A kapirgáló tyúk és az égő csipkebokor

A kapirgáló tyúk és az égő csipkebokor

stolzingimalter
Tetszik
0
2017. március 29. szerda, 7:58
Kocsis Zoltán Kovács Géza

p3280003_2.JPG

Akit nem tudunk hallgatni, arról beszélnünk kell. Tudom, hogy hosszú távon veszíteni fogunk, és Kocsis Zoltán valamivé válik, emlékké, emlékművé, legendává. Elfogadom. Most még ezt a szinte-kényszert érzem, hogy beszéljünk róla, azokkal, akik ismerték. Kovács Gézával, a Nemzeti Filharmonikusok volt főigazgatójával. 

- Nem akarok napi vagy aktuális problémával foglalkozni, de valamire muszáj rákérdeznem. Kocsis Zoltán búcsúztatásakor a Zeneakadémián azt mondtad, itt a koporsódnál fogadom meg, hogy nem engedünk abból a művészi színvonalból, amelyre te emelted a zenekart. Ehhez képest most egy másik intézményben ülünk. 

- Ha én lettem volna fényes Eszterházy Miklós, és Haydn előbb hal meg, mint én, akkor lett volna releváns ez a fogadalom. A Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár nem az én magántulajdonom, én a tulajdonos megbízásából voltam ott huszonkét évig igazgató majd főigazgató, hogy segítsek azokat a célokat véghezvinni, amelyeket a magyar állam megfogalmazott. Ez a tulajdonos másképp gondolta, elsősorban a zenekar további életét, mint amit az én szakmai meggyőződésem diktált. És mivel a tulajdonos ebben tántoríthatatlan volt, nem maradt más számomra, mint benyújtani a lemondásomat. Pont azért, mert ha esetleg teátrálisnak is tűnt, minden szavam őszinte volt Zoli koporsója mellett, és ezt nem tudtam teljesíteni. Vállalva a teljes egzisztenciális semmibehullást, benyújtottam a lemondásomat, de nagy szerencsémre ezt ilyen formában Balog Zoltán miniszter nem fogadta el. Egy személyes megbeszélés után azt érzem, hogy mindenki számára a legjobb megoldásra jutottunk. Nem kell azt érezzem, hogy cserben hagytam azt a több mint kétszáz embert, akikkel nagyon sok csatában küzdöttünk egy oldalon, a Nemzeti Filharmonikusok nem marad több mint ígéretes zenekari igazgató nélkül, Herboly Domokos zeneművész végzettséggel és közgazdász végzettséggel is rendelkezik, nagyszerű munkát végzett Debrecenben, az ottani filharmonikusoknál, majd az Örkény Színháznál, én meg nem maradtam munka nélkül. Biztos történt volna valami: abban a négy napban, amíg bizonytalan volt  sorsom, néhány mentőövet bedobtak, de azok inkább strandra való mentőövek voltak, és nem tengeri viharra alkalmas mentőcsónakok.

- Pozíciót cseréltetek Herboly Domonkossal.

- A szívem szakadt meg a Nemzeti Filharmonikusokért, és ennek az az egyetlen orvossága, amilyen szeretettel és várakozással fogadtak a Rádió zenei együttesei. Aminek nyilvánvaló oka, hogy legalább másfél évtizede csak sodródtak, nem is értem, hogy szakmailag és morálisan miért nem estek szét. Ez engem nem csak gyógyít érzelmileg, de inspirál is szakmailag. Föl kell építeni egy profi menedzsmentet, és a süket kommunikációs térből ki kell őket menteni. A pécsiek tudják, hogy a Kodály teremben egészen rendkívüli koncert volt, zsúfolt terem, negyed órán át vastaps - és kész, erről Magyarországon senki nem szerez tudomást. 

- Neked egyébként ez hogyan jött, már hogy ezt fogod csinálni az életben? Én csak onnét ismerem a történetedet, hogy a MÁV Szimfonikusoknál voltál igazgató.

- Egészen fantasztikus édesapánk volt, kántortanító, aki 1936-ban költözött oda, a szülőfalunkba. Elkápráztatta a folklór, amit ott talált. Bartók első gyűjtéseinek helyszíne volt ez a falu, három nap alatt több mint százötven népdalt gyűjtött...

- Melyik faluról van szó?

 - Tura. A Palócföld egyik utolsó nyúlványa a Jászság határán. Édesapám azonnal kutató munkába fogott, hívott folklórkutatókat, Kodályt, Bárdost, Tura pedig nagyon rövid idő alatt számon tartott hely lett. Édesapa a vallása miatt jó pár évig meghurcoltatásban részesült, de Sztálin halála után engedték, hogy újra foglalkozzon mindazzal, amivel korábban: kórusszervezéssel, tánccsoporttal, nemzetközi hírűvé vált együttesekkel. Ebbe születtem bele. Természetes volt, hogy édesapánk zenekart, kórust, tánccsoportot szervez, azok munkáit irányítja, és bár nagyon korán meghalt, hét éves voltam akkor, ez beleivódott mindannyiunkba. Két bátyám másfelé ment, de én ezen a pályán indultam el, tanultam zenét, érettségi után a konziba mentem, amihez nem volt sok kedvem, aztán elmentem a 25. Színházba zenélni Sebő Feriékkel. Aztán elvégeztem a tanítóképzőt, majd a karvezetés szakot, utána az ELTE-n művelődésszervezést. Dolgoztam kórusokkal, Esztergomban és Dorogon, aztán a MÁV szimfonikusoknak lettem az első megpályáztatott igazgatója. Sokévi csalogatás után lettem a Nemzeti Filharmonikusok vezetője.

- Kocsis Zoltán a te ötleted volt. Kényszerhelyzetbe kerültél, Varga Gilbert visszamondta a felkérést. Zoli vezényelgette akkor már a Fesztiválzenekart, volt valami karmesteri múltja, de egyáltalán nem volt elfogadott ebben a minőségben. Honnan vetted a bátorságot? Volt veszélyérzeted, hogy ez rosszul is elsülhet?

- Persze, hogy volt. Valóban kényszerhelyzetbe kerültem, Varga Gilbert elriadva mindattól, amit Magyarországon az átszervezés jelent, egy csütörtöki napon felhívott augusztusban, hogy a sors ajándékának tekinti, hogy megismerkedtünk, de ilyen feltételek mellett nem tudja teljesíteni azt, amire szövetkeztünk. Három napig kóvályogtam, nem tudtam mi lesz. Magamra haragítottam sokakat azzal, hogy világossá tettem, Kobayashival nem tudjuk folytatni az együttműködést. Bármilyen káprázatos karmester is, itt most nagyon szigorú, kemény, mindennapi munkára van szükség, hogy a szakmailag és morálisan széthulló Állami Hangversenyzenekarból jó zenekar legyen. Bizony, koppantam nagyot, amikor Gilbert ezzel hívott, és másnap az ügynöksége küldött egy faxot ezzel kapcsolatban. Akkor kattant be nekem, hogy előző évben Zoli kopogtatás nélkül jött be hozzám, a rivális zenekar igazgatójához, hogy előző munkahelyén úgy vélik, ő alkalmatlan arra, hogy Schönberg Gurre-Liederjét eldirigálja. Márpedig az botrány, hogy ezt a művet még nem mutatták be Magyarországon. Azért jött, hogy szövetkezzünk, csináljuk együtt, a zenekar és énekkar, ő hozza a pénzt. 

- Ingoványos alapok.

- Nekem hirtelen az ugrott be, hogy mit vacakolok karmesterekkel, amikor itt van Kocsis Zoltán. Természetesen a gondolatot megfürdettem az akkori zenekari tagoknál, akik között megoszlottak a vélemények. Nem is karmester. Kobayashi meg Ferencsik után, akik hihetetlenül kifejező gesztusrepertoárral dolgoztak évtizedekig, a zenekarnál egy ilyen meglehetősen szűkös mozdulatkészletű karmester legyen? A másik oldalon: sodródtunk, bizonytalan volt a jövőnk, és Zoli tekintélye kritikán fölüli volt. Szeretik vagy nem szeretik, nem mondhatják rá, hogy nem zseniális muzsikus. Majd megoldjuk, hogy ki fog itt egy-kettő-hármakat dirigálni. Így hívtam föl őt egy vasárnap délben. Száz karmester közül kilencvenkilenc boldogan mondta volna egy ezüsttálcán fölkínált zenekarra, hogy igen, igen, gyorsan, gyorsan. Zoli azt mondta: majd meggondolom, visszahívlak.

- Mi ennek az oka? Miért nem csapott le a lehetőségre? Elkényeztetett zseniként azt érezte, hogy neki ez jár?

- Végig kellett gondolnia, hogy megy vagy marad a Fesztiválzenekarnál. Biztos, hogy néhány embert fölhívott, mit tanácsolnak neki. Bár barátja... nem tudom, hogy volt-e neki Pilinszky óta. Abban az értelemben, amit mi hétköznapi emberek barátnak hívunk. Nagyon magányos ember volt, a sors azzal a zsenialitással sújtotta, amely mindenképpen elmagányosít. Miközben volt egy-két igazán meghitt emberi kapcsolata, mondjuk Kurtág Gyuri bácsival vagy Jeney Zoltánnal, de kitárulkozó baráti kapcsolata szerintem nem volt. 

- Bántott ez téged? Hogy te is csak csodálhatod őt, de veled sincs barátságban?

- Kitüntetés, hogy egymást kölcsönösen tisztelő kapcsolatunk volt, amelybe hosszú autózások és borozások is belefértek. Mindig fenntartással és viszolygással olvastam azokat a nyilatkozatokat, amelyekben azzal hivalkodtak valakik, hogy Zoli barátai voltak. Tudom, hogy nem. Sok mindenbe beleláthattam. Zötykölődtünk félnapos autóbuszutakon Japánban, meglátogatott a Káli-medencében lévő kis szőlőmben, éjszakákba nyúlóan beszélgettünk, és ezek nekem mindig megvilágító erejű beszélgetések voltak. Káprázatos kognitív képességekkel verte meg őt a sors, és örültem, ha néha én is valami újat tudtam neki mondani. 

- Visszakanyarodva...

- Visszakanyarodva oda, hogy miért nem vágta rá az igent, mérlegelt. Aztán este fölhívott, hogy rendben, de akkor még nem arra gondolt, ami végül lett belőle. Először úgy gondolta, úgy adja a nevét hozzánk, mint Rachmaninov a Bostoniakhoz, majd kering körülöttünk. Megnézte a naptárát, ami zsúfolásig tele volt, és megkérdezte, hogy ki végzi majd el a napi munkát. Akkor jutott eszembe Hamar Zsolt, őt kértük föl erre a napi munka elvégzésére. Ám Zoli egyre jobban rákapott a napi rutinra, ebből is lettek a bajok. Mert mérhetetlen volt a maximalizmusa, elsősorban önmagával szemben. Éveken át hallgattam, hogy gyötri magát az irodájában lévő rövid Steinway zongorán, amikor mentem be egészen korán, hétkor, fél hétkor, hogy nyugalomban dolgozhassak. Ő huszonötödször is azt a két ütemet gyakorolta. Ugyanez érvényesült a zenekarral kapcsolatban. A perfekt tudása mellett türelmetlen is volt, és nagyon nehéz volt az első néhány év a zenekarral. Az első próbán ő a tökéleteset akarta hallani, ahogy ő elképzelte, ehhez képest egy próba arra való, hogy kipróbáljuk, együtt hogy szól ez. Erre megvannak a karmesteri technikák, amiket Zoli sutba dobott. Már ha egyáltalán használni akarta őket, vagy a birtokukban volt. Ő kisajtolta a zenekarból azt, amit hallani akart. Akkoriban a zenekar és az énekkar gyalázatosan rosszul keresett, és azt mondták a muzsikusok, hogy most tőlünk tízszer akkora intenzitást követelnek, a pénzünk meg ugyanannyi, mint volt. Nagyon nehéz évek voltak. Főtt a fejem, hogyan lehet egy menedzsmentet fölépíteni a Filharmónia romjain, és közben folyamatosan tüzet kellett oltani, mert a muzsikusok rossz néven vették Zoli stílusát, és hogy olyan műveket kell játszani, amelyekre nem lehet két próbával fölkészülni.

