
Ezt a történetet Tarkövi Gábortól hallottam, interjút követő csevegés során. Gondoltam, megtartom magamnak a nehéz időkre, vagy legalábbis addig, amíg valami saját tapasztalatot hozzá tudok adni, de nem annyira egyszerű. Mahlerről van szó, meg a hetvenes-nyolcvanas évek fordulójáról. Akkoriban még mindig csapatostul jártak a nagy karmesterek az őserdőben, de a szupersztárok közül is kiemelkedett két extrasztár, Herbert von Karajan és Leonard Bernstein. Egyszerre voltak hasonlóak és végletesen különbözőek, két őszülő, alacsony maestro. Bernstein az érzelmi viharok mestere, az egész testből zenélő, pódiumon ugráló, izzadó, lelkesedő csodalény, Karajan a mindig fegyelmezett, kevés mozdulattal irányító, lehunyt szemű, koncentrált és fegyelmezett. Az egyik zsidó, a másik a nemzetiszocialista párt tagja. Bernstein ekkor már szabadúszó karmester, Karajan a Berlin Filharmonikusok fejedelme.
Épp erről van szó, a Berlini Filharmonikusokról. Bernstein egyetlenegyszer vezényelte a zenekart, Mahler 9. szimfóniája volt a műsor. Ez már a hetvenes évek legvége, Mahler föl van fedezve, leginkább Bernsteinnek köszönhetően, a jelentősebb karmesterek mind elkezdik készíteni a maguk Mahler-ciklusait. Kivétel Karajan. Láthatóan nem áll hozzá közel ez a zene, de persze ő sem vonhatja ki magát a piaci vagy közönségi igények alól. Mintha tett is volna ilyen Mahler-ciklusra irányuló kísérletet, a 4., 5., 6. szimfónia hasonló borítóval jelent meg, de elakadt a folyamat. Mahler nem volt Karajan szívügye, szívesen adta át Bernsteinnek.
Legalábbis ennyit lehet hivatalosan tudni-látni, mert itt jön a fordulat. Hiszen van Mahler 9. szimfónia Karajannal, sőt, kettő is van, egy stúdió és egy élő felvétel. És persze van Bernsteinnel két teljes ciklus plusz ez a magányos felvétel a berlini koncertről, 1979 októberében. A történet pedig úgy szól, hogy ez volt Karajan mesterterve, meghívta (meghívatta) Bernsteint, aki szépen bepróbálta a zenekarral a darabot, lementek a koncertek, aztán a társaság, immár Karajan vezérletével stúdióba vonult, és elkészítették a lemezt. Amikor is Karajan mást sem csinált, mint pálcával a kezében hallgatta a Bernstein-interpretációt.
Sajnos nincs meg a lemez, nem tudom a történetet a hangzó anyag alapján igazolni vagy cáfolni. De a számok stimmelnek, a Bernstein-koncertek 1979 őszén voltak, a Karajan-lemez 1980-ban jelent meg. Lehet, hogy furfang volt Karajan részéről, de ennél nagyobb elismerés aligha érhette Bernsteint.

A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
polyvitaplex 2025.09.25. 08:53:26
Tyranno61 2025.09.25. 09:41:09
Ahogy gyilkosok is lehetnek legnagyobb festők, költők, stb.
Erre nincs magyarázat...
Atestan 2025.09.25. 11:11:51
csársz 2025.09.25. 13:41:55
Ez az egyik interpretáció.
Megtetszett neki a darab.
Ez a másik.
(Az biztosan nem érdekelte, hogy majd lopással gyanúsítják. Engem? Karajant?)
(Fura, hogy nem érdekel a nagy művésznél a politikai szereplése*. Szabó István filmjeinek egyenesen jót tett, amire kényszerült.)
*Kivéve, ha vér tapad a kezéhez... Bár Villon is ölt. (De nem hatalomból.)
stolzingimalter 2025.09.25. 13:54:29
polyvitaplex 2025.09.25. 18:40:38
polyvitaplex 2025.09.25. 18:44:14
A kádárista Magyarországot semmilyen szempontból nem hasonlítanám a hitleri Németországhoz, akkora a szakadék a bűneik mértéke és súlya között.
jajnemár 2025.09.25. 19:25:01
csársz 2025.09.25. 22:35:56
De a különbség nemcsak ezért óriási. Szabó szinte gyerek volt még, és éppen ebből értette meg, miről van szó. Ezért is céloztam rá, hogy mondhatjuk, szerencse, hogy beszervezték. (Ahogy mások szerint József Attila művészetének jót tett a nyomor.)
Rettenetes a világ.
Tyranno61 2025.09.27. 11:12:56
Akkor most, aki egy gerinctelen takony, az erény, hogy jól meg tud rendezni egy filmet egy gerinctelen takonyról?
Tyranno61 2025.09.27. 11:15:03
Ceratium 2025.09.27. 12:38:01
csársz 2025.09.27. 12:57:29
A lényeg, hogy nagy filmeket is rendezett. A Tüzoltó utca 25 vagy a Bizalom fenomenális. S a művészete hátterében ott van a kétkedő ember mélysége. Az önfeladás. S ebben része lehet annak, hogy beszervezték.
polyvitaplex 2025.09.27. 17:41:19