Tegnap megint adta valamelyik csatorna a Gladiátort, és már megint ott felejtettem magam előtte. Megint azt csináltam, amit mindig, néztem a hibákat, kicsiket és nagyokat, az égen elhúzó sugárhajtású repülőgépet, a traktornyomokat a mezőn, az amazon Marten's bakancsát. Meg a kedvencemet, amikor VIOLENTIA feliratú röplapokat osztogatnak, röpke 1300 évvel a nyomtatás feltalálása előtt. És közben megint elmondtam a környezetemnek, hogy Commodus egyébként tényleg verekedett gladiátorokkal, nyilván hasonlóan egyenlőtlen körülmények között, mint a filmben, szóval hogy vannak azért igazságszikrák is a történetben. Hogy unhatják!
Rájöttem közben, hogy minden valószínűség szerint szeretem a filmet. Hogy az is örömöt tud okozni az embernek, ha okosabbnak érezheti magát a filmeseknél. Hogy mindezt nyilván belekomponálták a látványba, van, aki csak úgy első kézből élvezi, van, akinek az a boldogság, hogy észreveszi: az előző snittben jobb kézben volt a kardja, most meg bal kézben, és van, akinek ez tesz jót, hogy egy kicsit amolyan spájzból szabadult Cs. Szabó Lászlónak érezheti magát. Vagy az egészet egyszerre is lehet csinálni, kinevetni és elhinni, hogy "volt egy Róma nevű álom".
Szóval: ügyes.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zacskóstej 2018.07.10. 19:16:49
Lobo Marunga 2018.07.11. 09:42:05
Segna 2018.07.11. 13:24:24
Ebben is vannak anakronizmusok, hiszen a császárkor vége felé a házi istenek kultusza már réges-régen kihalt Rómában, addigra már a rég a görög... hagyjuk is, de ez a film valahogy mindig magával ragad. Valószínűleg a valós érzelmek, a család elvesztésének a feldolgozása, a másik gladiátor esetében a elszakítottság, a magány, a császár húgánál, az állandó rettegés, aggódás a fiáért, az öccséhez fűződő ambivalens érzelmek... a császár zseniális ábrázolása, aki gonosz és hatalomvágyó, de ugyanakkor egy szeretetre, imádatra vágyó, mélyen boldogtalan ember egyben...
...és persze a köztársaság, mint igazságos állam idilli állapota utáni vágyódás, az egyre baljósabb diktatórikus császárságtól való félelem, benne van a ma levegőjében is.
Engem egyedül az őrjít meg benne, amikor a kisfiút Lucius Lúsössz-nek szólítják! Komolyan, hogy nem volt ott valaki aki felnyerítsen a szinkronon?!
Nagy bánatom, hogy nem készült hozzá latin hangsáv, szerintem több, mint érdekes lett volna!
stolzingimalter 2018.07.11. 16:39:35
A Nikk 2018.07.11. 17:48:24
gigabursch 2018.07.12. 08:55:35
Mindjárt az elején megy a csata a germánok és a latinok között, hangok a nézőtérről:
- ...ahh, de szép hajkok...
- ...ehhez hány cm-s vezetőlemez kell?
- ...persze de ez egy tarvágás, hány m3 lehetett az állomány?
- ...miért hány hektáros a vágástér?
- ...tavalyi vágás, nézd meg a vágástéri gyomokat...
mire egy ovónő hallgató:
- Még egyszer nem jövök erdésszel moziba! Rosszabbak vagytok az orvosoknál (lásd vészhelyzet)
mire vissza a szó:
- ...látod, forwarderrel közelítették, nincs vonszolási nyom...
Mindezek ellenére jó film.
Persze nyilván agrárosok ugyanilyen jellegű gondolatokkal lettek gazdagabbak, amikor Kurt Russel a búzamezőn sétálgatott keresztül...
Pic 2018.07.12. 12:13:23
Ez itten meg a Russel Crowe.
kmera 2018.07.12. 12:51:37
gigabursch 2018.07.12. 13:10:06
Kurt => Crowe...
bocsánat, hálivuduiológiából nem vagyok totál büfé...
:-)
gigabursch 2018.07.12. 13:15:19
Ahhh, biztos voltam benne, hogy ott is van csont.
:-)))