Van a Saloméban egy jelenet, zeneileg elég bonyolult, bár nyilván túl lehet élni. Az öt zsidó jelenete, az emberek általában csak töltelékzeneként hallgatják, kell a hangulathoz, mi is zajlik Heródes palotájában, az egyik öngyilkos lesz, a másik a ciszternából ordibál, és van ez az öt, aki azon vitatkozik, hogy Illés próféta volt az utolsó, aki látta Istent. Nem tűnik nagyon föl, ha szanaszét mennek az énekesek, de azért volt olyan, amikor Dénes István karmester klasszikus csettintgetéssel próbálta az Operaházban visszaterelni az eltévedt énekeseket a straussi nyomvonalra.
De ez tényleg nehéz zene, Carelli Gábor meséli a könyvében, hogy a közismerten kis mozdulatokkal, nagyon higgadtan dirigáló Reiner Frigyest megkérte, hogy segítsen neki, nem akarja elrontani a belépést. Reiner nem szólt egy szót sem, de attól kezdve ennél a résznél mindig fölállt a székéből, és széles mozdulattal Carellire mutatott: most. Most, te szerencsétlen, most.
A legemlékezetesebb változatot is az Operaházban éltem meg. Fülöp Attila volt az első zsidó, és, ki tudja miért, nem ragasztott szakállal játszotta a szerepet, hanem gumissal, olyasmivel, amilyeneket a régi jelmezbálokon hordtak a török basák, az énekes füle mögött vékony gumi pertli tartotta az álarcszőrzetet. Illetve éppen ez az, hogy nem tartotta, itt azért nagyon kell énekelni, és a szakáll folyton elcsúszott a tenor álláról, fölugrott az orra alá, és ott akadt meg, onnét kellett kézzel visszarángatni az állra. De nem egyszer, hanem végig a jelent során: felugrott – visszarángatta – felugrott – visszarángatta. Nem tartott nagyon sokáig a jelenet, de aznapra mindent vitt, zenghetett a próféta, repülhetett a hét fátyol, a Salome mégis vígopera lett.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
András L 2020.09.17. 21:53:51
valkür 2020.09.18. 18:23:35
stolzingimalter 2020.09.18. 21:30:54
valkür 2020.09.19. 19:12:52
Ahogy a galériát elnézem, lehet, az apród volt az egyetlen, aki értette is a szerepét és jelen is akart lenni a színpadon.
A Saloméban engem amúgy is az érdekelne a legjobban, hogy milyen gyereknevelés kell ahhoz, hogy egy kislány ilyesmit csináljon. De hát ezt a kérdést még egy rendező sem tette fel - legalábbis azokban az előadásokban, amiket én élőben vagy felvételről láttam.
stolzingimalter 2020.09.20. 07:54:46
valkür 2020.09.20. 14:10:50
A mama is egy esettanulmány - ő vagy megalkuszik ezzel az egésszel, vagy csak most ébredezik.
Jó kis összetett sztori, tökéletesen igazad van, hogy nem a fátylakról meg a díszletről szól.
Az ilyen kosztüm-centrikus előadásokból mint amilyen ez lehet, legfeljebb egy jó TV rendező tudna valamit kihozni, ha elkapja az énekesek emócióit. Ők általában azért gondolnak valamit a karakterükről. De ilyet én a mi Operaházunkból még nem láttam.
valkür 2021.09.19. 22:29:45
Engem az a rengeteg flitter is idegesít, különösen a végén borzasztó, amikor az "Öljétek meg ezt a nőt!" alatt Herodes telibe kapja a fényt és az egész szinpadból semmit nem lehet látni, csak az ő csillogó ruháját. Még azt sem, hogy végül mi történik Saloméval. Az egész darab arra fut ki, hogy ott áll Heródes égnek emelt karral, flitter-glóriában. Hát, nem sokat adott át a rendező.
Nekem a zenekar is vastag volt valahogy, durva, inkább hőbörgő, mint hatásvadász.
Azért szerdán is megnézem, ez a zene még így, kivastagítva is jó.