Volt nekem egy nénim, kedves, idős ismerősöm a Szemlőhegy utcában, csak akkor még néniztem a kedves, idős ismerősöket, akihez néha fölmentem beszélgetni és „grámofonozni”. Ő kérdezte, hogy hallottam, miket mondott ez a Glenn Gould. Valamennyire hallottam, de azt nem, amire ő gondolt, hogy Mozart nem túl korán, hanem túl későn halt meg.
Azért ez így akkor sem tűnt elképzelhetőnek számomra, mégse szokás ilyesmiket mondani, még diktátorokra sem, nemhogy az emberiség legeslegnagyobb jótevőire, de most kiderült, miről is van szó. Feltehetően erről a régi tévéműsorról, amelyben Gould kissé pislogva, hadarászva, de igen elmésen érvel amellett, hogy Mozart idősebb éveiben nem volt már nagyon jó komponista. Meg is mondja, hogy miért, körülbelül az az ok, hogy zseniális rögtönző volt, és ezek az improvizációs fogások, a szekvencia, arpeggio és társai elfoglalták a nem improvizatív műveit is.
Goulddal különben is nehéz vitatkozni, hiszen zseniális pianista volt, így rögtön meg is mutatja, mire gondol. Tud úgy Mozartot játszani, hogy a csoda utolsó kis szikrája is kihunyjon belőle, ami, talán mondani sem kell, sokkal nehezebb feladat, mint egyszerűen rosszul játszani. Gouldnál ez egyébként visszatérő fogás, és nemcsak Mozartnál használatos; mivel az Appassionatát sem szerette, azt is úgy játszotta lemezre, hogy nem nagyon érti az ember, mi ebben az őrület.
Felmerül a kérdés, hogy akkor mi értelme van egyáltalán ilyen lemezeket vagy tévéműsorokat készíteni, pedig nem fölöslegesek. Például magunknak kell eldöntenünk, hogy mit szeretünk, miért is szeretünk. Ki kell mondani olyan alapigazságot, hogy azért jó ez. Általánosan elismert nagy műveket kell személyesen is elismerni. Vagy csak belegondolni, hogy voltaképpen melyik g-moll szimfónia tetszik jobban, a kicsi vagy a nagy?
Közben rájönni, hogy a kicsi is mennyire jó.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.08.23. 02:54:53
Tény, hogy mentes sok előadó gyakran ízléstelen manírizmusától, de ő az ellenkező véglet: a zene "húsától" megfosztott csupasz csontvázát prezentálja. Nem is tudom, melyik a rosszabb...
stolzingimalter 2020.08.23. 06:36:45
Chris Colombo2 2020.08.23. 07:56:50
stolzingimalter 2020.08.23. 09:58:34
javított állomány 2020.08.23. 12:13:24
Kocsis Krisztián Zoltán 2020.08.24. 04:39:54
stolzingimalter 2020.08.24. 06:33:10
Kocsis Krisztián Zoltán 2020.08.24. 06:49:12
stolzingimalter 2020.08.24. 07:30:45
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.08.24. 09:24:55
Ez szerintem önmagában még nem indokolhatja a tempót. Nem véletlenül említettem Bachot, ui. az ő zongoraműveit (na jó, csembaló volt az a zongora) én éppen abban a motorikus, sodró lendületű stílusban szeretem hallgatni, ahogy Gould itt Mozartot játszotta. Igaz, Bachnál ezt nem a gyors tempóra értem, hanem arra, hogy tételen belül nincs végig tartja a tempót, nem vagy alig van itt-ott lassítás, és a dinamika is csembalószerű, vagyis csak kis mértékben használja ki a zongora vagy akár a fortepiano nagyobb dinamikatartományát. Példa erre mondjuk Bach 1052-es zongoraversenyének első tétele a kevéssé ismert Ramin Bahrami előadásában (Gewandhausorchester, Chailly), bár ő szerintem túl gyorsan játszik - ellenpélda pedig Perahia előadásában (Academy of St. Martin in the Fields, ő is vezényel).
(Amúgy Perahia verhetetlen a Mozart-zongoraversenyek előadásában, talán csak az utolsó, KV 595-ös tetszik jobban a szintén kevéssé ismert Annerose Schmidt előadásában. Pedig Mozart zongoraversenyeit legalább tucatnyi előadásban hallottam már.)
stolzingimalter 2020.08.24. 11:26:30
Annerosét én sem ismerem, de pótolom.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.08.24. 15:58:31
Nekem losslessben megvan a teljes kiadvány (sajnos nem játszott lemezre pár "kisebb" zongoraversenyt), de azt egy olyan trackerről szedtem le, ahonnan már a nevének a leírásáért kitiltanának. Viszont jútyúbon is meghallgathatod, ha nem is olyan hangminőségben:
www.youtube.com/watch?v=pB97DyzEjq4
Nekem igazából azért tetszik leginkább, ami nincs benne: az egyes előadók túljátszása, manírjai - na és az a - jobb szót nem találok rá - gyöngyöző hangzás.
"Gould szerint Bachot a szonoritás egyáltalán nem érdekelte, egy mű ugyanolyan jó orgonán mint körtemuzsikán"
Ez a legtöbb barokk versenyműre többé-kevésbé igaz, gyakran maga Bach írt átiratot más hangszerre. De még Haydnnál is találunk ilyet. Eredetileg vonósnégyesre írta a Hob III:8-at, de készült belőle átirat gitárra is (az első hegedú helyett):
vonósnégyesre:
www.youtube.com/watch?v=Lm7-N3Oelyo
gitárra (kár, hogy túl lassú, vontatott a tempó):
www.youtube.com/watch?v=zvTboTJLG6A
itt is gitár az egyik hegedű helyett, de érdekesség, hogy a vonósok is többször besegítenek némi pizzicatóval:
www.youtube.com/watch?v=7Cu3MYkGuEA
Kovacs Nocraft Jozsefne 2020.08.24. 16:38:54
stolzingimalter 2020.08.24. 17:22:23