- Meddig tartott ez a vészterhes időszak?

- 99-ben megduplázta a kormányzat a zenekar költségvetését, és akkor már Zoli kívánsága volt, hogy elitcsapatot hozzon létre. Ekkor volt a nagy port felverő függöny mögötti próbajáték, ez után ivódott bele a zenekarba az a kotta iránti feltétlen tisztelet, amely ma is tetten érhető. Ekkor indult meg, mondanám, hogy a töretlen felívelés, de Zolival mintha mindent újra a nulláról kellett volna kezdeni. Mert neki egy-egy próbája volt elképesztő. Ezt aztán lehet, hogy a muzsikusok néha unták. Ott ültek a próbateremben, a vonó ott volt a húron, és akkor Zoli elkezdte az összefüggéseket megvilágítani, hogy Ravel ebben a pillanatban akarva vagy akaratlanul Wagnert idézi, akit egyébként nem szeretett. És akkor belebonyolódott valami nem is zene- hanem szellemtörténeti előadásba, amelyet a Columbia Egyetemtől a Zeneakadémiáig mindenütt ittak volna az emberek, vagy egy jobb világban a televízió nézői, mint annak idején Bernsteint. A muzsikus meg ott ült, és arra várt, hogy egy-kettő-három-négy legyen. Zoli halálával ez a hihetetlen szellemi gazdagság is eltűnt. Csak remélni merem, hogy ott maradt a zenekarban ebből valami. Illetve nem is remélni, hiszen a halála óta elteltek a hónapok, jöttek a koncertek, és hallani, hogy velük maradt Zoli.

- Velük van, de elkerülhetetlenül fakulni fog. Soha nem bántad meg, hogy őt választottad a zenekar élére?

- Természetemet megtagadva, szakmai belátással, megpróbáltam néha hűvösen fogadni néhány nem rokonszenves szakmai gesztusát vagy ötletét. Voltak pillanatok, amikor nagyon el voltam keseredve. A Vezúv nem mindig barátságos, és nem arra való, hogy szalonnát süssön az ember a melegénél. Voltak konfliktusaink, voltak nagyon nehéz pillanatok, amikor úgy éreztem, hogy nem ugyanazt a lojalitást kapom tőle, amit én nyújtok neki. Nehéz volt sokszor a konfliktusokat kezelni közte és a zenekar között, mert nem fukarkodott a becsmérlő jelzőkkel, és itt felnőtt családapák, anyák, főiskolai, egyetemi tanárok muzsikálnak, néhányuk évfolyamtársai voltak, és tőlem követelték, hogy védjem őket meg Zolival szemben. Ő meg néha nagyon türelmetlenül követelt személyi vagy szerkezeti változásokat. Ahhoz képest, hogy úgy kezdtük, ő majd ott kereng körülöttünk, olyasmibe is bele akart szólni, ami tényleg az én szakmám. Néhányszor engedtem, és kiderült, hogy vakvágány, néha meg neki lett igaza.

- Mit kell elképzelni? Fizetésemelést a harmadik csellistának? 

- Hogy kit vegyek föl egy menedzseri feladatkörre. Amennyire elképesztő agykapacitása volt, annyira gyermeki és megvezethető volt sok tekintetben. Azzal a szólammal, hogy megvédünk, majd méltó helyedre kerülsz karmesterként, vagy jobb leszel, mint X, Y vagy Z, bármire hajlandó volt, és elbűvölten ment az illető után. Én meg hideg fővel, kívülről láttam, hogy ez blöff, blabla, ebből nem lesz semmi. Mikor egy nagyon költséges ötlettel állt elő, mondjuk egy Strauss-operával, ami itthon nagyon csekély érdeklődésre tartott számot, mi viszont nem játszunk en suite operákat... Most az igeragozással vigyáznom kell... szóval a Filharmonikusok nem játszik en suite operákat. Ahhoz hogy egy vagy két előadásra nagyon nagy pénzeket költsünk, az az én felelősségem volt. A vitáink innen is eredtek. Elmondtam neki, hogy a te felelősséged zenetörténeti, megírják majd, hogy jól vagy rosszul dirigáltál. Az én esetem ennél jóval egyszerűbb, a magánvagyonommal felelek a jogszabály szerint. Ad absurdum: én kerülök a börtönbe, te pedig kapsz két rossz mondatot egy kritikában. Ezen vagy röhögtünk egy nagyot, vagy napokig tartó feszültség volt köztünk. Aztán, amikor egy Strauss-opera egy pianissimóval véget ért, és nem tudtuk, hol vagyunk, a földön vagy az égben, és mi a fontosabb, a zene vagy a szöveg, akkor úgy voltam, mint egy rossz szerető: ha megversz is imádlak én.

- Gondolod, hogy Zoli becsvágyának elegendő volt a hazai tér? Vagy vágyott arra, hogy meghívják New York-ba vendégkarmesternek, újévi koncerten mutathassa meg a világnak, mit nem vettünk észre Johann Strauss keringőiben?

- Igen, de ő erre alkalmatlan volt. Az utazó karmesteri szokás, ahol ügyesen taktírozó karmesterek látogatnak el zenekarról zenekarra, és elfogadható, takaros koncerteket dirigálnak, kiveti magából az olyan karmestereket, akik igazából nem is karmesterek. Azt tudni kell, hogy az ő produkciói úgy jöttek létre, hogy a hazai és külföldi koncertéletben elfogadott próbaszám három-négyszeresével futottunk neki egy-egy előadásnak. Nem csak azért, mert az ellenségei logikáját követve, nem volt birtokában azoknak a képességeknek, amelyek egy átlagos vidéki operakarmester esetében is átsegítik a produkciót a legnehezebb pillanatokon is, hanem mert az utolsó, tökéletesnek érzett hangig gyötörte a zenekart is. Ezt ma nem tudják biztosítani. A londoni zenekarok egy Mahler 9. szimfóniának adnak egy próbát meg egy főpróbát. Egy bizonyos színvonal alá soha nem süllyednek, de nem is tudnak túlemelkedni egy meghatározott nívón. A rendkívüli, ünnepi pillanat ritkán adatik meg nekik. Rettenetesen sokat játszanak, hogy egyáltalán fönn tudjanak maradni, de ehhez nem költhetnek túl sokat. Nálunk szép magyar szóval Spielgeldet kapnak a muzsikusok, hogy ne kelljen elmenni haknizni. Ennek előnyös tulajdonságai érvényesülnek ugyan, de amikor Zoli egy Strauss operához 18 próbát kért, akkor köhögtünk a gazdasági igazgatóval, nehogy csőd legyen. 18 próbát nem tudtak neki a Bécsi út másik végétől biztosítani, ugyanakkor az a mód, ahogy vezényelt, kevés volt ahhoz, hogy a zene mélyére juttasson egy finn vagy egy belga zenekart. Ezért nem volt neki nagy nemzetközi karrierje - pedig szerette volna. Kovács János mondta a rá jellemző öniróniával: Zoli azért lett karmester, mert rájött, hogy mi milyen keveset tudunk a zenéről. Mi alatt a karmestereket értve. Elképzelhető, hogy Zoli egy felsőfokú intézményben megbukott volna az első félév végén karmestervizsgán, csak az a helyzet, hogy a vizsgáztató bizottság meg nála bukott volna meg mindenből, ami zene.

- Akkor sajnos át kell térnünk a betegségeire. Úgy éreztem a szívbetegség után, hogy már ráadás időket élünk. Egy másik ember jött vissza a kórházból, máshová kerültek a hangsúlyok, más zenék lettek fontosabbak. Nem tudom, ez belülről milyen volt.

- Pontosan ilyen. Amíg nem történt meg vele a betegség, addig Pilinszky szavai voltak érvényesek rá, aki simfelte és dicsérte is azzal, hogy ilyen túridanis. Addig a legjellemzőbb szófordulata az volt, hogy "tudom, tudom". Ami a legtöbb esetben igaz is volt, akár egy személygépkocsi üzemanyag befecskendezési eljárásáról volt szó, akár a szusi és a szasimi közti különbségről. A zenében magától értetődően Gesualdótól Kurtágig és Ligetiig,a költészetben Vörösmartytól Pilinszkyig vagy a kortárs költészetig. Ez a rendkívüli szellemi képesség, amivel áldva és verve volt, nem csak biztonságot adott neki, de egy jó értelemben vett felsőbbségi tudatot is, és azt az érzetet keltette, hogy ő elpusztíthatatlan. És ennek megfelelően is élt, a turnékon éjjel kettőig ott volt a bárban, adomázott vagy vitatkozott, itta a borokat, ritkábban a söröket, de reggel fél hétkor ő volt az első a reggeliző helyiségben, kereste a rántottát vagy a gyümölcslevet. Azt hitte, hogy egy olyan kincsesbánya tulajdonosa, ami kifogyhatatlan. Nem is voltak nagyobb betegségei, mindig azt mondta, hogy ő ezeken gyerekkorában túlesett. És akkor egyszer csak Bartók zongoraversenye közben, egy fortissimónál... Amire azt mondta nekem másnap, hogy biztos rosszul vette a levegőt. Valami elkezdett neki fájni, és a rá jellemző nagyvonalúsággal elkezdte egy fájdalomcsillapító reumakrémmel kenegetni a mellkasát. Amikor kérdeztem, hogy az orvosok mit mondanak erre, azt felelte, hogy az orvosok nem értenek semmihez, nekem kell megmondani nekik, hogy mi a helyzet és mit kell csinálni.Teltek a napok, mígnem egy nagyon jó szándékú altatóorvos rá nem vette, hogy ezt az egyre fokozódó fájdalmat jó volna orvosi eszközökkel kivizsgálni. Innentől Zoli gyorsvonat sebességével rohant a műtőbe, ahol 12 órás operációval mentették meg az életét. Az orvosai dermedten látták, hogy isteni csodával van dolguk, mert az aorta három falából kettő már megrepedt, és ha a harmadikkal is ez történik, a világ legjobb kardiológusai előtt is ott vérzik el másodpercek alatt. Akkor Zoli fejében valami megfordult, és egyszerre csak látta az erdő végét. Ami addig sűrű volt és végtelennek tűnt.

- Fontos lett neki a fia, Krisztián pályája.

