Krasznahorlai László köszönetnyilvánításában nemcsak embereknek adott hált, de hangoknak is. Ha elfogadjuk, hogy a hangok most ebben a minőségükben nem emberek hangjai, vagy nem is tudom, értelmesen mondom-e. Szóval nem énekeseknek köszönte meg a munkásságukat, hanem a hangoknak a színüket és a hatásukat.
Csak női hangoknak, három szopránnak és három mezzónak, Dessay, Caballé, Kirkby, ők a szopránok, Baltsa, Larmore, Berganza, ők a mezzók.
Persze, egy ilyen felsoroláson nincs mit vitatkozni, ők azok, akik jókor voltak jó helyem, gondolom, leginkább Kraszna horkai lemezjátszójában. A legérdekesebb talán az, hogy mennyire nem hasonló hangkarakterek, mennyire máshogy énekelnek, Caballé a végtelenségig kifinomultan és a legapróbb rezdülésig kitaláltan és csiszoltan, Kirkby meg egyenes, tiszta, gyerekes hangon, kitátotta a száját, és ez a hang jött ki belőle. Alighanem Larmore a legkevésbé ismert, meg is kellett néznem, hogy aktív-e még, de igen, Berlinben énekelte az öreg szipirtyó grófnét a Pikk dámában. Vannak hiányzó nevek, nekem hiányzóak, nem Krasznahorlainak, Callas, Bartoli, Kiri, Marton, Zádori Mária. Másnak meg más, minél többet gondolkodik az ember, annál többen hiányoznak, de hát kinek a pap, kinek a papné. Krasznahorkainak ezek a papnék.





