Nem hagy nyugodni Borsi-Balogh Máté, vagyis az általa énekelt Winterreise az Örkény stúdiójában. Mitől jó? Mert hogy jó, afelől nincsen kétségem. De nem kellene annak lennie, mert a Téli utazás mégis zenemű, Schubert, nem egy pillanat, hanem másfél óra, aminek a nagy részében énekelni kell, a kisebbik részében meg lenni, tenni-venni, lámpát kapcsolgatni, sört keresni a hűtőszekrényben. Lehet, hogy ihletett pillanatában valaki úgy tudja elfütyülni a Mozart g-moll szimfónia dallamát, hogy az másoknak is tetszik, de ez most nem egy pillanat, és arra normális ember nem vállalkozik, hogy közönség előtt fütyülje el a teljes művet, négy tételt. Amit Borsi-Balogh Máté tesz, az majdnem ennyire meredek.
Vagy nem. Mert közben arra gondolok, hogy az ősbemutató Schubertnál zajlott le. Ez is már halasztott előadás volt, az első alkalommal csak a barátok mentek el, Schubert elfelejtette, hogy vendégeket hívott, és elkószált valahová a városban. De amikor a vendégek is ott voltak és ő is, akkor szépen nekiült, és a zongora mellett elénekelte a darabot. Vagyis, azt hiszem, csak a felét, mert akkor még csak annyi volt készen.
Az már más kérdés, hogy a barátoknak egyáltalán nem tetszett a dalciklus, és csak a Hársfáról, az ötödik dalról mondták azt, hogy rendben van, a többi szerintük nem sikerült. De a lényeg, hogy mintha Schubert azt gondolta volna, nemcsak végletesen kimunkált hangú dalos hímpacsirták ajkán szólalhat meg a Téli utazás. Szenvedni mindenkinek szabad.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csodabogár 2021.11.03. 09:36:00
Mert azért nagyon régen Ditrich Fischer Diskau énekelte, no meg Hermann Prey.
stolzingimalter 2021.11.03. 13:07:17
tifil · kultifilter.blog.hu 2021.11.05. 10:56:08
takatsa 2021.11.08. 11:44:55
www.youtube.com/watch?v=8dZ7xGF3sUQ
stolzingimalter 2021.11.08. 13:10:33
rprp 2021.11.11. 02:10:35
takatsa 2021.11.11. 08:02:16
hosszan exponálunk · hosszanexponalunk.blog.hu 2021.11.11. 18:00:13
Szerencsésnek mondhatom magam, mert mindkét érvrendszert érteni vélem, és mindkettőtöknek igaza van. A maga módján. Szerintem. De mondjuk kérdéseim is lennének: többször is meghallgattam a - valóban - nagyon rövid részletet. És bár azt hittem, hogy legalább felismerem a hamisságot, de mint kiderült mégsem. Akkor én már nem is mehetek operába? Én nem fogom megtudni soha, mi a (zene)művészet? Nyilván sarkítok, de talán értitek mire gondolok.
Ha a színházi szememmel ülök bel az operába, akkor ugye el kell fogadnom, hogy nem hogy gyenge a színészi játék, hanem sokszor nincs. Mert nem az a lényeg. Nem azért nézünk operát (gondolom én, de szóljatok, ha nem), mert elképesztő színészi alakításokat várunk. Viszont, színházba sem azért megyünk, mert zenei élményre vágyunk. Tudom, mi jön, hogy az operában nem játszanak prózát. Attól még megengedhetjük szerintem, hogy a színházban próbálkozzanak a zenés műfajjal. Akkor is, ha az nem tökéletes.
Tudnám még ragozni, de már így is túlzásokba estem, talán érdemes lehetne folytatni a gondolkodást, a konkrét eset nélkül is... (A megjegyzést én sem éreztem durvának, karcosabb a szokásosnál, de ezen az oldalon viszonylag kevéssé álszenteskedünk. A testre vonatkozó megjegyzéssel pedig egyetértek, akármennyire is nem pc.)
takatsa 2021.11.11. 18:44:53
stolzingimalter 2021.11.11. 20:07:34
takatsa 2021.11.11. 20:32:37
www.youtube.com/watch?v=pze4NxCOjg0
rprp 2021.11.12. 01:30:21
nagyon örülök, hogy valódi komminkáció alakult ki végül itt ennek az előadásnak a kapcsán. én magam, aki természetesen elfogult vagyok az előadást illetően, azt gondolom fontosnak megosztani itt veletek, hogy számomra csodálatos élmény volt találkozni olyan huszonéves ( nem komolyzenei képzésből érkező ) emberekkel, akik összességében éveket, illetve napi szinten sűrű hónapokat töltöttek el azzal, hogy Schubert világát lényegileg megismerjék és megértsék. ez szerintem egy olyan nagyságú érték, amihez fogható kevés van. és ez a saját döntésük és vágyuk volt, miután a Színművészetin megimerkedtek ezzel a világgal Selmeczi György vezetésével. és itt kapcsolódik a vita Fáy Miklós írásához is: ha azt írja: "szenvedni mindenkinek szabad", ez nekem azt jelenti lényegileg, hogy "Schubert mindenkié", azé is, aki nem makulátlanul énekel és azé is, aki időnként össze-vissza zongorázik ( ez lennék én ), mert attól hogy én papíron Zeneakadémiát megjárt profi zenész vagyok, attól még természetesen az én képességeim és előadásról-előadásra-való teljesítményem is igencsak távol áll attól, amit Gerald Moore, vagy éppen Alfred Brendel, vagy Richter ( stb., stb. ) zongorakíséreteinél hallhatsz. és hogy egyáltalán a műélvezet nem csak egy passzív dolog lehet, hanem a maga korlátaihoz szabottan aktív is. hogy ezt nevezik élesebb nyelvek amatőrnek? hát legyen, akinek jólesik, nevezze akár így békében. mi nem akartunk többek, vagy jobbak lenni senkinél ( a csodálatos Thomas Quasthoffnál sem ), nem akarunk valamihez képest állítani valamit, egy dolog motivált és mozgatott minket: elmerülni ebben a világban és megosztani az élményeinket, felfedezéseinket, ki-ki a maga nyelvén, a maga módján. ha van kedvetek megtekinteni, hogy ez nekünk hogyan sikerült, akkor gyertek el, de ha olyan abszolút zenei élményekre vágytok, mint amilyen pl. egy Thomas Quasthoff koncert volt, akkor nyilván csalódni fogtok. de akármennyire patetikusan is hangozzon, higgyétek el, ennek a zenei világnak a szeretete akkor is összeköt minket békében. erről eszembe jut hirtelen egy Schubert-dal. hallgassátok majd meg, ha lesz rá nyugodtan időtök. jó éjt, jó reggelt mindenkinek, üdvözlettel: Kákonyi Árpi www.youtube.com/watch?v=m-BWAYleK44