- Korábban nem volt mintaapa. Tudom, hogy a gyerekei rajongva néztek föl rá, de hát Künstlerleben. Nem az az apuka volt, aki este hazamegy, olvas egy kis mesét, homlokon csókolja a fiát, és elalszik a gyerekkel együtt, enged neki és megveszi a kiskutyát, együtt mennek el szánkózni. Ilyen nem volt. Most meg egyszer csak a Krisztiánnal elkezdett nagyon sokat foglalkozni, elkezdte a sorsát a szívén viselni. Nyilván valahogy magát látta benne - ezt aztán az élet eldönti majd. A Bartók Új Sorozatot is egy darabig félretette, mert a Straussokkal kezdett el foglalkozni. Ma már tudjuk, mi történt, de előttem is hosszú-hosszú ideig titkolta, hogy miről is van szó. Szemben Esterházy Péterrel, Zoli a nagy nyilvánosság előtt élete végéig titkolta a betegséget. 

- Próbálta.

- Próbálta. Nem tárulkozott ki ebben az ügyben. Nekem is csak nagyon későn szólt, miközben láttam, mi történik, és szerettem volna a nyulat ugrasztani a bokorból.Amikor láttam, hogy parókája van, hogy a megszokott póló helyett ingeket visel, nyilván azért, hogy a stomát rejtse. Elmondtam neki, hogy édesanyánk annak idején vastagbél-műtéten esett át, én hordtam kemoterápiára, stomája volt fél évig, és utána még tizenöt évig közöttünk lehetett boldogan. Ilyenkor ártatlan kék szemével a szemembe nézett, és azt mondta, hogy: nem kéne még egy próba a Strausshoz?  

- Olyasmiről sem lehetett beszélni vele, hogy van-e hite, vagy az élet csak addig érdekelte, amíg el lehetett látni?

- Foglalkoztatták transzcendentális kérdések, engem is kérdezett, hogy hiszek-e abban, hogy más civilizációk figyelnek minket, és igazából csak egy kísérlet vagyunk. Azt hiszem, ha volt hite, az a legkevésbé volt tételes hit. Nem tudok arról, hogy bármely Magyarországon ismert vallás szerint élt volna, vagy annak tételeit követte volna. Inkább valami olyasmi hite volt, amilyen Bartóké lehetett. Azt hiszem, abban hitt, hogy kell valaminek lenni az életen túl. Félig viccesen, félig komolyan mondta, hogy ha odaátra kerül, első dolga lesz, hogy Schuberttől néhány dolgot megkérdez. Mondjuk inkább azt, hogy kinyitott egy kaput a transzcendenciának. Ha van, akkor ő nem zárja be. Ha nincs, akkor ennyi volt. 

- Tudta, hogy meg fog halni? Nyilván egyre romlott az állapota...

- Nem tudom, mennyire szabad fecsegnem mindarról, amit tudok. Volt egy hagyományos terápia, ami nem hozott teljes eredményt, mert addigra a rák már szóródott. Akkor ő is megpróbálkozott az alternatív gyógymóddal, ami nem volt sikeres, és a végstádiumban fordult egy nemzetközi hírű specialistához, aki csak a végstádiumot tudta megállapítani. Akkor már meg akart halni, és ezt ki is mondta. Ez a halála előtt néhány héttel volt.

- Fájdalmai voltak?

- Az utolsó koncertjein alig bírt menni. Nyolc-tíz liter folyadékot csapoltak le a hasából, a lába ödémás volt. A legutolsó koncertjén Győrben a karmesteri pulpitusra sem tudott föllépni. Utolsó beszélgetésünkkor még kapaszkodott abba, hogy néhány hónapja még lesz. Beszéltünk róla, hogy mi az, amit még megtart magának. A Diótörőt nagyon szerette, a Bartók-koncertet... Megbeszéltük, hogy ki más dirigálja a többi hangversenyt. Elbúcsúztunk, és ezután mentem a zenekar után Sanghajba, ahol a két Bartók-mű ment, amit még ő tanított be. A Kékszakállú meg a Mandarin. Amikor csomagoltam, Ázsiában fontos elegánsnak lenni, a fehér ingek mellé tettem be nyakkendőt, és a feleségem mondta, hogy tegyél be egy feketét is. Ez volt az első elfogadhatatlan pillanat, amikor a gyász feketéje és Zoli nagyon közel került egymáshoz. Nem lehet elégszer elmondani, hogy volt abban valami misztikus és transzcendentális, hogy amikor Sanghajban a Mandarin meghalt a színpadon, itt Budapesten akkor halt meg Zoli. Azóta nincsen... és azóta nem vagyok hajlandó elfogadni, hogy nincs. 

- Azt nem értem, hogy sokan még most sem mérik föl a jelentőségét, hogy a személyes ellentétek vagy ellenérzések lényegtelenné válásával, még a halála után sem értik, kit veszítettünk el.

- Pilinszky mondta, hogy Zolival sokan úgy vannak, mint a kapirgáló tyúk az égő csipkebokorral. Nem tudják, hogy mi ez. Nem értik. Most sem.

Kocsis Zoltán Kovács Géza stolzingimalter 2017. 03. 29. Tovább
Facebook Tumblr Tweet Pinterest Tetszik
0
8 komment

Ajánlott bejegyzések:

  • Az Adagio egy érdekes esete Az Adagio egy érdekes esete
  • Zoltán-nap Zoltán-nap
  • Alexander Toradze Alexander Toradze
  • Ami szép Ami szép
  • Sok év múlva Sok év múlva

A bejegyzés trackback címe:

https://faymiklos.hu/api/trackback/id/tr8312379365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Shirley1 2017.04.03. 01:25:30

Köszönöm!
Válasz erre 

Shirley1 2017.04.03. 01:26:15

Köszönöm!
Válasz erre 

kiskutyauto 2017.04.03. 20:30:52

Ami nagyon érdekes, sőt már inkább szinte rejtélyes, egyúttal tragikus is Zoltán életpályájában, hogy ő ugyebár alapvetően zongoraművész, méghozzá zseniális zongoraművész. Csodagyerekként indult a pályán. És csak jó idővel amikor már a felnőtt karrierjén szárnyalt, befutott és világhírű zongoristaként, kezdett el a dirigálással is foglalkozni. Mondhatni átképezte magát vagy vagy ha tetszik szakágat váltott valami érthetetlen oknál fogva. Hiszen mi oka van egy ünnepelt világsztár zongorista zseninek, hogy karmesterré váljon... Hiszen Kocsis Zoltán a pályája második felében már nem zongoraművész és karmester volt, hanem karmester és zongorista, már inkább karmester mint zongorista. Minden idők egyik legnagyobb komolyzenei alakja, legenda, Bartókhoz. ,Kodályhoz, Kurtag-hoz mérhető abszolút, de azért azon elgondolkodhatunk, hogy vajon
és itt az egész Kocsis Zoltán pálya katarzisa vagy nem tudom, kulcspontja, hogy VAJON VOLT-E OLYAN JÓ KARMESTER, MINT AMILYEN ZONGORISTA??? Volt-e ugyanúgy zseniális a vezénylésben, mint a zongoraművészetben? Illetve nyilvánvalóan a zongoraművészetben vitathatatlan zseni volt, de vajon zseni volt-e mint karmester szintén? Vajon kellett-e ez a szinte pályaváltó karmesterkedés, vagy jobb lett volna maradni a zongoránál? Vajon boldogabb ember lett volna és nagyobb (akár a hiányolt külföldi) karrier lett volna? És itt jön be a másik dilemma, hogy zongoraművészként fiatalon már világkarrierje volt! Karmesterként SOHA sem lett, mint eme poszt is taglalja... Nem jelez-e ez valamit? Feltehetjük-e azt illetve feltehetjük-e azt a kérdést, kegyeletsértés nélkül és minden idők egyik legnagyobb hazai komolyzenei alakja méltó tiszteletének sértése nélkül, hogy esetleg míg zongoristaként zseni volt, abszolút és maximálisan, addig karmesterként bár nagyon jó volt profi volt, maximalista volt, szakmailag elméleti tudásban is tökéletes és vitathatatlan volt, azonban neagyisten abban azért mégsem zseni? Hogy lehet, hogy bár a legjobbak közt volt (és egyébként ez a magyar felhozatalra is rámutat, hogy közülük a legjobb), de valójában kevésbé volt tehetséges karmester mint zongorista..? És lényegében a dirigálás számára egy kényszerpálya volt lelke mélyén, mégpedig azért, mert a zongorázásból kihozta az abszolút maximumot a non plusz ultrát, fiatalon már szinte mindent elért, nem nagyon volt hová tovább... és szembesült azzal, hogy Magyarország, az kb egy Ferencsikből áll és aztán bár van sok jó, de extrém jó, zseniálisan jó, nincs több, nincs utánpótlás világszintű zseniális tehetségből a dirigálás területén, ezért ő esetleg talán MEGPRÓBÁLT ZSENI LENNI KARMESTERKÉNT, miután biztosan zseni volt zongoristaként... és azért azt már igen kevés ember mondhatja, mondhatta el magáról, hogy több dologban is zseni! Bőven nagyon nagy főnyeremény, ha egyetlen téren zseni valaki, és bárhogy is erőlteti, egy másik téren (mégha az alap szakma, jelenesetben a muzsika világa megegyező), már nem várható el hogy szintén zseni legyen, sőt annyira ritka az ilyen eset, hogy szinte kizárható hogy sikerül, főleg ha valaki ezt kiterveli
és akarja... Eljuthat a csúcsig, a maximális szintig, lehet a legjobb, lehet profi... Ahogy Salieri is
ugyebár a legjobb volt, ő volt az atyaúristen az udvari zene világában... aztán jött Mozart és szembesült azzal, hogy hiába a legjobb, de nem zseni, mert zseninek lenni adomány! Ismét csak kérdezem, és nem állítom, lehetséges hogy ez volt Kocsis Zoltán élete katarzisa (sőt ha tetszik, akár azt is mondhatom, hogy tragédiája), hogy zongoristaként Mozart volt, de karmesterként csak Salieri, és ez ellen nem tudott tenni, maximalizmussal és fanatizmussal sem... de mégis mivel alapvetően zenei zseni volt, a közönség számára képes volt azt az élményt létrehozni (a maximalizmussal és fanatizmussal), hogy karmesterként is zseni..: Azonban a szakma is és ő is tudta mindeközben, hogy nem az..?
Minden és maximális tisztelet mellett kérdezem ezt csak bátortalanul, amatőr, laikus okostojásként... semmi bántó szándék, semmi kritika, csak ezt éreztem, némi felületes Kocsis Zoltán ismeretem mellett (egyébként az egyik első gyerekkori hanglemez, amit kaptam a 70-es években ajándékba karácsonyra egy Kocsis Zoltán zongora koncert lemez volt, illetve gyermekkoromban pár évig magam is zongoráztam... talán ezek ihlették meg bennem hogy felfigyeljek erre az általam vélt dilemmára... meg talán néhány beszélgetés is illetve cikk olvasás, profikkal-profiktól...)... Bocsánat ha zavartam...
Válasz erre 

stolzingimalter 2017.04.04. 01:14:14

1976-ban készült el a Kettős arckép című film, Kocsisról és Ránkiról. Kocsissal már abban is szimfonikus műveket zongoráztattak, vagy ő azokat választotta. Szóval már 24 évesen is ez érdekelte, vagy legalábbis több mint a klasszikus zongora-repertoár.
Válasz erre 

