Sírva hívott föl valaki, de szó szerint, meg is ijedtem. Az előbb tettük le a telefont, mi történhetett azóta, hogy sírni kelljen, de semmi. Vagy csak a szokásos. Most ment a rádióban egy Bach-zongoraverseny lassú tétele, Kocsissal, és ahogy játszotta, olyan szikáran, annyira előttem volt az egész ember…
Az f-moll, kérdezem, körülbelül biztosra menve.
Nem, nem, d-moll, de annyira benne volt...
Hm. D-moll? Nincs így benne a fejemben, hogy is van. Régi felvételek, nem szokás szeretni őket, Gouldnál is gouldabb előadások, nagy veretés, összeroskad a zongora a tételek végére. Kikeresem gyorsan, és tényleg, mintha a földbe akarná beleverni a hangszert, mintha két hangszeren játszana egyszerre, ballal basszusgitározik, jobbal zongorázik. (Tudom, hogy a basszusgitárhoz is két kéz kell, de valahogy megoldja.) Az én könnyeim nem kezdenek el potyogni, de közben arra gondolok, hogy talán ez lehet a művészet legeslegelső célja. A művész üzen, hogy valaha lakótársak voltunk, ugyanazon a bolygón éltünk, ha nem is feltétlenül egy időben.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
polyvitaplex 2022.06.21. 11:43:59
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.22. 14:33:54
youtu.be/9ZX_XCYokQo
Bernstein 1:25-től kétféle felfogásban mutatja, hogyan lehetne játszani Bachot, épp a d-moll zongoraverseny első tételén. Az elsőt kimondhatatlanul unalmasnak mondja, nekem mégis ez tetszik sokkal jobban: nulla dinamikai változatosság, szinte gépies előadásmód. Nemcsak azért, mert ez a csembalószerű (hiszen ott nincs piano meg forte), vagyis korhű(bb), hanem azért is, mert valahogy a barokktól idegennek érzem a későbbi korokra inkább jellemző tempó- és dinamikaváltásokat, -hullámzásokat, ahogy Bernstein persze eltúlozva bemutatja a második lehetséges előadásmódot.
Hallgassátok meg ezt, Szvjatoszlav Richterrel:
youtu.be/cHybNLDc-h0
Kb. ez áll legközelebb ahhoz, ahogy én szeretem Bach zongoraversenyeit. Kocsis előadása is nagyon hasonló:
youtu.be/0vFMtVq_A5Y
stolzingimalter 2022.06.22. 22:25:47
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.22. 22:54:55
Kocsis meg Bernsteinre, hogy elavult. Mert mégis manapság ki ad elő Bach - de akár Mozart - zongoraversenyt szimfonikus nagyzenekari kísérettel?
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.22. 23:20:57
* Már csak azért is kedvenc, mert életem első nagy szerelmével végigcsókolóztuk az egész zongoraversenyt. Még ma is beleborzongok.
stolzingimalter 2022.06.23. 07:47:56
polyvitaplex 2022.06.23. 08:07:36
stolzingimalter 2022.06.23. 09:00:36
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.23. 09:22:51
@stolzingimalter:
A Fúga művészetét bizonyára nem terhes kötelességnek érezte. Nem inkább arról lehet szó, hogy eleve nem is akarta megkötni az előadók kezét? A barokk zenében ez gyakori volt.
polyvitaplex 2022.06.23. 09:34:24
polyvitaplex 2022.06.23. 11:46:33
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.06.23. 14:50:06
Re.: rendetlen kóristák:
Valamelyik németórán említette a tanárnőnk ezt a kis anekdotát, most rákerestem, bocs a németért és a gót betűkért:
books.google.hu/books/content?id=bNR0LdVioS0C&hl=hu&pg=PA87&img=1&zoom=3&sig=ACfU3U1_HABGyd1eB-vfGXXpYJ6TBrArsw&w=1025
A der Chor kórust jelent, a das Chor (ma már nem nagyon használatos) karzatot.
csorsza 2022.06.24. 22:09:27