Benkő Dánielről mesélték, hogy fénykorában (úgy értem, művészi fénykorában, nem ismertségi fénykorában) úgy csajozott, hogy mindig volt nála egy-két lemeze. Ha meglátott egy vonzó nőt, beszédbe elegyedett vele, aztán elkezdte mondani, hogy jaj, épp most küldték a lemezgyárból az új Bakfark-albumot, nem jössz föl meghallgatni?
Hogy fölment-e vagy sem, az majdnem mindegy (nekem), de eleve a feltételezés, hogy a reneszánsz lantzene olyan hatással van a másik nemre, hogy abból még bármi összejöhet, mutatja, hogy nagyon más kulturális környezetben nőttem föl, mint amilyenben jelenleg élek.
Serge Gainsbourg másképp csajozott, igaz, más kaliberű nőket is célzott meg. Ő a stúdióba vitte a szép lányokat, hogy énekeljék föl együtt az új számát. És sikerült! Először Brigitte Bardot-val adták elő a Je t’aime-et, aztán Jane Birkinnel. Körülbelül a két legkívánatosabb nőnek számítottak akkoriban Párizsban. Nemcsak szépek, de hangjuk sincs, illetve Bardot-nak volt hangja, csak énekelni nem tudott, Birkinnek nem volt hangja, és énekelni sem tudott. Gainsbourg azért nem állt le, később megpróbálkozott Mireille Darc-kal és Marianne Faithfull-lal, azt hiszem velük nem járt akkora sikerrel. Legalábbis lemez nem lett belőle.
Mindig voltak kételyeim a Je t’aime-et illetően, hogy azt betiltotta volna a Vatikán, kiközösítették a forgalmazót, meg hogy Gainsbourg szerint a pápa az ő leghatásosabb reklámozójuk. Elképzelem VI. Pált, ahogy a Mindszenty-kérdést próbálja megoldani, aztán leteszi a tollat, és elkezdi hallgatni a legújabb slágereket, na nem, ezt nem engedélyezem. Hol nem engedélyezi? Mert a Vatikáni Rádió, gondolom, amúgy sem tűzte volna műsorára a dalt. Fölhívja a BBC-t, hogy kérem, ez egy szexuálisan elég explicit szám, azt mondják benne, hogy jönnék-mennék a veséid között. Halljuk mi is, de mintha az a magyar költő, Attila Joseph is írt volna a buzgó vesék forró kútjairól. Különben is: mi anglikánok vagyunk.
Ha így történt, kár, hogy leszoktak róla, ma egy egész komoly ügyosztály dolgozhatna a slágerek engedélyezésén.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ceratium 2023.07.18. 07:26:00
Amúgy a forrón lihegő nóta nem egyedülálló, állítólag már a Stones is csinált ilyet, majd nem sokkal később Donna Summer egy fél lemezoldalnyit nyögdécselt össze, aztán jöttek töményen azok a szerzemények, később klipek, amelyekre már nincs annyi karika, amelyet rájuk kellene biggyeszteni.
Van minderre egy pontos kategória: művészeten kívüli eszköz. Persze, attól még lehet jó, pl. mint pl. az Enigma, amolyan igazi guilty pleasure.
Csodabogár 2023.07.18. 08:36:10
Gainsbourg nekem egy hihetetlenül csúnya, sőt gusztustalan pasi. Őt nem kell nézni. Látni valónak ott volt Birkin.:-)
stolzingimalter 2023.07.18. 17:19:54
stolzingimalter 2023.07.18. 17:20:38
Ceratium 2023.07.19. 08:09:47
A másik gond Júdás alakja volt, aki egyrészt túl szimpatikus (pedig abban azért egyetértés van, hogy Jézuson kívül gyakorlatilag az egyetlen figura, aki pontosan tisztában volt azzal, mi történik valójában), másrészt a bevezető szöveg, a My mind is clearer, eléggé eltér a kánontól.
Namost ezek elég komoly vádak, akár blaszfémiának is vehetőek.
Ezzel együtt, tudtommal a szabad világban" csak a Dél-Afrikai Köztársaságban volt vallási okokból betiltva a darab - na meg, naná, nálunk is, merthogy Aczélék szerint túlságosan népszerűsítette a vallást (van sapka, nincs sapka).
stolzingimalter 2023.07.19. 11:03:31
Ceratium 2023.07.20. 08:21:48
A János passióval való összehasonlítás sántít (nemcsak a szerzők közötti klasszis-különbségek miatt...), mert az ugyebár passió, kötött liturgiával, eleve Nagypéntekre íródott, tehát a 19. fejezettel zárul. Bach amúgy is sokkal szigorúbban szerkeszt, János 18-19, sem több, sem kevesebb. A JCS vége ugyan szintén "John Nineteen-Forty One", de, miután nem köti a nagypénteki szertartásrend, jóval korábbról kezdi, (kb 12.-től) és távolról sem pontos. Persze, miért is kellene, van 21 fejezet, a szerző felelőssége, mit használ fel és mit nem.
Sőt, Bach zárókórusa és korálja mintegy megelőlegezi a feltámadást, a Superstar vége csak a gyász. Krisztus meghalt, ennyi. Beszédes, hogy a film végén, mikor némán összepakolnak, már ott sincs, bezzeg Carl Anderson túlélve a kötelet, szomorú képpel azért felszáll a buszra. Ezt nem lehet másképp magyarázni, mint úgy, hogy a feltámadás, tehát a keresztény hit alapja hiányzik, az utolsó 20-21. fejezet, mikor Krisztus visszatér a halálból, elrendezni a dolgokat, az törölve.
Ez kicsit olyan, mintha pl, a Monte Cristo-ból úgy csinálnának filmet, hogy Edmond megtalálja a kincset, hurrá, boldogan él, vége. Pedig a fontos dolgok csak ezután jönnek.
Ettől még Gillan fantasztikus (a filmbéli alakot felejtsük el), Murray Head majdnem annyira (aki a filmmel szemben sem afro-, sem amerikai), és a Mendelssohn (meg egy kis Puccini) - áthallást is meg lehet bocsájtani (hiszen erről is szólna a kereszténység).
stolzingimalter 2023.07.20. 09:32:23