Rigor_mortis 2017.04.29. 19:58:13

Az én legnagyobb fájdalmam is az, hogy Kocsis kevesellte a zongorát. Bár nagyon nagy zongorista volt, mégsem tette fel az i-re a pontot. Holott minden adottsága megvolt, hogy Richterrel vagy más zongoristaóriásokkal kerüljön egy csoportba. Karmesterként feledhető. Bár a zenekart tényleg gatyába rázta, de ez csak ideiglenes siker volt. Már most sokat romlottak, és ha így haladnak, egy-két év alatt visszasüllyednek a középszerűségbe.
Válasz erre 

stolzingimalter 2017.04.30. 10:53:26

Nekem így is ott van az óriások között. Viszont amit mondasz, hogy nélküle a zenekar hanyatlik, az nem igazolja a karmesterségét?
Válasz erre 

Rigor_mortis 2017.05.16. 14:45:14

A karmesteri szervezőkészséget és irányító erőt igen, de a művészi kvaltást szerintem nem. Nagyon jól (valószínűleg nem kis ellenállással szemben) össze tudott hozni egy kiváló zenekart, de - szerintem - nem tudott rajta igazán kiemelkedően játszani (ahogy a zongorán).
Válasz erre 

tnsnames.ora 2017.08.08. 20:01:07

Nagy köszönet ezért az interjúért is. Elképesztően tartalmasra sikeredett, miközben végig arányos és nagyon kulturált lett tálalásában is.
Válasz erre 
Mégsem
Mégsem

Megjegyzés:

fáymiklós

Keresés

Friss topikok

  • rooby3: Kedves Miklós,- nagyon kedvelem az írásait, de a szépséges tatár szoprán kritikája megdöbbentett. ... (2022.08.15. 23:59) Arénák
  • András L: @gigabursch: Egy fontosat kihagytam, ami pedig friss... Ildebrando ďArcangelo-val egy '20-as élő ... (2022.08.15. 21:37) Gregor-nap
  • Kovacs Nocraft Jozsefne: Ha eléggé elterjed a népesség átlagos nyelvi műveltségű részében, akkor előbb-utóbb elfogadottá vá... (2022.08.15. 21:06) Vaj a helyén
  • tonó: ..igen, igen! Gyakran hallgattam S. felvételeit, főleg Bach-okat, de egyebeket is, s élveztem is ő... (2022.08.15. 14:35) Schubert térdnadrágja
  • Kovacs Nocraft Jozsefne: @stolzingimalter: Ha dúdolni kezdek egy dallamot - operából, versenyműből -, akkor igen gyakran ... (2022.08.14. 09:11) Humorból is megárt a rossz

