Nem azért mondom, mintha nem volna így is hatalmas a hagyaték, nem volna mit hallgatnunk Mozarttól, de itt van ez a Thamos. Koncerten szerintem soha nem játsszák, mert nem lehet hogyan elhelyezni a műsorban, ráadásul a teljes zenéhez (kísérőzenéről van szó, a darab Tobias Gebler munkája) kórusra és szólistákra is szükség van. A darab megbukott, és vele tűnt el Mozart zenéje a süllyesztőben, de ha egy lemez az ember kezébe kerül (nekem most a Harnoncourt vezényelte változat), csak bámul, mennyire jó dolgok süllyedtek el. Főleg a zenekari részek fájnak.
Nem akarok úgy tenni, mint aki ismeri már a teljes Mozartot, csak épp a Thamos hiányzott a boldogságához, de azért megnyugtat, hogy nem csak én búslakodtam a darab bukása miatt, Mozart is azt írta az apjának, mennyire sajnálja, hogy a zenéje így elveszik, és hogy csak a zene miatt érdemes lett volna műsoron tartani a darabot. Ő már csak tudja, mi mennyit ér.
Igazából az is lehetne a kérdés, hogyan lehetne ez másképp. Írni egy másik Thamos, Egyiptom királya című darabot, ami jobb, mint az eredeti, és akkor Mozart is életre kelne vele?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Bóka Gábor 2025.01.20. 08:14:45
stolzingimalter 2025.01.20. 08:27:58