Váratlan Szerelem

Váratlan Szerelem

szerelem.jpg

Néha át kell venni az anyagot, újranézni, újraolvasni, újrahallgatni, amit lehet, és nagyon elcsodálkozhat az ember. Nem mintha ez történt volna tegnap, amikor a Szerelem ment a tévében, nem akartam semmit újrázni, csak nem tudtam elkapcsolni, annyira tetszett, amit láttam. Mindennel együtt, Törőcsik Mari béna parókájával, vagy azzal, hogy ez azért mégis két film, egy hosszabb és egy rövidebb, az egyik Darvas Lilivel, a másik Darvas Ivánnal. Nem zavar.

Volt egy olyan képzetem vagy tévképzetem, hogy Makk Károly filmjeiből mindig meg lehet mondani, mi van a világ filmművészetében, hogy ő figyel, és utánozza, vagy legalábbis magyarítja hol Fellinit, hol Truffaut-t. Hol Huszárikot. Az utóbbit persze nem kell külön magyarítani, elég utánozni, hiszen a Macskajátékon nem nehéz észrevenni a Szindbád hatását.

A probléma az, hogy a Szerelmen sem nehéz észrevenni a Szindbád hatását, a közeliek, a zene, a megálló pillanatok, a múlt. Csak hát a kettő közül a Szerelem a régebbi, és akkor ez azt jelenti, hogy a Macskajátékon is inkább a Szerelem hatását könnyű észrevenni. Más a rendező, más a zeneszerző, más az operatőr, mégis rokonok. Talán ez az egész akkor benne volt a levegőben. A fényben.  

Bob Dylan felkapcsolja a villanyt

Bob Dylan felkapcsolja a villanyt

completeunkno.jpg

Tíz az Oscar-jelölés, valamennyit biztosan meg is kap belőle a Bob Dylan-film, és tényleg nem is baj, megérdemlik, sokat dolgoztak vele. Korfestés, emberábrázolás, Timothée Chalamet hasonlít a főhősre, főleg napszemüvegben, és jól is énekli a Dylan-dalokat. Ámbár hiába tutul az orrán keresztül, így is sokkal szebb a hangja, mint Dylané, de ez már csak nem lehet baj. És választékosan mesélik a dolgot, mekkora botrány volt, amikor Dylan Newportban, a folkfesztiválon egy szál gitár helyett együttessel jelent meg. Nem mondom, hogy mellékes kérdés, nehéz lehetett a döntés, de volt ereje továbblépni, elhagyni a régi sikereit. Vagy csak rájött, hogy ez a dolog így kifújóban van, szép volt, jó volt, elég volt, vagy énekel egy maroknyi, és egyre kisebb maroknyi keményvonalas folk-hallgatónak, vagy jelentékeny dalszerzővé válik, évente új albumokkal, és majd a végén, egyszer, messze a film keretein túl eladhatja az egész életművét - mennyiért is? Ha jól emlékszem 360 millió dollárért.

Minden rendben, de tényleg. Mégis mocorog bennem kérdés: akkora rend van már a világban, hogy keresve sem lehetett volna húsbavágóbb témát találni annál, mint hogy Bob Dylan bekapcsolja az erősítőket?

Thomas közlegény megmentése

Thomas közlegény megmentése

ambroise_thomas_1876-1884.jpg

Thomas-t mindig meg kell menteni.

Érthetetlen. Valaki írt húsz operát, amit nem játszanak – ez rendben van. Nem lehet mindenki tehetséges. De Thomas esetében van két megmentett darab, a Mignon és a(z) Hamlet, az elsőt megmentik a tenorok, legalábbis az ária erejéig, a másodikat a baritonok, hogy végre ők lehessenek egy opera főszereplői.

A baj az, hogy mindkettő túl jó. A Mignonból az ária is csöndesen elegáns és rögtön megmarad az emlékezetben, a(z) Hamletből is a Bordalt vígan lehet rikkantgatni. És közben elmondja az ember, hogy ez is egy ilyen furcsa oldala a francia zenekultúrának, túl nagy művekhez fordulnak az operakomponisták, Gounod a legjellemzőbb, rögtön Faust meg Romeo és Júlia, ezekkel még Verdi sem bírna. Egyébként az is érdekes, hogy rögtön külföldre mennek ötletekért, mint akik nem bíznak Corneille-ben és Moliere-ben.