Címkék

21. Század Kiadó (1) 6szín Teátrum (1) A. A. Milne (1) Aaron Copland (1) Aaron Rosand (1) Abebe Bikila (1) Ábrahám Pál (1) Ádám Zsuzsanna (1) Adolphe Adam (1) Adriana Lecouvreur (1) Ady Endre (6) Agatha Christie (2) Agnes Baltsa (1) Agnes Giebel (1) Agrippina (5) Ahmed Szadavi (1) Ahol a nap felkel Párizsban (1) Aida (1) Aida Garifullina (2) Ai Weiwei (1) Ákos (1) Alagút (1) Alain Delon (1) Alan Jay Lerner (1) Alberto Vilar (1) Albrecht Dürer (1) Alec Baldwin (1) Alekszandr Glazunov (1) Alelnök (1) Alessandra Ferri (1) Alexander Chance (1) Alexander Lonquich (1) Alexander Toradze (1) Alexandra Soumm (1) Alexandre Dumas (1) Alexandr Pavlovna Romanova (1) Alfred Brendel (2) Alfred Hitchcock (2) Algred Hubay (1) Alice Harnoncourt (1) Alice Sara Ott (1) AlkalMáté Trupp (1) Allan Clayton (1) Allen Midgette (1) Almásy László Ede (1) Álmodozások kora (1) Álomutazó (1) Álom luxuskivitelben (1) Amadeus (2) Ambrus Kyri (1) Amélie (1) Amerigo Tot (1) Amrita Sher-Gil (1) Amsterdam Baroque (1) Anda Géza (1) Andrei Feher (1) Andrej Tarkovszkij (1) Andrew Lloyd Webber (2) Andrew Staples (1) Andrew Tyson (1) André Aciman (1) André Chenier (1) Andris Nelsons (1) Andy Vajna (1) Andy Warhol (3) Anette Bening (1) Anish Kapoor (2) Anita Rachvelishvili (2) Anna Karenina (2) Anna Karenyina (4) Anna Netrebko (8) Anna Vinnitskaya (1) Anne-Sophie Mutter (3) Anner Bylsma (1) Annie Hall (1) Ann Napolitano (1) Anselm Kiefer (1) Antal Imre (2) Anthony Roth Costanzo (3) Antinous (2) Antoine és Désiré (1) Antonin Dvorák (1) Antonio Margheriti (1) Antonio Salieri (1) Antonio Vivaldi (2) Antonius és Kleopátra (1) Anton Bruckner (3) Anyám tyúkja 2 (1) Anyaszemefénye (1) Apokalipszis most (1) Appassionata (1) Aqua alta (1) Aquincum (1) Arany-félmaraton (1) Arany János (5) Ara Pacis (1) Arcadi Volodos (1) Arcady Volodos (1) Arena di Verona (2) Ariadne auf Naxos (1) Aribert Reimann (1) Aristide Maillol (3) Armie Hammer (1) Arnold Schönberg (2) Arnold Schwarzenegger (1) Arrigo Boito (2) Artemisia Gentileschi (2) Arthur Ransome (1) Arthur Rimbaud (1) Arthur Rubinstein (1) Artphoto Galéria (1) Arturo Benedetti Michelangeli (1) Arturo Di Modica (1) Arturo Toscanini (1) Art Garfunkel (1) Art Shay (1) Ascher Tamás Háromszéken (1) Attila (2) Attisz (1) Aubrey Beardsley (1) Audrey Hepburn (1) Aurelianus (1) Aurelia de Sousa (1) Aurora borealis (1) Az álarcosbál (1) Az alvilág professzora (1) Az átváltozás (1) Az ír (1) Az isenheimi oltár (1) Az istenek alkonya (1) Az olvasás éjszakája (1) Az ügy (1) Az utolsó mohikán (2) Az utolsó párbaj (1) A bajnok (1) A bolygó hollandi (1) A csodálatos mandarin (1) A csütörtöki nyomozó-klub (1) A doktor úr (1) A félkegyelmű (1) A feltaláló (1) A Felvilágosodás Korának Zenekara (1) A fura (1) A Gucci-ház (1) A halálsor angyalai (1) A halott város (1) A játékos (1) A karmeliták párbeszédei (1) A karmesterek alkonya (1) A kékszakállú herceg vára (1) A keresztapa (1) A korona (1) A magányos lovas (1) A Magyar Nyelv Múzeuma (1) A Mars Klub (1) A múmia (1) A művészet templomai (1) A nagy fal (1) A nürnbergi mesterdalnokok (1) A Rajna kincse (2) A részeg hajó (1) A rózsalovag (1) A szürke ember (1) A terápia (1) A teremtés (1) A tolvaj szarka (1) A vadak ura (1) A vád tanúja (1) A varázshegy (1) A világ legrosszabb embere (1) A walkür (1) B.J. Thomas (1) B. Nagy János (1) Babits Mihály (6) Bach (1) Bacsó Péter (1) Balassa Sándor (1) Balatonszemes (1) Balázs János (2) Balkon kilátással (1) Balla Zsófia (1) Balogh Eszter (1) Baltic Sea Philharmonic (1) Balzac (1) Bánffy Miklós (1) Bánkuti András (1) Bánk bán (3) Bán Frigyes (1) Bán Zoltán András (2) Barabási Albert-László (1) Baranyay László (1) Bárány Paál László (1) Baráth Emőke (4) Baráti Kristóf (4) Barbara Bonney (1) Barnás Ferenc (2) Barta Lajos (1) Barta Tamás (1) Bartók Béla (8) Basch Viktor (1) Basil Brown (1) Básti Juli (1) Batka Zoltán (2) Batthyány tér (1) Baudelaire (1) Baumgarten emlékdíj (1) Bayreuth (2) Baz Luhrman (1) Beatles (4) Becéző szavak (1) Becstelen brigantyk (1) Bedenweiler (1) Beethoven (10) Beethoven 9. szimfónia (1) Békés András (1) Békés Itala (1) Bélapátfalva (1) Belfast (1) Bellini és a bellinisták (1) Benedict Wells (1) Benicio Del Toro (1) Benjamin Beilman (1) Benjamin Britten (3) Benozzo Gozzoli (1) Benvenuto Cellini (1) Ben Cross (1) Ben Heppner (1) Ber (1) Berek Kati (1) Bereményi Géza (2) Bergendy Péter (1) Berliner Philharmoniker (3) Berlioz (1) Bermardin de Saint-Pierre (1) Bernadette Peters (1) Bernard Haitink (1) Besnyő Éva (1) Betlehem (2) Beyoncé (1) Big Brother (1) Billy Wilder (1) Bill Clinton (1) Bill Nighy (1) Bindo Altoviti (1) Bine Bryndorf (1) Bing Crosby (1) Birgit Nilsson (3) Birkás Ákos (1) Birkás Lilian (1) Birth of the Cool (1) Blind Faith (1) Blue boy (1) Bobby McFerrin (1) Bob Dylan (7) Bob Seidemann (1) Boccherini (1) Bódy Magdi (1) Bogányi Gergely (2) Bogányi Tibor (2) Bohémélet (1) Bohemian Rhapsody (1) Bohém rapszódia (1) Böjt (1) Bolti tolvajok (1) Börcsök Enikő (1) Borisz Berezovszkij (2) Borisz Godunov (2) Boris Berezovsky (1) Borlai Gergő (1) Bornemisza Péter (1) Boros Géza (1) Borromini perspektíva (1) Borsa Miklós (1) Borsi-Balogh Máté (1) Bors Jenő (1) Botticelli (1) Bourgogne strázsamester (1) Brad Pitt (2) Brassó (1) Breisach (1) Brett Dean (1) Bretz Gábor (1) Brigitte Fassbaender (1) British Museum (1) Bródy János (1) Brown sisters (1) Bruce Chatwin (1) Bryan Magee (1) Bryce Dallas Howard (1) Bryn Terfel (3) Bubics Zsigmond (1) Bubnó Tamás (2) Budaörsi Latinovits Színház (1) Budapesti Wagner-napok (1) Budapest String Quartet (1) BÚÉK (1) Bukta Imre (1) Burger Barna (2) Burt Bacharach (1) Büszkeség és balítélet (1) Butch Cassidy és a Sundance Kid (2) Butterfly (1) Byron (2) C.B. Strike (1) C.Y. Lee (1) Caesarea (1) Candide (2) Capa Központ (4) Capa központ (1) Caravaggio (2) Carey Mulligan (1) Carlos Kleiber (1) Carlos Ruiz Zafón (2) Carlos Santana (1) Carlotta Patti (1) Carlo Bergonzi (1) Carlo Marochetti (1) Carmen (1) Carmen Maria Machado (1) Carmina burana (1) Carolee Schneemann (1) Carole Lombard (1) Carrie Fisher (1) Cary Grant (2) Casa di conte Federigo (1) Cascina (1) Caterina Valente (1) Cate Blanchett (1) Catherine Foster (1) Cats (1) Cecilia Bartoli (4) Centrál Színház (1) Centre (1) Centre Pompidou (2) Cervantes (1) Chariots of Fire (1) Charles Aznavour (1) Charles Dickens (4) Charles Dutoit (1) Charles Gounod (2) Charles Trenet (1) Charlie Siem (1) Charlie Watts (1) Charlotte Perriand (1) Cher (1) Cheryl Studer (1) Chet Baker (1) Chicago (2) Chiesa dei Gesuiti (1) Chopin (1) Christa Ludwig (3) Christian Thielemann (3) Christina Pluhar (1) Christopher Hogwood (1) Christopher Plummer (1) Christopher Purves (1) Christoph Koncz (2) Christoph Martin Wieland (1) Christoph Prégardien (1) Christoph Willibald Gluck (1) Christus (1) Chuck Stewart (1) Cigánybáró (1) Cirko (1) Ciro Immobile (1) City of Birmingham Symphony Orchestra (1) Clancy Brown (1) Claude Debussy (2) Claude Lorrain (1) Claude Monet (3) Clémenceau Múzeum (1) Coco Chanel (1) Colin Firth (1) Concerto Budapest (1) Correr Múzeum (1) Courtauld Institute (1) Covent Garden (2) Cristian Mungiu (1) Csabai László (4) Csajkovszkij (1) Csajkovszkij-dalok (1) Csáki András (1) Családból is megért a sok 2 (1) Családi játszmák (1) Csehov (2) Cseh Tamás (4) Cserje Zsuzsa (1) Csernus Tibor (1) Cser Krisztián (2) Csíkrákos (1) Csíksomlyó (1) Csíkszereda (1) Csodálatos fiú (1) Csókkirály (1) Csomós Mari (1) Csomós Péter (1) Csontváry (1) Csordás Klára (1) Csősz Sándor (1) Csuja Imre (1) Csukás István (1) Csurja Tamás (1) Csutora (1) Cyprien Katsaris (1) Czakó Mária (1) Czene Béla (1) Cziffra György (1) Dale Clevenger (1) Dallas (2) Dame Myra Hess (1) Damien Hirst (1) Daniele Gatti (1) Daniel Barenboim (2) Daniel Brenna (1) Daniel Defoe (1) Daniel Harding (1) Daniil Trifonov (3) Danny Boyle (1) Dante (3) Dante Gabriel Rossetti (1) David Daniels (1) David Douglas Duncan (1) David Fray (2) David Gilmour (1) David Hurwitz (2) David Letterman (1) David Ojsztah (1) Deák Kristóf (1) Deborah Voigt (1) Degas (1) Dekameron-projekt (1) Demis Roussos (1) Dénes György (1) Denfet-Rochereau (1) Denis Diderot (1) Denis Matsuev (3) Dennis Russell Davies (1) Déry Tibor (1) Deseő Csaba (1) Detre-ikrek (1) Deutsche Grammophon (1) Dezső András (1) Diego Rivera (1) Dina Vierny (2) Dinyés Dániel (1) Diótörő (2) Dmitri Hvorostovsky (3) Dohnányi Ernő (1) Dolce vita (1) Dolores Vanetti (1) Domenico Ghirlandaio (1) Domenico Modugno (1) Domján Edit (1) Donatello (1) Donaueschingen (1) Don Carlos (1) Don Giovanni (1) Don Hunstein (1) Don Pasquale (2) Don Quijote (2) Doráti Antal (1) Doris Day (1) Downton Abbey (1) Dr. Mező Ferenc (1) Dráfi Kálmán (1) Drahos Béla (1) Drakulics elvtárs (1) Drapál János (1) Drazen Petrovic (1) Duna tévé (1) Dunkirk (1) Dylan Thomas (1) Earl Snakehips Tucker (1) Edda (1) Edgar Degas (1) Edin Karamazov (1) Edita Gruberova (3) Edith Pretty (1) Edvard Grieg (1) Edward Elgar (2) Edward H. Tarr (1) Ed Helms (1) Eger (1) Egyesült szerelmes államok (1) Együtt megyünk (1) Egy kiállítás képei (1) Egy piaci nap (1) Ehnaton (1) Eiffel Központ (1) Einspach Fine Art and Photography (1) Elektra (1) Elena Ferrante (1) Eliahu Inbal (1) Elina Garanca (3) Elisabeth Leonskaja (1) Elisabeth Vigée Le Brun (1) Ella Miklós (1) Elliott Erwitt (1) Elliot Page (1) Elton John (1) Elvis Presley (2) El Greco (1) El Kazovszkij (1) Emanuelle Haim (1) Emanuel Ax (1) Emily Brontë (1) Emily Dickinson (2) Emmausz (1) Emma Kirkby (3) Emma