Nem mondom, hogy nagyon sokszor, de időnként eszembe jut a probléma: tulajdonképpen mi ez a Für Elise? Úgy értem, bagatell vagy albumlap, így is, úgy is hívják, az körülbelül mindegy, de hogy ez akkor tényleg rossz zene volna, amit megvetéssel szabad és illik sújtani? Közben mégis Beethoven írta. Néha neki sem jön össze? Vagy ez a szerencséje, hogy bármekkora slágerszerző, annyiszor soha nem játsszák a rádióban, mint a Beatlest, nem tud annyira elhasználódni, mint azok a dalok. Leszámítva a Für Elisét, amiből füreliz lett, és a kaputelefonok ezt nyöszörgik egész álló nap.
Egyszerűsítené a helyzetet, ha kiderülne, hogy a Für Elisét nem is Beethoven írta, ami nem is teljes képtelenség, hiszen nincs meg a kézirat, a mű viszont csak 1867-ben jelent meg, egy bizonyos Ludwig Nohl találta, másolta és veszítette el a kéziratot. Aha, aha. Legalábbis gyanús. Csak hát vannak kézírásos vázlatmaradványok, amelyek tényleg Beethoventől valók, és tényleg a Für Elise egy korábbi változata van rajtuk. Mivel egyéb adat nincs, az sem világos, hogy ki lehetett Elise, illetve van három jelölt, abból az egyiket Therese-nek hívják, de hátha Nohl csak rosszul olvasta Beethoven csúnya kézírását. Zűrös mű. Nem csoda, hogy egyfelől állandóan szól, vagy legalábbis szólt, másfelől alig találni komoly zongoristát, aki eljátszotta volna. Nekem csak Alfred Brendel jut eszembe, magyar lemezen Kentner Lajos. Lemezre vette még Lang Lang is, csak őt nem mindenki tartja komoly zongoristának.
Az a baj, hogy nekem tetszik Elise zenéje, és Beethovennek is hallom. Úgy értem, megvan benne az a képesség, hogy megtalálja azt a témát, mai azonnal megmarad a hallgatóban, amitől úgy érzi, úgy érezzük, hogy értjük, mi ez a zene. Aztán tudja, hogy mégis mennyit ér ez a téma, nem ír belőle szimfóniatételt, nem variálja agyon, de két percet kibír a dolog. Lágy és gyengéd, amilyennek Beethoven nem szerette mutatni magát, de attól még ez is ő.
Persze, ha kiderülne, hogy mégis Ludwig Nohl a szerző, akkor kevésbé lelkesen érvelnék Elise mellett. De akkor miért nem írt Nohl még húsz ilyet?
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
polyvitaplex 2025.03.05. 09:01:38
Az a baj, hogy játsszák. Nem számoltam meg, de érzésre kb. 2-3 naponta szoktam hallani a Bartókon, Mozart néhány tingli-tangliját meg még gyakrabban. Ezek reggeli és délutáni műsorok, komolyzenei slágerkavalkád, fogalmam sincs, hogy mekkora hallgatottsággal és tetszési indexszel.
stolzingimalter 2025.03.05. 10:55:33
polyvitaplex 2025.03.05. 18:31:30
stolzingimalter 2025.03.05. 18:53:36
jajnemár 2025.03.08. 12:42:12
stolzingimalter 2025.03.08. 12:55:22
Aurora86 2025.03.09. 04:07:08
nmhh.hu/cikk/248203/Orszagos_radios_hallgatottsagmeresi_eredmenyek_2024_II_negyedev
stolzingimalter 2025.03.09. 06:29:02
Kovacs Nocraft Jozsefne 2025.03.10. 18:33:22
A Bartók, lánykori nevén 3. műsor régebben színvonalas komolyzenei és jazzadó volt. Ezek szerint felhígult?
jajnemár 2025.03.10. 19:36:03
jajnemár 2025.03.10. 19:37:19
polyvitaplex 2025.03.10. 20:15:08
Hiába kérdezgettem kommentben, nem tudtam meg. De egyszer csak eltűnt John Williams a Bartókról, mintha a föld nyelte volna el. Volt, nincs.
stolzingimalter 2025.03.11. 07:15:30
stolzingimalter 2025.03.11. 07:17:06
polyvitaplex 2025.03.11. 10:06:38