De hát mióta ítélünk meg operákat a librettó alapján? És ha mégis, akkor itt az ellenpélda, Thomas Psyché, nem egy bombasztori, inkább csak azért érdekes, hogy szét lehet húzni ezt is három felvonásra.

A lényeg persze nem ez, hanem ez az eléggé fantasztikus este, amit a Nemzeti Filharmónia produkált tegnap a Müpában, Vashegyi György vezetésével, külföldi énekesekkel. Nem mindenki francia, de aki igen, attól el lehet gyengülni, már csak a prózától, ahogy a szavakat mondja. És ha énekre fakad Antoinette Dennefeld, köszönöm, nincs is több kívánság.

Persze, lehet mondani, hogy így könnyű, egy senki által nem ismert operával nem nehéz villogni, nincs összehasonlítási alap, de, persze, épp fordítva van. Egy senki által nem ismert operát műsorra és sikerre vinni, csinálja már utánuk valaki. Nyilván nem lesz a Psychéből egy előadás alapján közkincs, nem másznak be fülön át agyba, szívbe, zsigerekbe a dallamok, és hiába készül lemezfelvétel, ezen az sem fog változtatni, de Thomas megint meg van mentve.

Kicsit Jones

Kicsit Jones

bridget.jpg

Jobban kellene idegesítenie. Leginkább ezt érzem, hiszen mindent megtesz, hogy idegesítsen. A fordulatok mind ismerősek, a szálak elvarratlanok, például az egyik szereplő egy játékvezető sípot fúj a történet elején minden különösebb ok nélkül, és várja az ember, mikor lesz ez a síphasználati-dolog lekerekítve, aztán várhatja. Alig-alig sikerül a történetet folyamatossá tenni, a jeleneteket úgy kell egymásba átlökdösni. Ezzel az erővel a Futni mentemet is nézhetném.

Csak abban kevesebb a plasztikai műtét. Mert hát eltelt az első Bridget Jones óta huszonakárhány év, és Renée Zellweger alig tudja nyitva tartani a szemét, pedig az fontos volna, ha komika az ember.

Talán attól jobb, mármint a Bridget Jones-folytatások közül még mindig a legjobb, hogy nem viszi túlzásba a viccelődést, valamit akar mondani életről, halálról, öregedésről, veszteségekről. Nyilván ez már túl van a műfaj keretein, ezért begiccselődnek, levelet írnak az égbe, elrepül a hóbagoly… Ámbár ez az égbe címzett levél azért szép filmes megoldást kap. A néző meg nem nagyon tehet mást, értékeli, hogy legalább valami szándékot sikerült belepréselni az új forgatókönyvbe. Persze, változnak az idők, elszexésnewyorkosodott a világ, a férfiakból lett a vágy titokzatos tárgya, megőrülnek a nők a bordaközi izmokért. Akinek nem késő, nyomás a tornaterembe.

Akinek késő, az reménykedjen: talán tényleg ez volt az utolsó Bridget Jones.  

A szavak ereje

A szavak ereje

schonberg2.jpg

Ültem a fotelomban, és hirtelen nagy és leküzdhetetlen vágyat éreztem, hogy meghallgassam Schönberg Gurrelieder című művét.

Azért ez nem normális dolog. Azelőtt ilyen soha nem történt velem. Van három felvételem is a darabról a polcon, de egyiket se nyüstöltem agyon. Annyira nem éreztem hasonlót, hogy még a Gurrelieder Kocsis Zoltán vezényelte előadását is kihagytam annak idején, amit most már nagyon bánok. Pedig tudtam, hogy ez nem hardcore Schönberg, nem a Fúvósötös, ami elől Petrovics Emil Soroksárig szaladt volna, csak nagy, hosszú, bonyodalmas, németül van. Talán csak a címe riasztott, ennél rondább szót, hogy Gurre nehéz kitalálni.

Most meg itt ülök a fotelben a vágyaimmal.

Ja, meg egy könyvvel az ölemben, Harvey Sachs Schönberg című művével, ami nagyon szelíd, nagyon kedves, állandóan fenntartja magának a szerző a jogot, hogy talán téved, nem is akarja megfejteni a Schönberg-jelenséget, csak arra a kérdésre keresi a választ, hogy egyáltalán miért fontos ez a komponista, mégis viszi magával az embert, hogy ide nekem azt a Gurreliedert.

Van hatalma a szavaknak.

