernstein a sikeres bemutatkozás után véletlenül magával vitte Amerikába.
A két zenekar közül egyébként a bécsi az idősebb, március 28-án játszottak először, Beethoven 7. szimfóniája volt az első szám. New Yorkban az 5. szimfóniát játszották december 7.-én. Mondhatjuk, hogy nem nagy fantáziára vallanak a programok, de nem csak arról van szó, hogy akkor Beethoven volt a legnagyobb valaha élt zeneszerző, de maguk a zenekarok is azért jöttek létre, hogy méltóképpen őrizzék a komponista emlékét és művészetét. Többnyire azért ez sikerült is nekik.
Ha viszont valaki arra a következtetésre jutna, hogy két zenekar közül mindig az idősebb a jobb, hiszen náluk nagyobb a hagyomány, ők még látták Mahlert vagy Hans Richtert, vezényelte őket Brahms vagy Dvorák, azért megfontolásra ajánlom a tényt, hogy a világ öt legrégebbi, ma is működő zenekara közül csak egy igazi nagyágyú van, a Staatskapelle Dresden. Az viszont már 1548 óta működik. A Dán Királyi Zenekar még száz évvel idősebb nála.
Vagy ha jobb érv kell, jöjjünk Magyarországra. A Fesztiválzenekar kölyöktársulat a maga 34 évével. Még a Rolling Stones is idősebb nála. Vagy az Omega. Vagy a Hungária. Igaz, az utóbbiak már nem aktívak, de az ördög nem alszik.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tnsnames.ora 2017.02.27. 23:54:34
Én egy - szerintem érdekes - Mahler-hangszerelésről biztosan tudok. Megjegyzem harmadik legnézettebb kottás videóm, a maga 700.000-es, nem egész 2% dislike-aránnyal, ami elég finomnak mondható. Ugye mondani sem kell, hogy nem triviális feladat egy vonósnégyest vonószenekarra felskálázni. Én nyilván csak a vonósnégyes-kottát tehettem a felvétel alá, mert más nem állt rendelkezésemre.
[Pavel Hůla+Praga Camerata] Schubert: Death and the Maiden Quartett for Strings
www.youtube.com/watch?v=z42GrmR4U2Y
PS: Elnézést kérek, ha nagy marhaságot írok, de szeretném kérni, ha bármi miatt terhes a kommentelésem (semmibe nem tart abbahagynom, ha bármilyen irányú jelzés érkezik: nem szeretnék teher lenni). A felvetésem gyakorlati tapasztalaton alapul: volt itt egy szenzációsan nagyszerű zenei blog, imádtam nagyon: egy nagyon szép gyönyörű fiatal lány vezette, elképesztően jó íráskészséggel (szvsz). Egyszer sikerült indiszponáltan egy nyilvánvalóan nagy marhaságot írnom kommentben (azóta sem értem, hogyan miképpen), de a lány talán bocsánatkérésem ellenére is: napokra bezárta a blogját (talán attól félt, hogy még egyszer kommentelek nála).
Egyébként erről a blogról van szó:
rezfaszubagoly.blog.hu/
stolzingimalter 2017.02.28. 00:01:18
annagramma · http://rezfaszubagoly.blog.hu 2017.04.26. 16:27:29
tnsnames.ora 2017.12.22. 13:12:16
Ami a konkrétumokat illeti, nyilván bizonyíthatatlan az állításom (megharagudás vs. félreértés), de az ezer ezrelék, hogy
* megtörtént az indiszponált kommentem,
* te haragosan válaszoltál (jogosan)
* majd villámgyorsan napokra bezárt a blogod
* én aki addig aktív voltam a blogodon, blog-újranyitás után, egyik napról a másikra azonnal és véglegesen eltüntem/kikoptam.
