Sir Thomas Beecham, a karmester mondta, hogy szerinte a csembalónak olyan a hangja, mint mikor két csontváz szeretkezik a bádogtetőn. Na most kíváncsi volnék, hogy ha Sir Thomas hallotta volna a klavikordot, mi lett volna a véleménye. Meg sem kísérelve az angol úr humorát utánozni, azt mondanám, hogy mintha az ember a fejét egy nagyméretű svájci (nem muszáj svájcinak lenni) órába dugná, ahol a rugók és csapágyak pengenek és puttyannak, és Bachot játszanak.
Aki nem nagyon követte Schiff András pályáját, az valószínűleg teljesen értetlenül áll a jelenség előtt: Schiff András az új lemezén klavikordon játszik. Hát ez meg hogy lehet? A nagy régi hangszeres divat idején ő volt a konzervatívok bástyája, aki még az 5. brandenburgi versenyben is zongorázott. Most meg pruttyog. Persze, Schiff pályájának korai szakaszában volt egy régi hangszeres felvétel, Beethoven zongoráján játszott a Hungarotonnak, de az mintha részéről csak tiszteletadás lett volna a mester előtt, aki egyébként ennek a zongorának a hangját soha nem is hallotta. Jobb is, mert a hangszert tisztességesen már felhangolni sem lehetett, kifejezetten az a lemez lett a kísérletből, amit az ember megvesz, de nem hallgat, mert fáj neki.
Mindenesetre Schiff a fekete zongoráról áttért a barna régiségekre, és ha kell egy kaján megoldás a jelenségre, akkor talán az, hogy rájött, a régi önmagával nem tud versenyezni, fölösleges új lemezeket készíteni, csak azért, hogy azt mondják rá, a régi jobb volt. A nem kaján megoldásra még nem jöttem rá.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.