Harmincöt éve, hogy levelet kaptam Zalaegerszegre, amelyben a sok mi újság odahaza téma mellett az is benne volt, csupa nagybetűvel: MEGHALT GLENN GOULD. Bólogattam tizennyolc évem minden bölcsességével, hogy ott van, a halhatatlanok között, meg teljes az életmű, amennyire ki tudtam venni, furcsa és szerencsés módon megvolt mindkét Goldberg-variációk lemez. Akkor azt hittem, az az utolsó felvétele, és hogy micsoda sorsszerű élettörténet, mint maga a mű, oda tér vissza, ahonnét elindult. Gould nélkül fogunk eztán élni, de hát eddig is Gould nélkül éltünk, a személyét látni esélyünk sem volt, a lemezeit meg, mire végig tudjuk hallgatni... Egyáltalán: mire be tudjuk szerezni... Akkor értelmes és jó gondolatnak látszott, hogy ez a 20. század második felének zenetörténete, az alkotók helyett az előadóké a főszerep, nem hoznak létre túl sok újat és hasznosat, de nincs is rá szükség, ki az, aki elmondhatná magáról, hogy alaposan ismeri az összes Haydn-, Mozart- és Beethoven-szonátát? Legfeljebb Glenn Gould.
Nem azt akarom mondani, hogy ugye, milyen kis ostoba voltam, de eltelt a harmincöt év, és érti már az ember, miért volt vagy lett volna annyira fontos Gouldnak is a komponálás. Veszít a hatásából és élénkségéből minden előadás, még az is, amit eleve tartósnak szántak, stúdióban gondoltak ki. Az este azon gondolkodtam, melyik Gould-felvételt hallgassam, és rájöttem, hogy többé-kevésbé mindegy. Az egyik klasszikus, a másik idegesítő, de közben mind-mind ugyanarról szól: magányról, sötétről, vagy legalábbis szűrt fényekről, örök barátainkról, akik soha nem hagynak el, Bachról és kollégáiról. A szépségről, amit ember alkotott, de annyira szép, mintha nem is ember alkotta volna. Az eksztázisról, amiről nem tudom megmondani, hogy valóban a lét értelme volna-e, de boldoggá teszi a magányt, a sötétet, a hideget.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
☉ ☾ 2017.10.09. 09:58:43
Gould komponált is, de nem volt ebben túl jó, akit érdekel: www.discogs.com/Glenn-Gould-Glenn-Gould-The-Composer/release/3628262
vadibandi 2017.10.09. 11:45:14
stolzingimalter 2017.10.10. 17:24:40
stolzingimalter 2017.10.10. 17:25:41
tnsnames.ora 2017.12.25. 10:39:02
tinyurl.com/ydhycgwc (Google Books)
A LEGENDA: Florence Grieg, aki hosszú évekig énektanár volt, büszkén állította, hogy távoli rokona Edvard Griegnek. Egyetlen gyermeke, Glenn (Gould), időnként eltréfálkozott rajta, hogy nincs-e kedve lemezre játszani a híres a-moll zongoraversenyt a norvég zeneszerzőtől, akit szívesen emlegetett úgy, mint anyja unokabátyját. Tény, hogy Florence Grieg és Edvard Grieg ugyanabból a MacGregor (Greig) néven ismert, szenvedélyesen büszke skót törzsből származott, amely állítólag Alpin fia Griogairtól ered, aki a VIII. században a skótok királya volt. A klán jelszava: »S Rioghal mo dhream« (Királyi a fajtám). ... A családi legendák szerint a MacGregorok 1746-ban Cullodennél harcba szálltak a Jó Charlie hercegért, aztán az életben maradt harcosok egyike Norvégiába menekült, és végül ő lett Edvard Grieg dédnagyapja. (Otto Friedrich: Glenn Gould — Változatok egy életre, Európa Könyvkiadó, 2002)
Eléggé vitatott a mű megítélése, úgy is mint az egyik leghosszabb zongoraszonátának a zenetörténetben. Kocsis Zoltán is szentelt neki egy LP-t a Hungarotonnál. Meggyőzödésem, hogy Gould előadóművészet-töténetileg is kiemelkedőt, meg tanítanivalót produkált e felvétellel (ki tudja a rokoni szálak hogyan működtek ebben közre), dacára minden sokakat zavaró közismert erősebb hümmögései ellenére is. A szellemi értelemben (is) nehéz szonátát Gouldnál talán senki nem hozza közelebb a laikus zenehallgatóhoz.
[Gould] Grieg: Piano Sonata in e, Op.7
www.youtube.com/watch?v=uz1ti410940