Volt nekem egy nagybátyám, aki egy időben nemcsak gazdag volt, de a pénze egy hányadát drága autókba fektette. Elég régi történet, a legdrágább autóit én már nem is láttam, csak fényképen, hogy egy olyan Mercedes előtt áll szélesen mosolyogva, amelyiknek fölfelé nyílnak az ajtajai. Ő mesélte, hogy egyszer elment egy régi autós kállításra, és viszontlátta az egyik kocsiját, nem azt a példányt, ami az övé volt, de egy menő sportautót, amiből kiállítási darab lett. Valahogy meggyőzte a teremőröket, ha ugyan így hívják a járművekre vigyázó személyzetet egy ilyen kiállításon, hogy hadd üljön bele az autóba, de óriási volt a csalódás, húsz-harminc évvel később a luxus egyáltalán nem volt luxus, ez a Merci például attól is menő volt, hogy az ablaktörlő kétfokozatú volt, gyorsan és még gyorsabban lehetett törölni vele az esővizet. Hát ebben nyilván nincs már semmi extra, talán még a Trabant is tudta, a Kispolski biztosan.
Valami hasonló élményt kínál Fontanellatóban Franco Maria Ricci háza. A falon nemcsak a kiváló arisztokrata és kiadó műtárgyai nézhetőek, de egy fénykép is, épp vígan integet az 1961-es Jaguar E-ből. Az autó a pármai dóm előtt áll, mögötte a keresztelőkápolna. De nemcsak a fénykép látható, maga az autó is, hatalmas motorház, elképesztő elegancia a vonalakban és a színekben, nem is tudom eldönteni, hogy fekete-e a kocsi, vagy mélységes mély sötétkék. Ilyennel próbálták meg elgázolni John Wayne-t A Scotland Yard vendége (eredetileg Brannigan) című filmben, reméltük gyerekként a moziban, hogy nem sikerül, bár az autó így sem úszta meg. Beülni, persze, nem lehetett, de benézni szabad, látni, hogy a kormány olyan vékony, mintha egy drótot kellene tekergetni, elegáns, de hogy nem kényelmes, az biztos. Elöl három ablaktörlő van a viszonylag kis szélvédőn, de az első, a vezető előtti ma már szárnyaszegetten lóg rá a króm szélvédő-keretre. Műtárgy lett az autó, mégha van is rajta rendszám, mégsem ezt választanám Ricci gyűjteményéből.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
András L 2022.10.29. 08:04:56
youtu.be/RGYCFrRQNuw
gigabursch 2022.10.30. 05:57:47
S ilyen esztétikumot azóta is kevesen tudnak felmutatni.
stolzingimalter 2022.10.30. 07:05:04
polyvitaplex 2022.10.30. 09:01:12
Amit meg végképp nem értettem, hogy Simon Templarnak valamilyen hazai gyártmány helyett miért Volvója volt, ez pont olyan megmagyarázhatatlan, mint amikor az angol válogatottat svéd szövetségi kapitány vezette (vagyis hát nem vezette sehova).
stolzingimalter 2022.10.30. 09:37:48
polyvitaplex 2022.10.30. 10:24:11
Nem beszélve Fantomasról a repülő Citroenben, na ezt csinálják utánuk a németek, ha tudják.
stolzingimalter 2022.10.30. 14:04:25
Aurora86 2022.10.31. 06:19:30
stolzingimalter 2022.10.31. 06:51:28
polyvitaplex 2022.10.31. 08:13:37
stolzingimalter 2022.10.31. 09:00:33
gigabursch 2022.10.31. 15:21:41
Bő egy évtizede voltam egy vezetett turistaúton Bécsben, aminek egy része a Schönbrunn meglátogatása volt.
Az idegenvezető elmesélte, hogy az 1980-90-es években alakították ki a kastély épületgépészetét és ez óriási beruházás volt, mert gyakorlatilag nem volt rá építészeti megoldás.
A kialakítás egyik oka az volt, hogy a kastély legfelső szintje egyébként albérleteknek helyt adó apartman lakások sora (részben ebből oldják meg a kastély fenntartását is), a másik meg az, hogy rendezni kellett egyszerűen ezt a kérdést. (Aki ránéz az épületre a legfelső szinten lát alacsony ablakos szintet - na ez az a szint). Azt is elmonbdta a hölgy, hogy vannak az albérletnek feltételei, viszont roppant népszerű, általában 95-98%-os a kihazsnáltság (akkor).
Csakhogy ez az átalakítás/kialakítás nem volt könnyű kérdés, mivel az örökségvédelem, a helyi ántsz, tűzoltóság, miegymás, stb, az mind-mind ragaszkodott a magáéért, de végül sikerült megoldani. Sok év tervezés és még több év kivitelezéssel. Irtó nehéz volt eldönteni, hogy melyik helység kerül feláldozásra és hogyan lehet ízlésesen és funkciójában helyesen megoldani az egész kérdést.
Azt is hozzátette a hölgy, aki jól ismerte a magyarországi kastélyokat is (ez alatt a Királyi Magyarországot értem, a félreértések elkerülése érdekében), hogy a reformkor-dualizmus ideje alatt milyen mennyiségű magyar kastély és kúria került olyan - mai értelmeben véve - komfort fokozatba, amit onnan nyugatra elképzelni sem tudtak, csak hát ugyebár ez sosem volt trendi hír, valamiben fejlettebbek vagyunk....