Beszéddel kezdte a Concerto Budapest Brahms-koncertjét Takács-Nagy Gábor, és szerintem jól tette, mert nem beszél sokat, és mindig érdekes, több szempontból is, amit mond. De most csak egy fél mondatot idézek belőle, azt se pontosan, egy Brahms-levelet idézett, amiben azt írta, hogy ő olyan szegény muzsikus, aki csak reméli, hogy jobb ember, mint a zenéje.
Jobb, mint a zenéje? Mint Brahms zenéje? De hát nemcsak arról van szó, hogy mennyire tetszik, vagy mekkora hatással van az emberre, hanem hogy ez az egyik leginkább megszerkesztett, mondhatni legjobb muzsika a zenetörténetben. Ennél reméli, hogy jobb?
Eszembe jut a régi kérdés, néha másoknak is föltettem, hogy ha ő választhatná a sorsát, akkor inkább tehetséges vagy inkább jó szeretne lenni? Nem mondom, hogy senki sem választotta a jót, de mégis azt éreztem (vagy most is?), hogy a jóság a tehetségtelenek vigaszfutama, az az, amit akarattal is el lehet érni, a tehetség meg olyan reménytelen messze van a legtöbbünktől, hogy nincs mit csinálni. Legfeljebb remélni, hogy nem derül ki az igazság. És akkor jön Brahms, a két lábon járó pocak, aki volt, hogy úgy búcsúzott a társaságtól: úgy látom, mindenkit sikerült megsérteni, akit nem, attól elnézést kérek, és a jóságról álmodik? Mihez kezdjünk ma Brahms jóságával, miközben a tehetségéből naponta töltekezünk?
Lehet, hogy a kettő ugyanaz, a tehetséges az voltaképpen jó is, csak nem látszik rajta? Vagy esetleg a környezete helyett nagyobb körben osztogatja a jótéteményeit?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Tyranno61 2024.12.08. 11:08:13
kávé23 2024.12.09. 09:57:44
Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.12.09. 10:17:36
Andy73 2024.12.09. 10:18:15
Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.12.09. 10:19:12
Andy73 2024.12.09. 10:22:01
Andy73 2024.12.09. 10:29:03
Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.12.09. 11:55:54
Száz év múlva már csak egy habókosnak tartott nagyon törpe kisebbség fog értékes komolyzenét hallgatni. Mindenki más popot, rapet, mulatóst és hasonló szennyet fog hallgatni. A magukat zeneileg kifinomultnak tartók max. a best of válogatásokat, operákból a highlightokat, esetleg a Mága- vagy Varánusz-féle giccseket.
Mi nagyon szerencsés korban élünk. A teljes komolyzenei irodalom elérhető kiváló minőségben, a netnek hála gyak. mindenki számára. Ilyen korábban soha nem volt, és félő, hogy 100+ év múlva már nem lesz.
Sajnos vagy szerencsére mi ezt már nem fogjuk megtudni.
Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.12.09. 12:06:34
A Schumann - Brahms - Clara Schumann háromszögről sokat lehet olvasni a neten. Az is sokatmondó, hogy miután kimentették a Rajnából, már nem is akart hazamenni, a szanatóriumban töltött több mint 2 év alatt pedig a feleségének nem engedték meglátogatni, csak két nappal a halála előtt. Brahms azért látogatta.
stolzingimalter 2024.12.09. 12:27:10
stolzingimalter 2024.12.09. 12:30:06
Andy73 2024.12.09. 22:00:58
Kovacs Nocraft Jozsefne 2024.12.09. 22:24:29
"az élő koncertek varázsa egészen más"
Így igaz. Pl. máig feledhetetlen élmény számomra, amikor a Bartók vonósnégyes - akkor már Botvay Károly helyett Mező László gordonkázott - a Zeneakadémián előadta Beethoven összes vonósnégyesét. A nagyterem falai mentén is sűrűn álltak az emberek.
Vagy amikor Schiff András játék közben milyen gyakran vetett cseppet sem titkolt, elragadtatott pillantásokat egy az első sorban iruló-piruló fiatal lányra. Érdekes, hogy erre emlékszem, nem arra, mit játszott, mégis ettől is lehet egy zenei élmény különleges, egyedi.