Igazi nagyágyút szervezett Pestre a Nemzeti Filharmonikus Zenekar, vagy legalábbis jó nagy ágyút, aki mindjárt éleslövészetet is rendezett. Úgy értem, leghazaibb hazai pályáján játszott, először Enescut, utána pedig hegedűst (és csellistát) kísért. Ha megnézzük Lawrence Foster lemezeit, a legtöbbön vagy Enescut vezényel, vagy hegedűs szólistát kísér, nem is akárkiket. Dőlj hátra és örülj, kedves néző-hallgató, és fedezd föl Rózsa Miklós Sinfonia concertantéját.
Körülbelül így is zajlik a koncert, meglepően és kellemesen magabiztos a zenekar, és csodálatos, hogy ezt a biztonságot egy testben mégiscsak törékeny, apró léptekkel a pódiumra érkező, ülve vezénylő, két műsorszám között ki se menő karmester adja nekik.
Ennek fényében vagy árnyékában minimum hálátlanság, amit mesélni akarok, mert valahogy azt éreztem a Csajkovszkij Ötödik szimfónia alatt, hogy Lawrence Foster ott hagyja abba a próbálást, ahol izgalmassá kezdenek válni a dolgok. Amikor a darab betűje és kottája már megvan, csak azt kellene kideríteni, hogy mihez is kezdenének vele. Mintha a színész beérné azzal, hogy megtanulja a szerepet, de eljátszani már nem akarja. Szólt a zenekar, mint a nagyágyú által működtetett ágyú, de az Ötödik értelem vagy előadói szándék, érzelem, vágyakozás, feloldás és megoldás nélkül olyan lesz, mint valami november 7-i felvonulás, bemasírozunk a nagy semmibe. Emelt fővel, az igaz, és biztosan van, aki ennyivel is boldog.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.