Nem tudom, mennyire közismert dolog, de állítólag Puccini levelek sorával zaklatta Molnár Ferencet, hogy adja el neki a Liliom jogait, olyan operát rittyent belőle, hogy hét nyelven beszél. De legalábbis olaszul. Persze, ma egy kicsit nehéz elképzelni a csíkos trikós hintáslegényt, amint azt énekli, hogy vinceró, vagy bármi hasonlót, szóval az ember hitte is, nem is. Amíg Horváth Ádám azt nem mesélte, hogy ő ezeknek a leveleknek az árából tanult egy éven át a BBC-nél, azóta inkább hiszem.
A lényeg úgyis az, hogy Molnár nem adta a darabot, mondván, hogy ha opera lesz belőle, akkor senki nem fogja az eredeti, prózai változatot játszani. Lehet, hogy igaza volt, lehet, hogy nem, az Othello vagy a Macbeth rendületlenül színen van, a Toscáról viszont nem is hallottam, hogy az elmúlt ötven évben bárkinek is eszébe jutott volna prózaként interpretálni. Ami Molnár részéről dicséretes önismeretre vall, inkább tartotta magát Sardounak, mint Shakespeare-nek. (Márkus ezt is mondja mindig a Játék a kastélyban tévéfelvételén: te ne tanítsd Sardou-t darabot írni.)
Nem is nézegettem volna az eredeti, prózai változatot, ha eszembe nem jut, hogy fogalmam sincs, mi Scarpia keresztneve. A névhasználat egyébként is furcsa a darabban, Tosca Mariónak hívja Cavaradossit, mégis szerelmespárt alakítanak, ehhez képest Cavaradossi hol Floriának, hol Toscának Toscát, ami helytálló, mégis furcsa, hogy időnként vezetéknevén szólítja a nagy szerelmét. Mindenesetre Scarpiát senki nem becézi, nem ő a népszerű ember a történetben, senki nem bratyizik vele, de Sardou biztos tudja, minek nevezze.
Egyébként az eredeti, öt felvonásos változat már terjedelménél fogva is válaszol bizonyos kérdésekre, én például soha nem értettem, hogy Tosca honnét tud a kerti kútban rejtőző Angelottiról, honnét tud egyáltalán a titkos kútról, amikor Cavaradossi óvatos vele, mert tudja, hogy a gyóntató atyjának mindent tovább ad. Az első felvonás végén a nyomozók követik Toscát Cavaradossi villájába, ahová betörnek. Nem találnak senkit, Tosca mégis úgy tér vissza a második felvonásra, hogy már mindent tud. Hát persze, mert a kimaradt jelenetben Cavaradossi és Angelotti békésen trafikálnak, betörnek a rendőrök, de még épp sikerül Angelottit a kútba rejteni, és Tosca ezt mind látja.
El ne felejtsem: Scarpia keresztneve pedig Vitellio.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
polyvitaplex 2022.07.14. 12:47:29
Horváth Ádám tiltakozott is miatta rendesen.
András L 2022.07.14. 13:06:36
Taddei nem volt olyan sátáni, mint Gobbi vagy Milnes, de csodálatos művész volt!
András L 2022.07.14. 13:18:44
Fociban úgy is jók....
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.15. 17:32:40
Szerintem Molnár Ferenc rosszul tette. Biztos nem érte volna művét olyan blaszféfia, mint A Pál utcai fiúkat mostanában. Akkoriban nem volt divat a művek kifordítása, nem volt "rendezői színház".
Most mondjam azt, hogy a Liliomot külföldön így sem játsszák olyan sokat?
Másfelől a Rodgers-Hammerstein musical sem lett rossz, sőt állítólag kimondottan jó lett - én megítélni nem tudom, mert operettet és musicalt nem hallgatok. Utánaolvastam, Molnár a szerzőpáros korábbi művei alapján adott engedélyt az adaptációra. Talán Puccini operái nem tetszettek neki? Addigra már megvolt a Manon Lescaut, a Bohémélet, a Tosca, a Pillangókisasszony, és Molnár a felkérés előtt láthatta A Nyugat lányát is.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.15. 18:05:28
youtu.be/Vavgxa5_tQA?t=830
vagy
youtu.be/5I9NRyramOY
stolzingimalter 2022.07.16. 07:38:22
polyvitaplex 2022.07.16. 09:19:57
Puccininek a Liliom helyett inkább a Liliomfiból kellett volna operát írnia.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2022.07.16. 09:33:40
A két műfaj, az opera és a musical közönsége érzésem szerint nem sok átfedést mutat, bár lehet, csak magamból indulok ki.
Nem véletlenül linkeltem be Johnson áriáját, a Ch'ella mi credát, ami egyébként szerintem az operairodalom legrövidebb, de egyik legszebb áriája. Talán már öregszem, kezdek szentimentális lenni, de van pár ária, amelybe beleborzongok a gyönyörtől, úgy elézékenyülök; ez pedig egy ilyen. Valami hasonlót írhatott volna Puccini a Lilomhoz is. Sajnos csak volna.
polyvitaplex 2022.07.18. 21:02:32
Vagy hogy XY építész milyen modern piramisokat építhetett volna Egyiptomban, sajnos csak volna.