Szmájli és ellenszmájli

Szmájli és ellenszmájli

emoji.jpg

Mindenki emlékszik az Annie Hallból arra a részre, amikor Alvy Singer Los Angelesbe megy, meglátogatja Robot, a barátját, aki épp egy televíziós sorozatban dolgozik. És használja a nevetést, már hogy a jelenetek alá odakeverik a nevetést, hátha ragad a nézőre is, azt érzi majd, hogy most tényleg remekül szórakozik, hiszen körülötte mindenki nevet. Alvy kikészül, rosszul lesz, szédül, vizsgálják, aztán hozzák a sült csirkét. Doktor, ideadná a sót?

A filmhez, persze, nem kell az alákevert röhögés, röhögünk magunktól is. De az ilyesmit azért szokás használni a színházban is, nem annyira a bérnevetőkre gondolok, ha ilyenek még egyáltalán léteznek, hanem magára az előadóra. Én megőrültem tőle, hogy Kabos László minden poén előtt heherészett az orra alatt, mintha őt magát is annyira elragadná a humora, hogy el sem tudja mondani a viccet, vagy legalábbis csak nagy nehézséggel képes befejezni, mert annyira jó.

Vannak ilyen ismerőseim is, ha elmesélnek valamit, mindig jelzik előre, hogy most jön a csattanás, kicsit nevet már előre, hogy informáljon. És még csak rá sem lehet szólni, kíméletből teszi. Ha jobban utánagondolok, alapjában véve mind ilyenek vagyunk, amikor emojis üzenetet küldünk egymásnak. Annyira nem bízunk már az írott formában, hogy jelezzük a partnernek: ez most vicc volt. Meg ne bántódj. Vagy ne keresd az értelmét, csak poén. Persze, ki lehetne fejleszteni ellen-szmájlikat is. Nyugodtan bántódj meg. Meg akartalak sérteni. Ez most vicc volt, de rossz.

Filmigazság a földön

Filmigazság a földön

tonyroberts2.jpg

Délután a Mezítláb a parkban ment a tévében, este meg befutott Tony Roberts halálhíre. A két dolognak látszólag nincs sok köze egymáshoz, de mégis. A Mezítláb a parkban egy ideig csak színdarab volt, Robert Redford két évig játszotta benne Pault, aztán elunta, más dolga akadt, és Tony Roberts állt be helyette, újabb két évre. Amikor leforgatták a filmet belőle, persze, hogy Redfordot hívták, aki örökre megmaradt bennünk, mint halálosan jóképű, halálosan rendes fiú, akinél jobbat kívánni sem lehet az életben. Tony Roberts sem panaszkodhat, de azért leginkább úgy gondolunk rá, mint laza, nagyképű és cinikus New York-i színészre, aki mindig a napos oldalon jár, még ha ezért kell is némi kompromisszumot kötni. Tud élni, de cserébe el kell viselnie, hogy amikor fölveszi a menő, napszemüveggel egybeépített széldzsekijét, megkérdik tőle: mi az, útközben plutóniumfelhőn fogunk áthaladni?

Egyszerűbb az élet, ha az ember szépnek születik.

Ingola

Ingola

ingola.jpg

Nem állítom, hogy nagyon sokszor találkoztam volna Publius Vedius Pollio nevével, most is csak véletlenül, lábjegyzetben. Augustus császár embere, híres volt a kegyetlenségéről, az egyik kedvenc szórakozása volt, hogy az engedetlen vagy egyébként bűnösnek talált rabszolgáit egy murénákkal teli medencébe dobatta, ahol felfalták őket a halak. A halakat meg fölfalta utóbb Vedius Pollio, amolyan közvetett kannibálként.

Mígnem egy napon Augustus császár is ott vendégeskedett nála, az egyik rabszolga pedig összetört egy értékes kristály kelyhet. Vedius Pollio már le is folytatta a tárgyalást, ki is hirdette az ítéletet, de a rabszolga térdre esett a császár előtt. Nem az életéért könyörgött, az már úgyis elment, csak hogy valami normálisabb halált halhasson. A császár pedig, láss csodát, megkegyelmezett, és összetörte vagy törette Vedius Pollio összes értékes kristály kelyhét, a rabszolgát pedig fölszabadította. Ebben már nem egységesek a források, de ha nem szabadította föl, akkor az egésznek sok értelme nem volt, amint Augustus kitette a lábát Pollio villájából, el lehet képzelni, micsoda megtorlás következett volna.

