Az értelmét nem nagyon látom, se nem hallom annak, ahogyan Héja Domonkos és a Rádiózenekar Prokofjev Hamupipőkéjét előadta. Mert ha volnának táncosok, akkor az ember beléjük kapaszkodna, elmondanak egy történetet, amelyhez van zenei aláfestés. Néha a táncosok képessége biztosan határt szab az interpretációnak, nem lehet semmi sem vadul gyors, mert nem tudják rá emelni a lábukat, izom és ideg, ín és iszalag (több i betűs szó nem jutott eszembe) alá kerül valami zenei szőnyeg, elfogadjuk, ha nem a legtisztább és legszínesebb. De ez a szvit, a koncertváltozat, minden, amit tudnunk kell, az a hangzó anyagban van. És most nincs, együtt tanácstalankodunk, hogy ez miért történik velünk. Ők miért játsszák, mi miért hallgatjuk?
Miért járunk koncertre? Hogy egyszer vége legyen.
Az a furcsa, hogy ez a tanulság nem jár nagyon messze a hangverseny első részétől, amikor Csajkovszkij Hegedűversenye hangzott el Kelemen Barnabás szólójával. Ha nem is volt feltűnően jobb a zenekari játék, legalább nem volt ennyire kiegyenlítetten lapos, kicsit jobbra dőlt a hajó, a csellók határozottabban voltak jelen a többi Vonókezű Edwardnál, és Kelemen Barnabás. Hát jó, követhetetlen, úgy értem, szabad, begyorsít és lelassít, a zenekar nem is tehet mást, mint betölti a korlát-funkciót, rögzíti, meddig terjedhet a szólista szabadsága. Közben zajlik egy külön Kelemen Barnabás-műsor, a szólista a karmester háta mögött összenéz a zenekarral, gyertek utánam, adjatok neki, hajrá gyerekek: a vízi malom!
Na most ezt jól kidumáltam, mi zajlik a karmester mögött.
Tetszik is meg nem is, nem tudom teljesen átadni magam a játéknak, azt végképp nem érzem, hogy egy művet hallgatnék, amelyben szólista és zenekar egymásnak adja az interpretációs lehetőségeket és megoldásokat. De aztán vége lesz, és a tapsra válaszul Kelemen Barnabás Bartók szólószonátájának utolsó tételét játssza el, és a néző azt hiszi, érti a világot: azért kellett most meghallgatni a Csajkovszkij Hegedűversenyt, hogy a Prestót meghallhassuk.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csársz 2025.01.24. 09:38:49
Gordon Brown miniszterelnök 2009-ben a kormány és a brit nép nevében bocsánatot kért azért, hogy Turingot az ötvenes évek elején a halálba kergették melegsége miatt. Magyarország most éli az ötvenes éveket.
Tyranno61 2025.01.24. 11:54:36
polyvitaplex 2025.01.24. 21:05:52
csársz 2025.01.27. 23:54:33
Az, hogy neked nincs tudomásod, azt jelenti, hogy nem történik hasonló...
Volt például, aki ereszen menekült. Igaz, nem esett le, de nagyon szerette volna, ha nem derül ki a dolog. De végül nem halt meg, hanem feltámadt.
Arra, hogy diktatúra nincs, azt szokták példának hozni, hogy nem vetnek börtönbe, ha szidom a rendszert. Nahát!
Tyranno61 2025.01.29. 12:33:37
A szemkilövetés nagyobb diktatúra volt és annak nem felvállalni a felelősségét vezetett a mai prolongált állapotokhoz...
csársz 2025.01.29. 17:24:17
Tudom, hogy nehéz megérteni, de Franciaországban gyakran voltak brutálisak a rendőrök, mégsem volt soha diktatúra. Nálunk időnként nagyon kedvesek, aztán mégis diktatórikus állapotok uralkodnak.
Szóval valamennyi intelligencia kell ennek a megértéséhez, szerintem neked van ennyi...
csársz 2025.01.29. 17:37:37
S nem volt könnyű menet az sem, hogy bocsánatot kért a miniszterelnök. Internetes mozgalom előzte meg. De ma már tudjuk, amit tudunk, és azt is, hogy csakis hatalomtechnikai motivációi vannak a fóliázásnak meg az egész gyermek- és családüldözési törvénynek.