Stone (1) Énekek éneke (1) Enigma-variációk (1) Ennio Flaiano (1) Ennio Morricone (1) Enrico Caruso (2) Enrico Gabrielli (1) Enyedi Ildikó (2) Enzo Dara (1) Eötvös Péter (3) Eperjesi Ágnes (1) Erdődy Kamarazenekar (1) Erkel Színház (2) Ernani (1) Ernest Hemingway (4) Eros Ramazotti (1) Erste Allgemeine Verunsicherung (1) Erwin Schrott (3) Esterházy Péter (8) Észak-északnyugat (1) Eszenyi Enikő (2) Esze Dóra (1) Eugéne Delacroix (1) Eugene Kohn (1) Eugen Jochum (1) Euphronios (1) Eva Mei (1) Eva Pilarova (1) Evelyn Glennie (1) Evita (2) Ezékiel próféta (1) Ezüst madarak (1) Fábián Juli (2) Fabio Sartori (1) Fairytale Of New York (2) Falcsik Mari (1) Falstaff (2) Falusi Mariann (2) Fantomszál (1) Faragó Attila (1) Faragó Géza (1) Farkasfalvy Dénes (1) Farkas Gábor (1) Farkas István (3) Fausto Cleva (1) Fazekas Gergely (1) Federico Fellini (1) Fejérvári Zoltán (3) Fejér Gábor (1) Fejes Endre (1) Fekete Ernő (1) Fekete István (1) Fekete templom (1) Felhőkarcoló (1) Felix Mendelssohn (1) Felmegyek a miniszterhez (1) Feltrinelli (1) Felvégi Andrea (1) Ferencsik János (1) Ferenczy Múzeum (1) Ferenc pápa (1) Ferruccio Furlanetto (2) Fészek (1) Fesztiválzenekar (20) Fiamma Izzo dAmico (1) Ficus magnolioides (1) Figaro (1) Filarmonica della Scala (2) Filippo Brunelleschi (1) Filippo de Pisis (1) Filozófusok kertje (2) Finy Petra (1) Firenze (7) Fischer Ádám (4) Fischer Annie (2) Fischer Iván (4) Flannan-szigetek (1) Flower Drum Song (1) Fodor Beatrix (1) Fodor Géza (1) Fodor József (1) Földes Imre (1) Földvári András (1) Folsom Prison Blues (1) Fondation Louis Vuitton (1) Fonó (1) Forrest Gump (1) Fort Worth Symphony Orchestra (1) Fou Tsong (1) Francesco Morosini (1) Francesco Petrarca (1) Francesco Vezzoli (1) France Gall (1) Franchino Agostini (1) Francis Coppola (1) Francis Ford Coppola (1) Francoise Gilot (2) Francois Leleux (1) Franco Alfano (1) Franco Zeffirelli (5) Frankó Tünde (1) Frank Sinatra (1) Frans Brüggen (1) Franz Schubert (7) Freddie Mercury (2) Fred Astaire (1) Fred Plotkin (1) Frenák Pál (2) Fricsay Ferenc (2) Frida Kahlo (2) Friderikusz Sándor (2) Friss Gábor (1) Fritz Éva (1) Fuga (1) Fülöp Attila (1) Fülöp György (1) Fyvush Finkel (1) G. Dénes György (2) Gabrieli Consort (1) Gabriel Bacquier (1) Gallai Péter (1) Garai Gábor (1) Gárdonyi Géza (1) Garey Williams (1) Garrick Ohlsson (1) Garry Winogrand (1) Gáti György (2) Gauguin (1) Gázi Huszrev bég (1) Gazsó György (1) Gellért András (1) Genezáreti-tó (1) Gennagyij Rozsgyesztvenszkij (1) Georges Bizet (1) Georges Pretre (1) Georges Seurat (1) Georges Simenon (1) George Foreman (1) George Gershwin (2) George Michael (1) George Roy Hill (1) George W. Bush (1) Georg Ratzinger (1) Gerald Finley (1) Gerard Butler (1) Gérard Depardieu (1) Gerbeaud (1) Gerhard Richter (4) Gertrud Kraus (1) Gianfranco Cecchele (1) Gianluigi Colalucci (1) Gianni Morandi (2) Gianni Schicchi (2) Gian Lorenzo Bernini (2) Gillian Anderson (1) Ginette Neveu (1) Gioachino Rossini (1) Gioconda (1) Giorgione (1) Giotto (1) Giovanni Francesco Rustici (1) Giro dItalia (1) Giuseppe di Stefano (3) Giuseppe Giacomini (1) Giuseppe Gioachino Belli (1) Giuseppe Verdi (2) Gladiátor (1) Glenn Gould (10) Glenn Miller (1) Gloria Gaynor (1) Gobbi Hilda (1) Goldberg-variációk (3) gombo (1) Görgei Arthur (1) Gorka Géza (1) Gráczer L. Tamás (1) Grammy-díj (2) Grazia Deledda (1) Gregor József (4) Grigorij Szokolov (1) Grigory Sokoloov (1) Groucho Marx (1) Guerlain (1) Gunther Gerzso (1) Gustave Flaubert (3) Gustavo Dudamel (1) Gustav Mahler (5) Guy Braunstein (1) Guy Ritchie (1) Gy. Horváth László (6) Gyergyai Albert (1) Gyilkos-tó (1) Gyilkosság az Orient Expresszen (1) Gyulai Líviusz (1) Hadrianus (1) Hair (1) Halál a Níluson (2) Halál Velencében (1) Hamari Júlia (1) Hamlet (2) Hamlet Gonashvili (1) Hamza Gábor (1) Han-na Chang (1) Handel (5) Hans Hollein (1) Harcsa Veronika (1) Hardy Amies (1) Harold Prince (1) Harriet Beecher Stowe (1) Harrison Ford (1) Hartay Csaba (1) Határátlépések (1) Haverok harca (1) Haydn (1) Hazai Attila (1) Háztűznéző (2) Házy Erzsébet (2) HBO (2) Hegedűs a háztetőn (2) Hegedűs Endre (1) Hegyvidék Galéria (1) Heilbronn (1) Heinrich Schiff (1) Heltay László (1) Henri Cartier-Bresson (1) Henri Matisse (1) Henri Rousseau (1) Henry Cowell (1) Herbert von Karajan (7) Hermann Cohen (1) Hermann Prey (1) Hieronymus Bosch (1) Hilary Hahn (2) Hilliard Ensemble (1) Hóember (1) Hofi Géza (1) Hold utcai Bach-orgona (1) Hollókő (1) Homérosz (1) Home Alone (1) Hope Gap (1) Horatius (1) Horgas Eszter (1) Horti Lilla (1) Horváth Ádám (1) Horváth István (1) Hosszúlépés Budapesten (1) Hosszú Katinka (2) Hubay Miklós (1) Hugicám a sorozatgyilkos (1) Huguette Tourangeau (1) Hungarian Quartet (1) Hunyadi László (1) Huszár Vilmos (1) Iain Reid (1) Ian Charleson (1) Ian Gillan (1) Iffran Khan (1) Igaly Diána (1) Ígéretes fiatal nő (1) Igor Levit (1) Igor Ojsztrah (1) III. Béla (1) Illényi Katica (1) Illés együttes (1) Illyés Gyula (1) Ilya Gringolts (1) iner Philharmoniker (1) Inge Borkh (1) Inkább lennék özvegy (1) Irmgard Seefried (2) Irving Berlin (1) Isaac Stern (2) Isabel Leonard (1) Issey Miyake (1) István a király (2) Istvan Rabovsky (1) Itzhak Perlman (2) IV. Henrik (1) Ivan Sardi (1) Ivo Pogorelich (1) Izraeli Filharmonikus Zenekar (1) J. F. Cooper (1) Jaap van Zweden (2) Jackass (1) Jackie (1) Jack Nicholson (1) Jacqueline du Pré (1) Jacques Cujas (1) Jad Vasem (1) Jakobovits Miklós (1) Jakub Józef Orlinski (1) Jámbor Róbert (1) James Bond (1) James Bowman (1) James Dean (1) James Fenimore Cooper (2) James Ijames (1) James Levine (4) James Powell (1) James Rado (1) Jandó Jenő (2) Jane Austen (1) Jane Glover (1) Jane McCrea (1) Janine Reiss (1) Janus Pannonius (4) Jan Garbarek (1) Jan Morris (1) Jan Potocki (2) Jan van Eyck (1) Jared Leto (1) Járó Zsuzsa (1) Jascha Heifetz (2) Jason Clarke (1) Jászberényi Sándor (1) Játék a kastélyban (1) Javier Cammarena (1) Jávor Pál (1) Jazz at Lincoln Center (1) Jean-Baptiste Carpeaux (1) Jean-Michel Basquiat (1) Jean-Paul Belmondo (1) Jean-Paul Sartre (1) Jean-Philippe Rameau (1) Jeanne Moreau (1) Jean Chatel (1) Jean Guillou (1) Jean Jaurés (1) Jeffrey Tate (1) Jeges pokol (1) Jekatyerina Desznickaja (1) Jékely Zoltán (1) Jeney Zoltán (2) Jennifer Hudson (1) Jeremiah Clarke (1) Jeremy Irons (1) Jeremy Menuhin (1) Jeruzsálem (2) Jessye Norman (5) Jesus Christ Superstar (1) Jesus López Cobos (1) Jevgenyij Jevtusenko (1) Jevgenyij Kiszin (3) Jevgenyij Mravinszkij (1) Jevgenyij Nyesztyerenko (1) Jevgenyij Vodolazkin (1) Jheronimus Bosch (2) Jiri Menzel (1) Joan Sutherland (1) Joaquin Phoenix (1) Joaquín Rodrigo (1) Joe Namath (1) Johannes Brahms (2) Jóhann Jóhannson (1) Johann Sebastian Bach (10) Johann Wolfgang von Goethe (2) Johnny Cash (1) Johnny Hallyday (1) John Adams (1) John Corigliano (1) John Donne (2) John Dowland (2) John Eliot Gardiner (2) John F. Kennedy (1) John Keats (1) John Lennon (2) John Malkovich (1) John Relyea (1) John Ruskin (1) John Updike (1) John Williams (2) Joker (1) Jonas Kaufmann (2) Jonathan Larson (1) Joni Mitchell (1) Jon Vickers (1) Jordán Tamás (1) Josef Mengele (1) Josephine Baker (1) Joseph Calleja (1) Joseph Conrad (1) Joseph Haydn (2) Joseph Losey (1) Joseph Ratzinger (1) José Antonio Abreu (1) José Carreras (3) José Cura (2) José van Dam (1) Joshua Bell (1) Josh Groban (1) Josh OConnor (1) Josquin des Prez (1) Joyce DiDonato (3) József Attila (9) József és testvérei (1) József nádor (1) Jó srácok (1) Juan Diego Flórez (1) Judi Dench (1) Judy Garland (2) Juhász Gyula (1) Jules et Jim (1) Jules Verne (4) Juliane Banse (1) Julian Bream (1) Julien Gauthier (1) Juliette Greco (1) June Newton (1) Jurányi Ház (3) Jürgen Blin (1) Justo Gallego Martinez (1) Juventus (1) Kácsor Zsolt (1) Kadosa Pál (1) Kaffka Margit (1) Kalapos Éva Veronika (1) Kaliforniai álom (1) Kálmán Péter (5) Kálmán Tibor (1) Kalmár András (2) Kamaszkor (1) Kanpúr (1) Kántor Péter (5) Kaparnaum (1) Karády Katalin (1) Karel Gott (1) Karel Svoboda (1) Karinthy Ferenc (1) Karinthy Frigyes (2) Karinthy Színház (1) Karita Mattila (1) Karl Böhm (2) Karl Marx (1) Karl Ove Kanusgard (1) Karl Ove Knausgard (1) Karosi Júlia (1) Kassa (2) Kassák Lajos (1) Kassák Múzeum (1) Kátai Zoltán (2) Kathleen Ferrier (1) Katia Ricciarelli (3) Katona József Színház (8) Katona Tamás (1) Kazinczy Ferenc (1) Keith Arnatt (1) Keith Jarrett (3) Kék róka (1) Kelemen Barnabás (2) Kelen Péter (3) Kelet-Szlovákiai Múzeum (1) Keleti Éva (1) Kenneth Branagh (3) Kentaur (1) Kentner Lajos (1) Kent Nagano (1) Ken Kercheval (1) Keönch Boldizsár (1) Kerényi Imre (1) Kerényi Miklós Gábor (5) Kerényi Tünde Sára (1) Keresés (1) Keresztes Szent János (1) Keresztes Tamás (3) Keresztes Zsófia (1) Keri-Lynn Wilson (2) Kern András (1) Kertész utcai Shaxpeare-mosó (1) Kesselyák Gergely (1) Két-három dán (1) Két királynő (1) Kevin Spacey (1) Khatia Buniatishvili (1) Kieselbach Galéria (5) Kincsem (1) Kings College Choir Cambridge (1) Kings Singers (3) Kiri Te Kanawa (5) Kisasszonyok (1) Kiscelli Múzeum (2) Kisszebeni oltár (2) Kitaibel Pál (1) Knoll Galéria (1) Köbli Norbert (1) Kóbor János (1) Kocsis Krisztián (1) Kocsis Zoltán (55) Kodály Zoltán (5) Kojot (1) Kollár Zsuzsa (1) Kolodko Mihály (1) Kolonics György (1) Kolonits Klára (1) Kolozsvár (1) Koltai Tamás (3) Komár László (1) Komlósi Ildikó (2) Komlóssy Erzsébet (1) Komlós Péter (4) Komoróczky Tamás (1) Kompolthy Zsigmond (1) Koncz Tamás (1) Konsztantyin Pausztovszkij (3) Könyvesbolt a