A történetet a Pucér szobrok, dagadt gladiátorok, harci elefántok című könyvben olvastam, és nem tudom, mi okom volt rá, hogy ne bízzak meg teljesen a szövegben, mindenesetre utánanéztem az interneten az esetnek és arra a furcsa eredményre jutottam, hogy nem is így történt a dolog. Egyfelől vannak a murénák, amik igazi ínyencfalatnak számítottak, másrészt vannak azok a halak, amelyekkel fölfalatta Vedius Pollio a rabszolgáit, azok viszont orsóhalak (más néven ingolák), amelyeknek tényleg nem szeretne az ember a kezébe vagy szájába kerülni, mert nagyon fájdalmas lehet. Az persze lehet, hogy Publius Vedius Pollio a rabszolgákkal való etetés után megette az ingolákat, mert azok is ehetőek, de a murénák nem tehetnek semmiről. Igazságtalanul vádolta őket Garrett Ryan, a szerző. Vagy csak a fordító?

140 év titok

140 év titok

Van egy kedvenc (mindenki kedvence) Mozart-történetem, az Allegri Misererével kapcsolatos. A mű annyira szép (és különös módon ma is, különösebb előképzettség nélkül is annyira szép), hogy a kottája különleges kincs volt, nem engedték kivinni a Sixtus-kápolnából, nem adták ki, nem lehetett másolni, aki meg akarta hallgatni, annak el kellett mennie Rómába, és reménykedni, hogy pont jó időben érkezik, épp műsoron tartja a kórus a darabot. Míg egy szép napon el nem ment oda Mozart, meghallgatta a művet, aztán hazament, és emlékezetből leírta a szólamokat, és ezzel véget ért a kórus monopóliuma. Ötperces a mű, de kilenc szólam, szóval Mozart-szinten is produkció megjegyezni mindent.

Ki akartam deríteni, hogy mindez vajon mikor történhetett, mennyi ideig sikerült titokban tartani az Allegri-darabot, ami egyébként viszonylag késői, úgy értem, nem klasszikus reneszánsz polifónia, hanem 1630-ból való.  Mozart 1770-ben járt Rómában, azért az 140 év, szép, nagy titok.

Az egyetlen probléma, hogy voltaképpen nincs a történetre semmiféle bizonyíték. Hogyan is lehetne, nem tették el az útiládába a Mozart-kéziratot, vagy ha eltették, aztán elvesztették, szóval egyáltalán nem biztos, hogy igaz a történet. Bár szerintem az, ilyesmit nem találnak ki az emberek.

Paul Plishka

Paul Plishka

plishka-paul-title-role-falstaff-color-photo-by-winnie-klotz.jpg

Minden jó Falstaff egyforma, frizírozott, ritkás haj, formás szakáll, púder, pocak. Mindegy, kiről van szó, Gobbi, Taddei, Bruson, Melis, Plishka…

De nem, Paul Plishka más volt. Valamitől váratlan, hogy egy nagyon jó, nagyon megbízható, de mindig az elvárható szint körül teljesítő énekes egyszerre szárnyra kel. Akkor már huszonöt éve volt a pályán, talán tudta, hogy ennél jobb már nem lesz, vagy tudta, hogy ha az ember kihagy egy címszerepet, akkor az végleg is el tud menni mellette, ő sem volt soha Don Giovanni, nem volt Figaro. És akkor jött Falstaff a Zeffirelli-rendezésben.

Klasszikus lett. Pedig nem vált a szerep annyira a vérévé, mint Taddeinek, aki, ha csak fölemelte az ujját (tényleg, minden Falstaff fölemeli valamiért az ujját), abban benne van az egész régi dicsőség, pillanatnyi dicsőség, és a tudat: ti itt körülöttem mind csak azért vagytok, mert én vagyok.  Hogy kerülnétek a színpadra, mit néznének rajtatok az emberek, ha én nem volnék? Nem vált vérré a szerep, mégis mindez benne volt, mintha azt akarná bizonyítani, hogy el lehet érni a nagyságot szívós munkával is.

A pálya csúcsa. Pedig hosszú pálya volt, még a hatvanas években kezdődött, aztán lett belőle 88 szerep és 1672 este csak a Metropolitanben, utoljára 2018-ban énekelt, akkor már csak Benoit-t és Alcindorót, pár szó a Bohémélet első és második felvonásában.

Szépen és bölcsen fölépített pálya. Az emberek nyilván nem ezt szeretik, hanem a pillanatnyi őrületet, kockázatot, izzást és lobogást, haljon meg más helyettünk. Paul Plishka nem halt meg senki helyett. De azért meghalt.

süti beállítások módosítása