Lehet, hogy műveletlen útitársakat választottam, mindenesetre senki nem tudta megmondani, hogy mi volt Marc Chagall eredeti neve. Pedig kellett valaminek lennie, nyilván nem ennyire franciásan született Vityebszkben, és az Albertina falán sem írták ki, nyilván nem is nagyon fontos, de itthon megnéztem: Moishe Sagalov.
Ezt csak úgy mondom, nem a lényeg, vagyis a szokásos dolog, jó, nem ez a lényeg, de akkor mi? Miért van az, hogy Chagallt az ember meg akarja fejteni, valahogy azt érzi, hogy a kódot vagy a kulcsot meg kell találnia, és akkor…
Nem tudom, mi van akkor.
De vegyük példának a Bukott angyalt, talán nem is az az érdekes, hogy bukott, hanem hogy épp bukik, zuhan lefelé, egy szemmel, pirosan. Előtte egy zsidó ember félti a tekercseket. Ha igaz, amit mondanak, ennyi volt az eredeti kép, eddig jutott 1922-ig, aztán huszonöt év múlva folytatta. A falon azt próbálják elmesélni (vagy bemesélni), hogy a szörnyűség és a remény kettőse, hogy anya a gyermekével, aki szerintem nem sima anya a gyermekével, hanem madonna, meg az aranyszínű borjú, aki szerintem nem sima aranyszínű borjú, hanem az aranyborjú, és akkor nem tudom, mi benne a reménykeltő, bár a szeme szelíd. És repül az ingaóra, ami, mint a modern reklámokon, 10 óra10 percen vagy tíz perccel kettő előtt áll, amire azt szokták mondani, hogy ilyenkor olyan a két mutató, mintha mosolyogna az óra. És a sétapálcás ember, akiről száz százalékosan nem lehet megmondani, hogy repül-e vagy zuhan, de inkább az előbbi, mert nincs kétségbeesve. Szóval, ha egy angyal lezuhan az égből, akkor talán egy ember meg felzuhan. Azért ez nem valami megnyugtató.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tyranno61 2024.11.30. 10:08:13
Minap véletlenül felfedeztem, h a párizsi Opera Garnier mennyezeti freskóját ő festette.
Ugyanakkor a new yorki Metropolitan Opera előcsarnokát is az ő méretes festményei díszítik.
Mindkét épületben, hogy úgy mondjam, megállja a helyét, pedig nagyon különböző stílusú épületekről van szó.
stolzingimalter 2024.11.30. 11:16:55
polyvitaplex 2024.11.30. 12:19:47
De hogy a Mojse névből miért Marc lett (ami leginkább a Mordeháj megfelelője szokott lenni), és miért nem Maurice, rejtély. Ugyanilyen rejtély az apja neve.
Az interneten található rövid életrajzok rögtön két variációt is feldobnak; azt írják, hogy Chagall születési neve Mojse Zaharovics volt (és akkor valószínűleg Zakariás volt a papa), utána meg azt, hogy Mojse Hackelevics (és akkor Chaszkel).
Sajnos Chagall sírköve semmilyen támpontot nem ad, keresztény temetőben fekszik, a síremléken nemhogy a héber neve, hanem egyetlen héber betű sincs, ami szerintem furcsa egy olyan embernél, akinek a zsidóság volt a legfőbb témája. És akinek így nézett ki az apja: https://miro.medium.com/v2/resize:fit:4800/format:webp/1*iJ8kQeD4koOfGI7U3dRnvQ.jpeg
Tyranno61 2024.11.30. 13:09:29