tengerparton (1) Koppány Zsolt (1) Korcsolán Orsolya (1) Koreeda Hirokazu (1) Körhinta (1) Körmendi Ferenc (2) Korngold (1) Korniss Dezső (1) Korniss Péter (1) Kőrössi P. József (1) Kossuth-díj (1) Kosztolányi Ádám (2) Kosztolányi Dezső (15) Kovács Dénes (1) Kovács Eszter (1) Kovács Géza (1) Kovács János (3) Kovács Kati (1) Kovács Zsolt (1) Kovalik Balázs (1) Kováts Nóra (1) Kozák András (1) Kozma Péter (1) Kő Pál (2) Kristjan Järvi (1) Kristy MacColl (1) Krúdy Gyula (1) Kukely Júlia (1) Kukorelly Endre (3) Kulka János (1) Kunsthistorisches Museum (3) Kurtág György (6) Kurtág Márta (2) Kurt Moll (1) Kurt Vonnegut (4) Kuti Sándor (1) Kutyaszörf (1) Lamberto Gardelli (1) Lambretta (1) Langer Ágnes (1) Láng Dorottya (1) Lang Györgyi (1) Lang Lang (3) Láng Zsolt (1) Lassan izzó tűz (1) László Margit (1) Latinovits Zoltán (10) Latzin Norbert (1) Laurence Sterne (3) Laurent Pelly (2) Laux József (1) Lawrence Durrell (5) Lawrence Feringhetti (1) Lawrence Oates (1) La dolce vita (2) La nuit (1) Léa Seydoux (1) Lébény (1) Lee van Cleef (1) Legénylakás (1) Légiparádé (1) Lehár Ferenc (1) Lehoczki István (1) Léna (1) Lénárt István (1) Lengyel Balázs (2) Lenin (1) Leonardo da Vinci (4) Leonardo Del Vecchio (1) Leonard Bernstein (20) Leontyne Price (2) Leon Fleischer (1) Leon Gast (1) Leopold Stokowski (1) Leo Nucci (1) Leslie Chabay (1) Leslie Parnas (1) Les miserables (1) Les Olympiades (1) Letizia Battaglia (1) Lev Tolsztoj (4) LGT (1) Liam Neeson (3) Ligeti András (1) Lionel Logue (1) Lisa Batiashvili (2) Lisette Oropresa (1) Lise Davidsen (1) Liszt Ferenc (5) Liszt Ferenc Kamarazenekar (6) Little Richard (1) Liza Minnelli (1) Lohengrin (1) Lois Kirschenbaum (1) London (2) London Symphony Orchestra (1) Losonczy István (1) Louise Nevelson (1) Louis Lewandowski (1) Louvre (5) Lovasi András (1) Love love love (1) Luchino Visconti (1) Luciano Pavarotti (11) Lucia di Lammermoor (1) Lucie Horsch (1) Ludovico Einaudi (1) Ludwig Múzeum (3) Ludwig van Beethoven (3) Luigi Roni (1) Lukács Pál (1) Lukács Péter (1) Lukács uszoda (1) Lukáts Kató (1) Lump (1) Luther Márton (1) Luxembourg kert (1) Macbeth (1) Mácsai Pál (4) Macskaduett (1) Macskajáték (3) Macskák (1) Madách Színház (1) Madama Butterfly (1) Madame Elisabeth (1) Madarász Iván (1) Madéfalva (1) Madonna (1) Mads Mikkelsen (1) Mady Baby (1) Mady Mesplé (1) Magdalena Kozena (1) Mágnás Miska (1) Magyar Állami Operaház (5) Magyar Nemzeti Galéria (12) Magyar Szentföld-templom (1) Magyar Tudományos Akadémia (1) Mahan Esfahani (1) Maira Kalman (1) Majoros Áron Zsolt (1) Makk Károly (3) Malcolm Arnold (1) Mamcserov Frigyes (1) Mamma mia! 2 (1) Manifesztum (1) Manon (1) Mantegna (1) Manuel Barrueco (1) Márai Sándor (1) Marcello dOrta (1) Marcello Giordani (1) Marcel Proust (1) Marcus Aurelius (3) Marc Minkowski (1) Marek Janowski (1) Margitszigeti Szabadtéri Színház (2) Margitszigeti Színház (1) Marguerite Littman (1) Mariam Batsashvili (1) Marianne Faithfull (1) Mariano Fortuny (1) Mariano Stabile (1) Marián Varga (1) Maria Callas (6) Maria Ewing (1) Maria Joao Pires (2) Maria Jugyina (1) Maria Kulikovska (1) Marilyn Monroe (1) Marino Faliero (2) Mario De Biasi (1) Mariss Jansons (1) Markó Béla (1) Márkus László (2) Mark Ruffalo (2) Marlene Dietrich (1) Marlenka (1) Maros András (3) Marozsán Erika (1) Marshmallow test (1) Marta Casals Istomin (1) Martha Argerich (2) Martinász (1) Martin Bookspan (1) Martin Fröst (1) Martín Rico y Ortega (1) Martin Schongauer (1) Martin Scorsese (1) Martonvásár (1) Marton Csokas (1) Marton Éva (5) Martorana (1) Mary Shelley (1) Mary Zsuzsi (1) Masaccio (1) Massenet (1) Maszada (2) Máté Gábor (1) Mathieu Amalric (1) Matteo Goffriller (1) Matthew Polenzani (1) Matthias Goerne (1) Matti Salminen (2) Matt Haimovitz (1) Mátyás-templom (1) Maurice Ravel (1) Maurizio Pollini (1) MÁV Szimfonikus Zenekar (1) Maxim Vengerov (1) Max Klinger (1) Max Schmeling (1) Meadows Museum (1) Meat Loaf (1) Mécs László (1) Megyesi-Schwartz Lúcia (1) Mejorada del Campo (1) Menahem Pressler (1) Meryl Streep (1) Messiás (2) Mészöly Dezső (1) Metropolitan Opera (15) Michael Barenboim (1) Michael Chance (1) Michael Crichton (1) Michael Schumacher (1) Michael Volle (1) Michelangelo (13) Micheller Myrtill (1) Michel Houellebecq (1) Michel Laclotte (1) Michel Legrand (1) Michel Roux (1) Mick Jagger (1) Mick Rock (1) Middle of the Road (2) Midori (1) Mihail Bulgakov (1) Mihail Pletnyov (1) Mihályfalvi Mihály (1) Mihály András (2) Mihály Tamás (1) Mikisz Theodorakisz (1) Miklósa Erika (1) Miklós Tibor (6) Miklya Luzsányi Mónika (1) Milano (1) Milánó (1) Miles Davis (2) Miller Lajos (1) Milos (1) Milton Glaser (1) Milva (1) Miramare (1) Mirella Freni (3) Mirga Grazinyte-Tyla (2) Miroslav Kraljevic (1) Mischa Elman (1) Mischa Maisky (2) Miskahuszár (1) Missa solemnis (1) Miss Saigon (1) Misty Copeland (1) Mitsuko Uchida (1) Mocsári Károly (1) Modern idők (1) Modigliani (1) Mohácsi (1) Moholy-Nagy László (1) Mohr im Hemd (1) Mojca Erdmann (1) Moleskine (1) Molnár Csilla (1) Molnár Farkas (1) Molnár Ferenc (3) Molnár Gál Péter (4) Molnár Levente (1) Mondjad Atikám! (1) Mondok Yvette (1) Monta Cassino (1) Montblanc (1) Monteverdi (2) Montserrat Caballé (1) Morton H. Meyerson (1) Moshe Leiser (1) Mozart (8) Msztyiszlav Rosztropovics (1) Műcsarnok (1) Mudlark (2) Muhammad Ali (2) Mungo Jerry (1) Müpa (15) Murillo (1) Musée Carnavalet (1) Musée dArt Moderne (1) Musée dOrsay (2) Musée du quai Branly (1) Musée Maillol (1) Muszorgszkij (2) Muzsay András (1) Mű szerző nélkül (1) N. Kiss Zsuzsa (1) Nabucco (1) Nádasdy Ádám (1) Nádasdy Kálmán (2) Nadine Sierra (1) Nagykarácsony (1) Nagy Ervin (1) Nagy Feró (1) Nagy István (1) Nagy zeneszerzők (1) Nagy Zsolt (1) Nánási Henrik (3) Napóleon (1) Nápoly (1) Nasher Sculpture Center (1) Natalie Dessay (2) National Gallery (2) National Recording Legacy (1) Názáret (1) Neil Armstrong (1) Neil Simon (1) Nello Santi (1) Nemeskürty István (1) Nemes Juli (1) Németh László (1) Nemzeti Filharmonikusok (4) Nemzeti Filharmonikus Zenekar (3) Neoton Família (1) Népstadion (1) Neville Marriner (1) New York Philharmonic (1) Nicholas Angelich (1) Nicholas McGegan (1) Nicholas Nixon (1) Nick Hornby (1) Nicolai Gedda (1) Nicolai Ghiaurov (1) Nicolas Altstaedt (2) Nicolas Namoradze (1) Nicola Di Bari (1) Nicole Kidman (1) Nikolas Nägele (1) Nikolaus Harnincourt (2) Nikolaus Harnoncourt (1) Ninalee Allen (1) Nino Castelnuovo (1) Nino Rota (1) Nixon in China (1) Norah Jones (1) Norma (1) Norman Lebrecht (1) Norma Procter (1) Nyikita Mihalkov (1) Nyughatatlan özvegyek (1) Oberfrank Géza (2) Oberon (1) Odüsszeusz (1) Ókovács Szilveszter (2) Oláh Judit (1) Olesy Ivanova (1) Olga Kern (1) Olga Peretyatko (1) Oliver Knussen (1) Olivia de Havilland (1) Olivia Newton-John (1) Olivier Messiaen (1) On The Spot (1) Opatija (1) Orangerie (1) Orchestra of the Age of Enlightment (1) Örkény István (1) Örkény Színház (9) Orlai Produkció (3) Orlando Suero (1) Ormándy Jenő (1) Oroszlánszívű Richárd (1) Országház (1) Ország Lili (2) Orvieto (1) Oscar Peterson (1) Ősz Gábor (1) Otello (2) Othello (1) Ottlik Géza (2) Ottorino Respighi (1) Otto Klemperer (1) Over The Rainbow (1) Oyinkan Braithwaite (1) Pa-dö-dő (2) Paál László (1) Pablo Casals (2) Pablo Picasso (5) Paganini (1) Páger Antal (2) Pákozd (1) Palermo (9) Pálfalvi Lajos (1) Pál István Szalonna (1) Pál Tamás (1) Pamela Tiffin (1) Pannon Filharmonikusok (2) Pantheon (1) Pápai bazilikák (1) Parázsfuvolácska (1) Párizs (13) Párizs királynője (1) Parker (1) Parno Graszt (1) Parsifal (5) Páskándi Géza (1) Pasztircsák Polina (3) Pataky Attila (2) Pataky Kálmán (1) Patrice Caurier (1) Patricia Preece (1) Patrik Svensson (2) Patti LuPone (1) Paudits Béla (1) Paula Hawkins (1) Paul Auster (1) Paul Bowles (1) Paul Cezanne (4) Paul Gauguin (1) Paul Kletzki (1) Paul McCreesh (1) Paul ODette (1) Paul Plishka (1) Paul Vance (1) Pazin (1) Peggy Lee (1) Per-Olov Enquist (1) Percy Bysshe Shelley (2) Perényi Miklós (2) Perry Mason (1) Perszeusz (1) Pertorini Rezső (1) Pesti Színház (2) Péterfy Jenő (1) Peter Beard (2) Peter Mayle (1) Pete Davidson (1) Petőfi Sándor (6) Petri György (1) Petrovics Emil (1) Petula Clark (1) Pet Sematary (1) Pfliegel Dóra (1) Philippe Jaroussky (1) Philip Glass (2) Pierrot lunaire (1) Pier Giorgio Ferri (1) Pietá Rondanini (1) Pieter Bruegel (1) Pietro da Cortona (1) Piet Mondrian (1) Pif (1) Pillangó (1) Pillangókisasszony (1) Pinchas Zukerman (1) Pink Floyd (2) Pintér Béla (4) Pintér Béla és Társulata (2) Piotr Anderszewski (4) Piotr Beczala (1) Pjotr Sztolipin (1) Plácido Domingo (11) Platón (1) Podmaniczky Frigyes (2) Polgár László (4) Politzer Péter (1) Poppea megkoronázása (1) Porgy and Bess (4) Post-It (1) Prah (1) Praszkovja Kovaljova Zsemcsugova (1) preraffaeliták (1) Presser Gábor (2) Procuratie vecchie (1) Puccini (5) Pula (2) Purcell (3) Puskás Panni (1) Puskin (2) Queen (1) Quentin Tarantino (4) Rab István (1) Rachel Kushner (1) Rachel Podger (1) Rachmaninov (3) Rácz Jenő (1) Ráday Mihály (1) Radnóti Miklós (5) Radnóti Sándor (1) Radnóti Színház (2) Rados Ferenc (1) Radu Lupu (4) Raffaella Carra (1) Raffaello (3) Rafik Schami (1) Rainer Maria Rilke (1) Rajkai Zoltán (1) Rajk Judit (1) Ralph Brewster (2) Ránki Dezső (4) Ránki Fülöp (1) Ránki György (1) Raszputyin (1) Ráth György-villa (1) Raymond Cauchetier (1) Raymond Leppard (1) Ray Dorset (1) Réber László (1) Recordstore Day (1) Reiner Frigyes (1) Reinitz Béla (1) Rembrandt (4) Remo Giazotto (1) Renata Scotto (1) Renato Bruson (2) Renée Zellweger (1) René Jacobs (2) René Kollo (1) René Pape (3) REÖK-palota (1) Reri Grist (1) Réti József (1) Révész László László (1) Réz Ádám (1) Rheinfall (1) Riccardo Chailly (3) Riccardo Muti (1) Richard Avedon (1) Richard Bonynge (1) Richard Coles (1) Richard Osman (1) Richard Rogers (1) Richard Strauss (4) Richard Wagner (24) Rienzi (2) Rijksmuseum (1) Rimini (1) Rita Moreno (1) Roberta Alexander (1) Roberto Abbado (1) Roberto Alagna (5) Robert Browning (1) Robert Burns (1) Robert Capa (2) Robert Delaunay (1) Robert De Niro (1) Robert de Niro (1) Robert Dugoni (1) Robert Gore (1) Robert Indiana (2) Robert King (1) Robert Redford (1) Robert Walser (2) Robin Williams (1) Rocketman (1) Rocky (1) Rod Stewart (1) Rod Taylor (1) Roger Norrington (2) Roger Waters (1) Rohmann Ditta (1) Rolando Villazon (1) Rolando Villazón (3) Rolla János (1) Rolling Stones (1) Róma (3) Róma-trilógia (1) Római oszlopok (1) Romeo és Júlia (1) Romhányi József (1) Romy és Michelle (1) Ronyecz Mária (1) Rossini (1) Rosso Fiorentino (1) Rossz versek (1) Ross King (1) Rost Andrea (2) Royal Wedding (1) Rubens (2) Rubettes (1) Rudolf Friml (1) Rudolf Serkin (1) Rushmore (1) Russell Crowe (1) Russell Johnson (1) Ruttkai Éva (4) Sába királynője (1) Sacha Guitry (1) Sacré Coeur (2) Saint-Saens (1) Sainte Chapelle (1) Salieri (1) Sally Rooney (1) Salome (3) Salvador Dalí (2) Salvador Dali (1) Salvator mundi (1) Salzburger Festspiele (1) Sámson és Delila (1) Samuel E. Wright (1) Samuel Ramey (1) Sam Cooke (1) Sam Lay (1) Sándor Mátyás (1) Sandra Bullock (2) Santa Maria in Vallicella (1) Santa Maria Maggiore (1) Sánta Zoltán (1) Santiago Calatrava (2) San Clemente (1) San Francisco Opera (2) San Giovanni degli Eremiti (1) San Giovanni e Paolo (1) San Girolamo della Carita (1) San Marco (1) Saoirse Ronan (1) Sarah Blanch (1) Sárik Péter (1) Sárik Péter trió (1) Sárik Péter Trió (1) Saul (1) Scala (5) Schiff András (2) Schulek Frigyes (1) Sean Scully (1) Sean Shibe (1) Sebastian Coe (1) Sebastian Yradier (2) Sebestyén János (1) Sebő Ferenc (1) Segesta (1) Selvarajan Yesudian (1) Semyon Bychkov (1) Seong-Jin Cho (3) Séraphine Louis (1) Seregi László (1) Serenata notturna (1) Sergey Khachatryan (1) Serge Gainsbourg (1) Sevilla (1) Shakespeare (6) Sharon Tate (1) Sheku Kanneh-Mason (1) Sherlock Holmes (3) Sherrill Milnes (2) Shura Gehrman (1) Siegfried (3) Siegmund Freud (1) Simone de Beauvoir (1) Simone de Beuvoir (1) Simone Kermes (1) Simon Albert (1) Simon and Garfunkel (1) Simon Callow (1) Simon Márton (1) Simon Rattle (4) Simó Jutka (1) Sinkovits Imre (3) Sipos Pál (1) Siracusa (2) Siri Hustvedt (1) Sister Rosetta Sharp (1) Siv Wennberg (1) Sixtus-kápolna (1) Sóhajok hídja (1) Solti György (4) Sólyom-Nagy Sándor (1) Sólyom János (1) Sol Gabetta (1) Sonya Yoncheva (2) Sophie Junker (1) Sosztakovics (2) Sőtér István (1) Sőth Sándor (1) Spagetti (1) Speier Dávid (1) Spintria (1) Spiro Malas (1) Staatsoper unter den Linden (1) Stanley Spencer (1) Stanley Tucci (1) Starker János (1) Staten Island királya (1) Steinway Spirio (1) Stendhal-szindróma (1) Stephen Cleobury (1) Stephen Sondheim (3) Steven Soderbergh (1) Steven Spielberg (1) Steve Ovett (2) Sting (3) Stohl András (1) Stravinsky (2) Stúdió K (1) Sucevita (1) Sugár Rezső (1) Sulyok Mária (1) Surányi Miklós (1) Susan Graham (1) Sutton Hoo (1) Suzanne Vega (1) Sylvester Stallone (1) Sylvia McNair (1) Sylvia Plath (1) Szabó István (3) Szabó Lőrinc (2) Szabó Magda (1) Szakonyi Károly (1) Szántó Piroska (3) Szarka Tamás (1) Szarpédón (1) Szász Károly (1) Széchenyi Zsigmond (4) Szefcsik Zsolt (1) Szegedi Szabadtéri Játékok (1) Székely Mihály (1) Szekszárd (1) Szelíd (1) Széll György (1) Szentendre (2) Szentjóby Tamás (1) Szentkuthy Miklós (2) Szent Balázs (1) Szent Ferenc (1) Szent Ferenc Sebei tamplom (1) Szent Kreszcencia (1) Szent Sír (1) Szent Vitus (1) Széphalom (2) Szépművészeti Múzeum (12) Szerb Antal (1) Szerelmesfilm (1) Szerhij Polunyin (1) Sziklay Erika (1) Szilágyi Béla (1) Szinyei Merse Pál (2) Szirmay Márta (1) Szirtes János (1) Szívmelengető középkor (1) Szókratész (1) Szöktetés a szerájból (2) Szőllősy Klára (6) Szőnyi István (1) Szörényi Levente (3) Sztárcsinálók (1) Szuezi-csatorna (1) Szupernóva (1) Szurovecz Kitti (1) Szüts Miklós (2) Szvjatoszlav Richter (1) Szvoren Edina (2) T.S. Eliot (1) Tabáni István (1) Tabea Zimmermann (1) Tábori Zoltán (1) Tabukról tabuk nélkül (1) Tagadj tagadj tagadj (1) Tahi Tóth László (1) Takács-Nagy Gábor (4) Takács Nóra Diána (1) Táncdalfesztivál (1) Tandori Dezső (1) Tankcsapda (1) Tannhäuser (1) Taormina (2) Tarakanova hercegnő (1) Tarbay Ede (1) Tarkövi Gábor (1) Tartuffe (1) Tar Sándor (1) Tate Modern (1) távirat (1) Teatro Massimo (1) Teatro Olimpico (1) Temesvár (2) Teresa Berganza (1) Térey János (1) Testről és lélekről (1) Tettamanti Béla (1) Textúra (1) Thackeray (1) Thália szilveszter (1) Themisztoklész (1) Theo Adam (2) The Birth of the Cool (1) The Pogues (1) The Unforgivable (1) Thimotée Chalamet (1) Tholey (1) Thomas Alva Edison (1) Thomas Gainsborough (1) Thomas Hampson (2) Thomas Mann (2) Thomas Tallis (1) Timár György (1) Tímár Sándor (1) Tinódi Lantos Sebestyén (1) Titkaink (1) Tiziano (1) Tokody Ilona (1) Tolcsay László (1) Tolcsvay László (1) Tolsztoj (1) Tolvaly Ferenc (1) Tomaso Albinoni (1) Tombor Zoltán (1) Tompa Mihály (1) Tompos Kátya (1) Tom Cruise (1) Tom Jones (1) Tonio Kröger (1) Ton Koopman (2) Top Gun (1) Törőcsik Mari (2) Török Ádám (1) Török Bálint (1) Török induló (1) Tosca (3) Tóth Árpád (1) Tóth Bálint (1) Tóth János (1) Tóth Viktor (1) Trainspotting (1) Traviata (1) Trencsényi-Waldapfel Imre (1) Trevor Pinnock (1) Triberg (1) Trier (1) Trieszt (1) Trionfo della Morte (1) Tristram seregélyek (1) Tristram Shandy (3) Trubadúr (1) Truman Capote (2) Tudhattad volna (1) Turandot (2) Tűzijáték zene (1) Tűzszekerek (1) Tweed (1) Udvaros Dorottya (1) Uglics (1) Ugolino della Gherardesca (1) Uhren-industriemuseum (1) Újévi koncert (1) Ulrich Seidl (1) Ultra (1) Umberto Giordano (1) Ungvári Tamás (1) Urbán Tamás (1) Uritrottoir (1) Ute Lemper (1) Utolsó éjszaka a Sohóban (1) Üvöltő szelek (1) Vaclav Pisvejc (1) Vadym Kholodenko (1) Vajdai Vilmos (1) Valami Amerika 3 (1) Valentina Nafornita (1) Valerij Gergijev (3) Valery Gergiev (2) Valton Security (1) Vámos Miklós (1) Várdai István (6) Varga Bálint András (1) Varga Imre (1) Varga Lajos Márton (1) Várkert Bazár (2) Városliget (1) Vásáry Tamás (1) Vashegyi György (3) Vass András (1) Vass Gábor (1) Vas István (11) Vata fia (1) Vatikán (1) Vecsei Miklós (2) Velence (19) Velencei Biennálé (4) Venczel Vera (1) Venere Landolina (1) Verdi Requiem (1) Vérhalom tér (1) Verona (2) Veronika Eberle (1) Verus nagybátyám (2) Vérvörös törtfehér méregzöld (1) Veuve Clicquot (1) VI. György (1) Vicenza (1) Victor Hugo (1) Victor Mature (1) Victor Vasarely (2) Vidovszky László (1) Viggo Mortensen (1) Vígszínház (2) VIII. Henrik (1) Víkingur Ólafsson (1) Víkingur Olafsson (1) Vikingur Ólafsson (2) Viktória királynő és Abdul (1) Vincennes (1) Vincent van Gogh (1) Vincze Ottó (1) Viola Davis (1) Virginia Admiral (1) Visky András (1) Viszlát Christopher Robin (1) Vittorio Storaro (1) Vittoro Grigolo (1) Vizinczey István (2) Vizin Viktória (1) Vladimir Ashkenazy (4) Vladimir Cosma (1) Vlagyimir Klicsko (1) Vlagyimir Majakovszkij (1) Vlagyimir Putyin (1) Vöckönd (1) Volt egyszer egy Hollywood (1) Vörösmarty Mihály (2) Vujicsics Tihamér (1) Wagner (1) Waiting for HÍRÓZ (1) Waldstein (1) Wallace Shawn (1) Walter Fink (1) Walter Gieking (1) Walter Issacson (1) Walter Mischel (1) Walter Scott (1) Weiszenberger Erzsébet (1) Wellner István (1) Weöres Sándor (3) Werther (1) West Side Story (1) Wes Anderson (1) We Will Rock You (1) Wichmann Tamás (1) Wiener Philharmoniker (4) Wiener Staatsoper (3) Wilhelm Furtwängler (1) Wilhelm Müller (1) Willem Mengelberg (1) Willem van Konijnenburg (1) William Christie (1) William Holden (1) William Hood Stewart (1) William Kentridge (2) William Shakespeare (7) Willie Garson (1) Will Sampson (1) Wilma Neruda (1) Wim Wenders (1) Winifred Atwell (1) Winkler Lajos (1) Winterreise (1) Wladislaw Strzeminski (1) Wolfgang Amadeus Mozart (5) Wolfgang Schneiderhan (1) Woody Allen (6) World Piano Day (1) XVI. Benedek (1) Yankee Doodle (1) Yannick Nézet-Seguin (2) Yehudi Menuhin (3) Yesterday (1) Yo-Yo Ma (1) Yoko Ono (1) Yuja Wang (3) Yulianna Avdeeva (1) Yves Saint Laurent (2) Zádori Mária (1) Zalatnay Sarolta (1) Zala Szilárd (1) Zana József (1) Záray Márta (1) Zelei Bori (1) Zilahy Irén (1) Zöld kömyv (1) Zombie Boy (1) Zsótér Sándor (1) Zubin Mehta (4) Zuzana Ruzickova (1) Címkefelhő

Blogajánló

Black Sabbath zakatol a Rick and Morty hatodik évadjának előzetesében A Rick and Morty egyre nagyobb, a Black Sabbath meg az egyik, ha nem a legnagyobb a maga műfajában. Ha összerakjuk ezt a kettőt, csakis valami jó sülhet el belőle, nem? De! A rajzfilmsorozat hatodik évadjának előzetesét szépen aláfesti az örökzöld Paranoid, a sorozat új részeinek premierjére… rockstation.blog.hu
blog.hu

Archívum

  • 2022 augusztus (15)
  • 2022 július (31)
  • 2022 június (30)
  • 2022 május (31)
  • 2022 április (30)
  • 2022 március (31)
  • 2022 február (28)
  • 2022 január (31)
  • 2021 december (31)
  • 2021 november (30)
  • 2021 október (31)
  • 2021 szeptember (30)
  • Tovább...

Feedek

  • RSS 2.0
    bejegyzések, kommentek
  • Atom
    bejegyzések, kommentek
XML

Egyéb

süti beállítások módosítása
Dashboard