Nem mondom, hogy különösebben nagy reményeket fűztem volna hozzá, de jövő héten bezár a nagy Munkácsy-kiállítás a Szépművészeti Múzeumban, ha esélyt akarok adni magamnak, akkor itt az idő. Legfeljebb elhozom a régi tanulságot, hogy a 19. század mégiscsak a legendák százada volt, a legendákra pedig szüksége van a nemzetnek, nemcsak nálunk, de másutt is. Nyilván nem véletlenül áll Róma közepén az írógépnek becézett emlékmű, habár ma már ilyen írógép aligha van a világban, az emlékmű meg csak ott áll: egységes nemzet vagyunk. Mi is egységes nemzet vagyunk, amelynek nagy festője is van, úgy hívják, Munkácsy Mihály.
De Virág elvtárs, ez már az ítélet, nem a vallomás.
Körülbelül ez is történt, mégis valahogy, valahogy, az ember megtanult örülni Munkácsy sikereinek. Rögtön a kiállítás elején, a fényképeknél, ott volt Munkácsy, nagy szakállal, hunyorgó szemmel, mosolyogva, és az ember rájön, hogy hiába tűnik Munkácsy meghaladott álláspontnak, azért mégis itt van valaki, akinek sikerült. Aki itt mosolyog, meg egy portrén ünneplő ruhába kiöltözve, keresztbe tett lábbal fest, gazdag lett és híres, és közben senkinek sem ártott, a magyar Louis Armstrong. Jó ez az élet, ha példát kell keresni. A vége nem jó, de az nem is szokott jó lenni.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Vica1313 2025.01.25. 09:16:12
stolzingimalter 2025.01.25. 09:49:43
gigabursch 2025.01.25. 13:10:12
Köszönöm!
polyvitaplex 2025.01.26. 10:01:15
Az én bajom az, hogy állami megbízásból festette, az épülő országház számára, főműként, és ennek megfelelően nyoma sincs rajta a Munkácsy-képekre, például a Siralomházra, a Sztrájkra jellemző szociális érzékenységnek vagy a Tépéscsinálók csendes hazafiságának.
Munkácsy délibábos képén a Kárpát-medencében élő népeknek egyetlen dolguk van, fejet hajtani a magyarok előtt, és ma már tudjuk, hogy ez a millenniumi évekre annyira jellemző „kisebbségpolitika” nagyban hozzájárult a harminc évvel későbbi Trianonhoz.
stolzingimalter 2025.01.26. 10:42:12
gigabursch 2025.01.26. 12:09:41
hmmmm...
Munkácsy kapcsán előrébb juthatsz, ha nem a hivatásos, akadlmiai dilettantizmus útját választod, hanem hajlandó vagy fellépni a Napútra és megérteni azt, kinek mi a szerepe a képen.
Példának okáért a kardos-bárdos emberben, aki nem ismeri fel a Feltámadást és a Kost egyszerre, azzal nehéz továbblépni. Ami ráadásul a kép kétszeres aranymetszésében van, szóval alig feltánő helyen
De ordít a Vízöntő, az Ikrek, a Nyilas, a Skorpió is, agymásra hatásuk és helyzetük.
Akárcsak a Világfa-Életfa.
@stolzingimalter:
Kevés lovat láttál. Egyébiránt nyomokban sem rogyadozik...
Kanca.
Kanca nélkül hogyan lépne szerepre Fehérlófia?
polyvitaplex 2025.01.26. 13:12:17
Mellesleg, amikor a hetvenes évek végén, a nyolcvanasok elején az előadásaira jártam, Munkácsyról még szó sem volt, akkoriban ő még nem volt Napút-festő.
gigabursch 2025.01.26. 13:24:39
Népszerű dolog ilyet állítani Pap Gáborról, meg übermenscheztetni.
Nagyjából ez a szöveg se őt, se másokat kb semennyire nem hatja meg.
Viszont igen, ha beütöd a TeCső keresőjébe, hogy Pap Gábor és Munkácsy, akkor legalább két jó előadást találsz a témában.
Ez az egyik.
A másik meg az, hogy akár tetszik-akár nem, a tény ott van a vásznon. A tényekkel lehet vitatkozni, de minek.
Akárcsak az is, hogy az akadémiai dilettantizmus lassan másfél évszázada nem tud mit kezdeni Munkácsyval (sem).
De erről sem az érintett festő, se a nézőközönség nem tehet.
A harmadik meg az, hogy mindenkinek ott a lehetőség a megismerésre, semmi titok nincs benne.
Hozzáteszem, erről a képről Pap Gábor nem adott ismereteim szerint előadást.
Viszont az alapján a néhány elemzés alapján, ami elérhető a neten Pap Gábortól, ebben sem nehéz egy olyan egyszerű mérnökembernek eligazodnia, mint amilyen vagyok.