Nem tudok rájönni, Haydn Napszak-szimfóniái miért nem lettek annyira népszerűek, mint Vivaldi Évszak-concertói. Nyilván szó sincs színvonalbeli különbségről, vagy ha volna, akkor az mindenképpen Haydn javára volna, de inkább nincs, a remeknél nincs remekebb mű. Ráadásul elképzelhető, hogy a Napszak-szimfóniák épp az Évszak-concertók hatására jöttek létre. Haydn frissen szerződtetett munkatárs volt Esterházyéknál, mutassa meg az új seprű, hogy seper. Furcsa módon a herceg elég jól ismerte az itáliai barokk zenét, legalábbis voltak kották a könyvtárban, volt minta és versenytárs, és Haydn mintha ezen a nyomon is indult volna el, használni a barokk formát, de meg is újítani. Utólag azt mondjuk, hogy köztes alkotások jöttek létre, félig szimfónia, félig concerto grosso, de ez tényleg utólagos okosság, még nem lehetett tudni, hogy a szimfónia akkora karriert fut majd be az elkövetkező évtizedekben. Azon feltehetőleg egy komponista sem gondolkodik alkotás közben, hogy most akkor mit újít meg és hogyan, azon viszont biztosan, hogy ki fogja eljátszani a művet és hogyan. Itt vannak a frissen szerződtetett hangszeresek, adni kell nekik játszanivalót, hogy megmutassák, mit tudnak. Gyerünk fuvola, gyerünk hegedűs, adj neki, nagybőgő, fújja, Herr oboa.
Nem is ez a lényeg, hanem a három szimfónia, Reggel, Dél, Este, valamiért francia a címük, Matin, Midi, Soir, és nem játsszák őket eleget. Nem annyit, mint a Primaverát és társait.
Lehetséges magyarázat, hogy ezek azért nem annyira napszak-ábrázolók, a Reggelben még fölkel a nap, de hogy utána mi történik, megetetik a csirkéket vagy egészségügyi sétát tesznek a pagonyban, azon már lehet vitatkozni. A Dél esetében én semmire sem jöttem rá, hogy ez mitől is dél, az Este esetében segítséggel megtudtam, hogy egy Gluck-ária a szimfónia nyitótémája. Kell hozzá segítség, mert, ha jól tudom, ezt az áriát még lemezre sem vették föl soha, szóval talán az Este úgy kezdődik, hogy a család elmegy az operába. Aztán úgy végződik, hogy kitör a vihar, de hát hogy este miért valószínűbb a vihar, mint bármelyik másik napszakban, arra sincs magyarázat.
Ami azt illeti, ez most nem egy önmegszólító bejegyzés, amelyben fölteszik a kérdést, és meg is válaszolják, a jelenidő rendületlenül jelenidő, nem tudok rájönni, miért nem annyira népszerűek a napszakok, mint az évszakok, de a lényeg nem is az ok, hanem a helyzet megváltozása volna.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ceratium 2024.01.05. 12:32:44
Meg aztán ezt meg lehet jegyezni, minimális szellemi erőfeszítés mellett is. Azt mondom, E-dúr hegedűverseny, opus 8, mindenki bámul.... ja, a Tavasz!
Pedig van sokkal jobb Vivaldi is, pl. Ofra Harnoy tolmácsolásában a csellóversenyek.
Haydn meg elkövette azt a hibát, hogy kb. akkor (igaz, tovább) élt, mint Mozart, aki mellett azért nem lehet könnyű labdába rúgni.
stolzingimalter 2024.01.05. 16:29:09