Bő négyszáz éve folyik a küzdelem, hogy ki tudja jobban, találóbban, pontosabban magasztalni Shakespeare-t. Beállok a nemzetközi versenybe: Shakespeare akkora zseni volt, hogy még Rudolf Péter sem tud ártani neki.
Pedig igyekszik, nagyon. Bemegy az ember a Vígnek mondott színházba, cirkuszi poronddá van alakítva, harsány, hangszórók, nézők vannak a színpadon, színház van szemben is, mindenki zajong. Mindenki ordít. Emlékszem még, amikor Nádasdy Ádám volt a Poszton, és a maga csöndes módján azt mondta a színházról: ne tessék kiabálni. Hát most megkapta, szegény. Mert az ő fordítását használják a Szeget szeggelben, és ordítanak, voltaképpen megállás, értelem, hitel nélkül. Csak az ordítás kedvéért. Sajnálom, persze, a színészeket, nem lehet nagy szórakozás így dolgozni, rekedten kezdeni a másnapot. Hová mész, papa? Megyek dolgozni. És mit csinálsz? Üvöltözök.
Magunkat azért jobban sajnálom.
Erre húzták föl az egész előadást. Úgy tesznek, mintha valami újszerűt mondanának, valami más megközelítést, van ez a Bécsben játszódó darab, közel lehetne hozzánk, hiszen a hivatalos erkölcsösség és erkölcstelenség a témája, a hatalom képmutat, ezt viszont úgy kell előadni, hogy mindenki ráismerjen, miről van szó, mindenki, csak a hatalom ne, hiszen azért ültettek ide, hogy… - nem is mondom tovább. Annyi felé kellene megfelelni, amennyi felé nem lehet, így aztán van egy álmodern álelőadás, amelyben mai ruhákban a legócskább, emelt hangú Shakespeare-szavalás megy, és, ami a legijesztőbb, korosztálytól függetlenül, ugyanúgy ágál Kőszegi Ákos, mint Márkus Luca.
Az érzés ismerős a nézőtéren, rögtön az első perctől, aztán rájövök, honnét. Mint amikor egy elrontott, vidéki előadást nézek egy olyan színházban, amely szintén mindenkinek szolgálni akar, azoknak is, akik igazából a Csárdáskirálynőt szeretnék nézni, meg azoknak is, akik rendezői színházra vágynak, de épp abban a városban laknak. Amiből levonhatjuk a tanulságot, hogy a Víg az ország legnagyobb vidéki színháza. Budapest meg a legnagyobb vidéki város.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Perseo 2023.01.23. 08:18:36
Tegnap a youtubon a SZFE 2006-os vizsgaelőadását néztem ( volna ), de az első felvonás után feladtam. Goldoni: A háború. Zsámbéki rendezés. Nem is akartam elhinni. Fiatal színészek ordítottak, fröcsögtek, hisztériáztak. Inkább mentem egy kört a zajos, szirénázós, szürke belvárosban.
polyvitaplex 2023.01.23. 12:37:27
Itt van például Lucio példázata az egyszeri ájtatos kalózról, aki a Tízparancsolattal szállt tengerre, de egyet letörölt a tábláról, azt, hogy „Ne lopj!”; és ezt a nemesúrfi megtoldja azzal, hogy igen, mert ez a parancsolat dolga mellől parancsolta el a kapitányt meg mind a többit. Elvégre lopni indultak!
Erről azonnal bevillan valaki, meg az egész rendszere, de másoknak nyilván másvalaki, a harmadiknak mindkettő, a negyediknek senki. És ez nem közösségi élmény.
És a tetejébe még ott van a jelentéktelen, mégis zavaró körülmény, hogy engem a kampányvideók narrátoraként tökömtelelett Kőszegi Ákos akarna eligazítani a hatalom útvesztőjében, kösz, de inkább ne.
Perseo 2023.01.24. 08:22:32
gigabursch 2023.01.24. 09:52:37
Nem ok nélkül vagyok úgy vele, hogy jobban szeretem a kicsi, félig-meddig amatőr vidéki társulatokat.
Miért is?
1.) Kénytelenek a minimumból kihozni a maximumot. Ez bitang sok inspirációt hoz ki magából
2.) Nincsenek elszállva maguktól
3.) Nem ripacskodhatnak.
polyvitaplex 2023.01.24. 10:09:34