Az történt, hogy bámészkodtam a vízparton, és megláttam egy apát, amint lelkesen játszott a kislányával. Beültek a vízbe, élvezték, hogy felborította őket a hullám, nevettek, bájosak voltak. Zsebemben a fényképezőgép, nem álltam ellen, leguggoltam, elkattintottam.
Nem kellett volna. A zord atya idegesen közelített, mit fényképezek. Megtaláltuk a közös nyelvet, mondtam, hogy semmit, tetszett, ahogy játszott a vízben a gyerekével, amúgy is ellenfény (Gegenlicht), csak a körvonalaik látszanak, de természetesen kitörlöm, ha kifogása van. Természetesen kifogása volt, én se ragaszkodtam annyira hozzájuk, elintéződött.
Nyilván neki volt igaza, lehet, hogy ránézésre egy perverz állatnak nézek ki, de egyébként is: az embernek joga van saját képmásához, a világ bizalmatlan, és állandóan bebizonyosodik, hogy ebben teljesen igaza van. Ami az egészben foglalkoztat, az a műfaj halála. Miközben mindenki zsebében ott a fényképezésre is használatos telefon, megszűnik a lehetőség, hogy az ember lefényképezze, ami tetszik neki. Amennyiben emberek tetszenek neki, mert egyelőre az állatok és tájak ilyen jellegű jogait nem védi senki. De az utcai fotográfiának mégis óriásai éltek, Henri Cartier-Bresson, hogy mást ne mondjak, ment, meglátta, lefényképezte, ment tovább. Nem interjúvolta végig a Szajna partján táplálkozókat, hogy van-e kifogásuk, és ha sikerül a kép, akkor kérik-e a nevük feltüntetését.
Ennek alighanem vége. Mi lett volna A milicista halálából, ha előzetesen Capának alá kellett volna íratni egy papírost, nincs ellene kifogása a milicistának, ha agyonlövetése esetén fölhasználják a testét, vagyis annak kétdimenziós változatát. Ámbár lehet, hogy ez rossz példa.
Ugyanez megfordítva is érvényes: minden sajtófotó gyanússá válik. Pár éve fődíjat nyert a World Press Photón egy kép, menekült apa adja át a gyermekét a kerítésbe vágott lyukon. Mondjuk a kép kicsit akkor is gyanús volt, túlságosan elmosódott, mintha szándékosan rontottak volna rajta, hogy pillanatfelvételszerűbb legyen. Utólag még gyanúsabb, hogy megbeszélték, te átadod, én lefényképezem, mert egy kép többet ér ezer szónál. Lassan eljutunk oda, hogy többet nem ér. Nulla – nulla.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Csodabogár 2021.08.07. 09:22:50
stolzingimalter 2021.08.07. 19:25:20
bemce 2021.08.08. 22:36:25
chrisred 2021.08.09. 09:54:50
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 10:33:03
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 10:34:19
-Indíts ki fiam kapálni!
-Dehát papa, a méhlegelő..
:DD
Andy73 2021.08.09. 10:57:07
Az, hogy egy fotó mennyire spontán, vagy mennyire beállított, megint más kérdés, erről a profi fotósok, fotóművészek tudnak többet mesélni, pl. a múlt héten volt a tévében egy MMA-portré Horváth Péterről.
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 11:13:28
fotoamator.hu/fot%C3%B3z%C3%A1s/fot%C3%B3z%C3%A1s-alapok/43-a-k%C3%B6zter%C3%BCleti-fot%C3%B3z%C3%A1s-szab%C3%A1lyai
Vagyis akkor, ha csinálok egy utcaképet, akkor minden arccal szereplőtől előzetes engedélyt kell kérnem? Kissé hülye szabályozás..
De hová tűnt Columbo felesége? 2021.08.09. 13:01:04
Treff Bubi 2021.08.09. 14:18:48
lenörd hofstadter 2021.08.09. 16:19:32
eßemfaßom meg áll 2021.08.09. 18:04:13
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 18:17:29
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 18:19:07
eßemfaßom meg áll 2021.08.09. 19:07:32
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 20:35:08
eßemfaßom meg áll 2021.08.09. 20:45:32
CSOKKI MÁLNA 2021.08.09. 20:57:37
eßemfaßom meg áll 2021.08.10. 07:21:57
CSOKKI MÁLNA 2021.08.10. 09:54:30