
Kemenes Fanni halálhíre eszembe juttatta, hogy egy másik, filmekben is nagy jelmeztervezőt is veszített a világ decemberben, a hónap elején meghalt Theodor Pištěk, aki az Amadeus-fimért volt felelős. Nemcsak felelős, de díjazott is, egy Oscart ért a sok selyemruha, a káprázatos Mozart-világ, amely olyan könnyű összeköttetést jelentett a 18. és a 20. század vége között.
Mindketten betöltötték a 93-at.
Pištěk látványosabb életet élt, aminek legfőbb oka az volt, hogy ő csak kényszerből jelmeztervezett, ahhoz képest elég sikeresen, de állítása szerint tényleg csak a megélhetésért, alapjában vége festő volt. Meg autóversenyző. Szerencsés esetekben ezt a két mániáját sikerült összeegyeztetni, és sportautókról festett hiperrealista vásznakat. De nemcsak azt, ez talán a leghíresebb képe, az Ecce homo, mondhatni, hogy kissé átértelmezte a bibliai jelenetet.

És a jelmeztervezés sem ment rosszul, nemcsak a filmekben, de a valóságban sem, Pištěk tervezte Prágában a díszszázad egyenruháját, de még a fakabátokat is, ahová beállnak a boldogtalan katonák az eső elől. Versenyeznek a művek, melyik lesz maradandóbb.




