Nem is tudom, miben nem bíztam és miért nem. Vikingur Ólafssonban nem bíztam, hogy ő majd olyan Goldberg-variációkat játszik, amit nem felejt az ember. Hogy miért nem? Talán mert túlságosan begombolkozott zongorista, a szó szoros értelmében is, de átvitten is, amolyan jól megfésült tehetséges Mr. Ólafsson. Eljátszik majd minden hangot, de hol lesz a hangok mögötti kozmosz, a jeges űr, amelyben talán mégis fölfedezhető az Isten arca. Vagy legalább Isten arcának hiánya.
Végül is teljesen mindegy, mit vár az ember előre, ahhoz képest, hogy mit kap. Még a kozmoszt is, hiszen a nagy tapsban ácsorogva úgy hárítja el a művész a ráadáskérést, hogy ezután a naprendszer után nem lehet ráadni, vagy ha van ráadás, az már benne van a darabban, amikor visszatér az ária. Szerintem ugyan nem erről van szó, de ez is teljesen mindegy.
Ami nem mindegy, az maga a koncert, hogy milyen szépen szól a mű, hogy ez is a része a darabnak, a telivér zongorázás, ami már azért is érdekes, mert eredetileg mégis csembalóra íródott a Goldberg. És része a sok ismétlés, amit Vikingur Ólafsson mindig úgy tud eljátszani, mintha nem játszaná el, úgy értem, be van fejezve a variáció, és aztán mégis jön az ismétlés, és amikor rájön az ember, hogy tényleg eljátszik mindent, akkor kiderül, hogy… Hogy tényleg eljátszik mindent. És hogy tényleg ária, és harminc változat, de megőrzi az egyetlen mű érzetét is azzal, hogy a zongorista nem ugrik neki minden változatnak, most jön a tizedik, most jön a tizenegyedik, hanem néha csak átcsúszunk a következő részbe, akkor is, ha azt várja az ember, nagyon megüti most az indulást, mondjuk a 16. változat elején. Megüti majd, de nem az elején, hanem az ismétlésnél.
Aztán hopp, vége a műnek, ott vagyunk, ahonnét indultunk, az ária visszatér, és ha most az a kérdés, hogy láttuk-e a Jóisten arcát – nem tudom. De valamilyen arcot láttunk, és mosolygott.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ceratium 2023.11.29. 18:56:34
És most nem Glouldot hiányolom belőle, hülyeség is lenne, ő amúgy is ismételhetetlen.
OK, Bach nem romantika, pláne a Goldberg nem az, de ennyire sterilen játszva nekem nem mond semmit. Kis túlzással, mintha az AI (MI) zongorázna.
Akkor már, ha Goldberg-maraton, akkor legyen inkább Angela Hewitt, bár az a felvétel is csaknem évtizedes (Hyperion2015), de az tele van érzelemmel, gondolattal, meglepetéssel - talán azért is, mert nő játssza.
stolzingimalter 2023.11.30. 07:27:35
szerintem akkor perahiával is szereted. vagy szeretnéd.
Atestan 2023.11.30. 11:32:10
antipro 2023.11.30. 13:00:32
Ceratium 2023.11.30. 18:30:48
(Egy ősöreg, kopott Chopin-lemezem van mindössze tőle, nagyszerű (volt valaha), de ma már csak a barázdákban összegyűlt szmötyit hallani főleg, mert a korabeli csehszlovák csoda, a Tesla lemezjátszó nem annyira kímélte a lemezeket, pedig még Ortofon piköpöt is szereltem rá.)
Köszönöm a tippet!
Ceratium 2023.11.30. 21:49:08
Az a bizonyos libabőr, az rendesen megvan Sir(?) Murray előadásában. Talán a frázisok vége van néhol túl hamar elkapva, én picit rápedáloztam volna, de ne akarjunk Bachból Lisztet csinálni, nyilván. Ha valaki nem hallotta volna még: rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=4718796 De figyelem, ez nem valami gagyi, sztrimelt mp3, ez DSD, átlagos szoftver le sem játssza, és DSD-kompatibilis DAC kell hozzá, meg természetesen valami normális audiolánc. Úgy viszont tényleg óriási élmény, a már említett libabőr stb.
És, ha már nyakig Goldberg: rutracker.org/forum/viewtopic.php?t=6421770 , csak, hogy össze lehessen hasonlítani, hogyan szól csembalón mindez. Nem is akármilyenen, egy 1624-es Ruckers-csembalón (Nem az öreg Ruckers, a H.R, hanem a fia, I.R., de attól még csúcshangszer) játszik a japán hölgy.
stolzingimalter 2023.12.01. 07:42:33