A múlt hétvégén a Fekete pont volt legnézettebb film a moziban, és úgy tűnik, hogy ezen a hétvégén sem teljesíthet rosszul, egészen sokan voltunk a Puskinban.
Furcsa.
Akkor is furcsa, ha lehet, nem pont azért nézik az emberek, amiért a szerző akarta (persze, élő szerzőnél mindig kockázatos találgatni, hogy mit is akart), szóval nem az a lényeg, hogy egyetlen filmben föl legyen sorolva a honi iskolarendszer minden hibája és visszássága. Palkó Berlinből költözött haza, így jobban érzékel minden hibát és visszásságot, de lehet, hogy ha Pestről költözött volna Berlinbe, akkor is találkozott volna néhány hibával és visszássággal. Csak az már legyen a németek gondja.
Szóval jó ezt így is nézni, hülye tanárok, rettenetes állapotok, udvarra kieső ablak, évnyitó alatt ájuldozó gyerekek, de ha így nézzük, akkor talán jogosak a kifogások: miért nincsenek jobban kidolgozva a hátterek és alakok. Miért nem tudjuk, van-e pasija a tanárnőnek, miért nem látjuk Palkó apukáját, anyukáját se sokat, de én azért megismertem: Marozsán Erika. De hát ez olyan, mintha a filmben is említett Petőfi-vers, A természet vadvirága esetén azt kérdezné valaki, jó, jó, de milyen vadvirága. Ha már kérdezni akar valaki, mármint a Petőfi-verssel kapcsolatban, akkor inkább azt kérdezze, milyen vadvirág az, amit hitvány ebek ugatnak és harapnak.
Mit is mond a tanárnő a gyerekeknek? Ez egy metafora.
Az iskola is metafora, vagy világmodell, társadalom-utánzat, bekerülsz, és megtanulsz együttműködni, vagy megtanulsz külön működni, vagy ha nem tanulsz meg, akkor úgy jársz, mint a túl nagyra nőtt fa. Mindenki megcsodálja, aztán jönnek az emberek a motoros fűrésszel.
Jó film, szép film, hajrá Szimler Bálint.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
polyvitaplex 2024.10.06. 10:47:43
Azonban az oktatásban dolgozó ismerősömnek nem tetszett, például nem értette, hogyhogy nem viszik a gyereket iskolapszichológushoz, vagy ha az nincs, akkor miért nem küldik be a nevelési tanácsadóba. Hogyhogy nem tudunk semmi a családi háttérről, az anyával való viszonyról?
Nekem ennek ellenére is tetszett, a szülői értekezletes jelenet például engem a Tarr Béla-i, Gazdag Gyula-i, korai Vitézy László-i dokumentarista játékfilmezésre emlékeztetett.
Palkó anyja a tanévnyitón a villanásnyi jelenetben Mátis Lilla rendezővel beszélgetett, gondolom, Paul Mátis a rokona lehet. A kirúgott tanár pedig Ferenczi Gábor a Bohóc a falonból, és az mindenképpen vigasz, hogy az akkori álmodozó kamaszból lett pedagógus máig megőrizte a normalitását.
A film alatt egy kicsit az 1966-os Gyerekbetegségek c. film is eszembe jutott, meg az 1960-as Légy jó mindhalálig is; van, amiben változott a diák–tanár viszony, és van, amiben nem.