Alapvetően élmény a küldetéses emberek látványa vagy közelsége. Akár Vas-Zoltán Iváné is, aki mintha éber álomban vagy látomásban kapta volna az üzenetet, hogy Háy Gyula Appassionata című darabját meg kell mentenie a világnak. Ha jól számolom, ez már a harmadik kísérlete, hogy megmutassa a közönségnek a darabot, volt már Békéscsabán, a Bábszínházban, és most a Tesla Teátrumban a Kazinczy utcában. A történet szerint személyesen az özvegy küldte vagy adta át Vas-Zoltánnak a kéziratot, miután a magyar színházak mellett a külföldiek is berezeltek, hogy egy ilyen erős dráma ártana a nemzetközi enyhülési folyamatoknak. Aha. Még jó, hogy a James Bond-filmeket azért le merték forgatni.
Mindegy. Ha jól értem a tanulságot, és a tehetséges emberek a művészet és az igazság foglyai, akkor némi rosszkedvvel csak annyit tudok hozzátenni, hogy az előadásban részt vevő színlapi emberek mind szabadok. Talán nem ennyire rossz a helyzet, egyszerűen nem lehet megmenteni a meglehetősen sematikus drámát, amelyben a főhős író nem ír alá semmilyen önelítélést, a főhős zongoraművész nem játssza el az Appassionatát "ezeknek", vár rájuk a tisztesség a börtönben és a nagyvilágban. Azért a meglehetősen vegyes színvonalú szereposztásból érdemes kiemelni Fantoly Nikolettet, én ennyire reménytelen, színpadellenes, egy kézzel gesztikuláló, éles hangon káráló, végig a szerepet nem értő és mellette maradó alakítást még nem láttam. A többiek erejük szerint, Márton András harcol a manírjaival, Tímár Éva a nem is mondom, mivel. Király Attila a hangjára hagyatkozik, amely, furcsa módon otthon is kísért, mert a tévében Jack Sparrow kalandjai zajlanak. A fiatalok iskolás igyekezettel szenvednek, remélve, hogy lesz ez még jobb is. Legalább ebben együtt reménykedhetünk.
Maga a mű 1967-ben született, hat évvel egy másik Appassionata, Szilvási Lajos regénye után. Most majdnem randevút adnak egymásnak, párhuzamos utcákba kerülnek, Szilvási emléktáblája kint van a Síp utcai ház falán, nem tud az ember nem gondolkodni azon, hogy vajon mit találtak a hatvanas években az írók az f-moll szonátában annyira magával sodrónak, annyira forradalminak vagy kérlelhetetlenül tisztának, hogy csodálatos nőalakjaik mind ezt zongorázták. A szonátához nem kapcsolódik semmiféle nagy történet, Beethoven maga nem ütött le senkit a kottával, inkább Brunswick grófnak ajánlotta, aki, remélhetőleg tudta, mi a kötelessége, és megfelelő mennyiségű aranyokkal viszonozta a megtiszteltetést. De ha a társadalmi változások vagy feszültségek leképezését véljük meghallani a zeneműben, akkor nagy valószínűséggel rossz úton járunk. Mintha ez lett volna később Beethoven veszte, ezért esett el utóbb a világ csúcszeneszerzője pozíciótól, ezért kellett átengedni a trónt Mozartnak vagy Bachnak, akik nevéhez nem kapcsolódott semmiféle világjobbító szándék. Vagy az Egmont nyitány dolgozott volna tudat fölött vagy alatt Háy Gyulában, az 56-os rádióműsor, amelyben ő maga is részt vett utóbb, a segélykérés sokévi börtönt érő beolvasásával? Akárhogyan is van, a romantikusan zenei cím egy kicsit kevés a darabmentéshez.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
tnsnames.ora 2017.08.11. 01:43:22
A Beethoven-Appassionata végén egy akkora váratlan zenei geg van, mint ide Lacháza. Mi ez, ha nem forradalom a zongoraszonáta fénykorában. Nincs ember, aki ne értené meg, ne figyelne fel rá, ha hallja, még ha maga az egész mű nem is érinti meg. Pillanatokba sűrített tömény élvezet, pedig csak két (ismételt) egyszerű(?) zenei mondat egy zenei dialógusban. Olyan mint a kocsiverseny az 1959-es Ben-Húrban, amit kisfilmként is játszottak annó nagyfilmek elött, nyugaton (és aminek halálos áldozata is volt a nagy erőfeszítés közben). Egy kis műremek a nagy műremeken belül.
Amúgy meg kérdésedet továbbgondolva az Appasionata (főleg a harmadik tétele), annyira tényleg a szenvedélyről szól, hogy már-már verbálisan szólal/jelenik meg. :) Mi kell más ha adott a szenvedély és annak tökéletes(en érthető/beazonosítható) leképezése, mindez ráadásul nem kihúnyó/elhamvadó formába öntve. Annyira zseniális e téren is, hogy nagyon nehéz kiégni/elfáradni benne: nagyon sokszor hallgatható "repeat" módban is.
PS: Annó volt egy rádiós műsorvezetői bekonferálási baki: "Kedves hallgatóink! Most pedig hallgassák meg Beethoven Apa-szonátáját" :)