
Meglátni és megszeretni. Lehet, hogy ez nem is volna annyira könnyű feladat Petr Popelka esetében, de hallani és megszeretni, az nekem ment. Petr Popelka most a Bécsi Szimfonikusok vezető karmestere, valahogy az ember azt érzi,. hogy jónak kell lennie, mert annyira nem érdekes a külseje, annyira nem ez a Karajan-Bernstein vonal, hogy bejön, és mindenki azt kívánja, hogy jó legyen, mert ilyennek képzeljük a nagy zenei személyiséget.
Ez más világ, új világ, nem azt képzeli a karmester, hogy az a sok zeneszerző mind csak azért írta meg az életművét, hogy ő tündökölhessen. Nem is tündököl, csak vezényel, jó keze van, de nem mozog semmit sem túl, nem irányítja magára a nézők figyelmét, arra van a szólista, Anna Vinnitskaya, Balkezes zongoraverseny, komolyan mondom, hogy megkönnyebbülés volt a ráadás, van másik keze is, és az is működik. És még azt sem mondom, hogy ez az érzés idegen volna a darabtól, hiszen a megrendelő Paul Wittgenstein könyökét az első világháborúban lőtték el az oroszok. Ő soha nem adhatott kétkezes ráadást.
De mi lesz Mahlerből? Első szimfónia, amit rendületlenül A titánként hirdetnek, pedig le merném fogadni, hogy a nézőtéren senki nem olvasta Jean Paul négykötetes regényét. Mahler meg annak idején kihúzta a címet és a második tételt a művéből. De hát nem is ez az érdekes, hanem hogy egy visszafogott, vagy annak tűnő személyiség mit kezd a szélsőségesen individualista Mahlerrel, és ezzel a zenével, amiben a személyiség és a személyesség dominál.
Mit kezd vele? Elvezényli. Olyan az egész, mint valami visszatérés a kiindulópontra, most már hagyják abba az interpretátorok a versenyt, hogy közülük ki a neurotikus és ki a még neurotikusabb, képzeljük azt, hogy ez az egész egy szimfónia. Vagy ha az sem jó, mert a szimfónia túlságosan is világmodellé vált az évszázadok során, akkor képzeljük azt, hogy ez egy zenemű. S ha ez megvan, akkor jöhetnek az új neurotikusok.