A blog-újranyitás lehet koincidencia, de az események tükrében nagyon nehéz annak látni (ma is). A poén az, hogy egyszerű eszközökkel felgöngyölíthető lenne a dolog, hiszen szerintem fennvan még a közjáték, és a blogbezárás is kideríthető log-okból, egyedül a te haragod / én félreértésem marad kérdéses. De mindezt okafogyottá és lényegtelenné teszi az, hogy akkor ma már nincs harag hálistennek, expliciten láthatóan.... :)
Hátravan még egy dolog tisztázása, ami részben kapcsolódik az itteni első kommentemhez. Alaptörekvésem maximálisan kerülni, hogy terhére legyek másnak. Az afférnak akár jogosan, akár megalapozatlanul számomra olyan volt a konklúziója, hogy a terhelés-kikapcsolás üzemmódot aktivizáltam. Nem lehet "cél", hogy egy nagyszerű blogot egy olvasó-kommentelő szemetelje. És erre a szemléletre itt is adtam példát az első kommentemben (évekkel később).
Tágabb kontextusban vizsgálva a kérdést nagyon (értsd kib*szottul nagyon) nehéz kommunikálni a zenéről.
Két nagy gond van idevágóan (szvsz):
(1) Nekem gyerekkoromtól alapélményem (laikusként), hogy a zenészek egy külön kaszt. Akár akarják, akár nem. Legtöbbször akarják. Ha nem is lenézés motivál, de valamiféle generális elkülönülés mindenképpen érzékelhető. Vannak akik meg sem szólalnak (potenciális stresszt, konfliktusokat kerülendő), vannak akik megszólalnak laikusok közé is merészkedve és sokszor bár ne tennék. Legfrissebb pár napos példa Bálint Natália Boglárka énekművész, diplomás énektanár, aki előbb csúnyán leégette magát a kommentjeivel, majd tanubizonyságát adva, mennyire nem vállalja saját magát illetve mennyire nem tiszteli más véleményét, egy komplett beszélgetést törölt, mert a moslék Facebook erre technikai lehetőséget ad.
www.facebook.com/tnsnames/posts/10159651521005576:37
Ipari léptékben meg a Fidelió az egyik legjobb terep annak igazolására, hogy pillanatok alatt előkerüljön valaki a törzsközönségből bizonyítva azt: hogyan kell nullához közeli empátiával mazsolázgatni, (tényeket, mondatokat) kedvére csoportosítani, terelni, torzítani, manipulálni, kötözködni, beszólni, hibát-tévedést véletlenül sem beismerni, a bocsánatkérést már nem is említem. Alig valakit érdekel az igazság(keresése), arányosság, szembenézés/önvizsgálat és őszinteség. A önkinyilatkoztatás dominál az érdemi interakció rovására. Ha valaki őszinte hangra vágyik, akkor "laikusokhoz" fordul, mint ehhez a bloghoz, vagy a te blogodhoz.
(2) Sajnos van egy második pont is, ha nem lenne elég az (1) problematikája és ez már független a zenész vs. laikus létezéstől. Ugyanis nagy verbális egymásra találások után kódolva vannak a potenciális konfliktusok. Kettőnk esetében pl.: Gould. Akik addig több mindenben és mélyebbenszántóan egyetértettek, lesz egy kardinális ízlésbeli/koncepcionális pont, amikor egymás lelkébe tudnak beleszállni. Te békében szépen tudod élvezni Gould játékát, én meg nyugodtan tudom őt kerülni a való világban. De abban a pillanatban, hogy ez az ütközés a verbalizmus mezejére kerül, önmagában degradálódik/nivellálódik/kiüresedik a kérdés (rögtön az első betű leütésével). Non-verbálisan nem tudhatjuk a diskurzus-meccset lejátszani, verbálisan meg a dolog effektív, konkrét korlátai miatt nem tudjuk. Na és ez a másik ok, ami szempont a "teher-mentesítés"-hez (amiről beszéltem): nem lehet cél fájdalmat okozni (akárcsak az "automatikus degradálódással"). Egészen más az optikája a dolognak, ha én "megyek házhoz a pofonért", amikor stolzingimalter írását olvasom például Yuja Wangról :DDDDDDDD, és egészen más, ha kerülni szeretném a feszültséget az őszinteség igényével karöltve, amikor másnál kommentelek. Ha ez a párosítás összehozhatatlan, akkor a csendbenmaradás az egyedül üdvözítő opció az én értelmezésemben.