Kicsit hervadtam tegnap az olimpiai megnyitó alatt, talán azért, amit a két magyar közvetítő is hangsúlyozott: ez már végképp nem a sportról és nem a sportolókról szól. Ők a mellékszereplők, ronggyá ázva a Szajnán a hajókban. A főszereplők is ronggyá áztak, ebből a szempontból panasz nem lehet, az eső nagyon demokratikus jelenség, mindenkit egyformán ver, de nem mindenkit mutatnak egyformán hosszan az esőben, az atléták tíz másodpercet kapnak egy hajó fedélzetén, a lábukat emelgető rapperek vagy Celine Dion végigénekelhetik a számukat.
Másfelől hervasztóak voltak maguk a műsorvezetők is, mert amiről egy jó megnyitó szólni tud, a sport kultúrtörténetéről és a kultúra sporttörténetéről, abban ők se nagyon voltak otthon, nem ismerték meg a fáklyavivőket, pedig azt alighanem kipuskázhatták volna a sajtóanyagból, nem ismerték meg a Carl Lewisnál régebbi sportcsillagokat a filmeken, pedig volt néhány (az ember azt hitte) felejthetetlen pillanat, Harold Abrahams vagy Abebe Bikila. Amit lehet, azt elrontották, még az utolsó pillanatban is azt mondták, hogy Celine Dion a La vie en rose-t énekli, pedig azt a dalt igazán könnyű felismerni, folyton visszatér a szövegben a cím.
De mégis, amikor a Szajnán végigszáguldott az a nagy fényes ló és lovasa, egyfelől persze a hideg futkározott a hátamon, mert olyan volt, mintha az Apokalipszis egyik lovasa érkezett volna meg. De legyen ő a háború, és akkor hátha a játékok végén fogja magát, és ellovagol. Másfelől meg az ember megtanulja, elfogadja azt a véleményt, hogy Leonardo sajnos szétforgácsolta a tehetségét, mert ahelyett, hogy festett volna egész nap, a vizek örvénylését tanulmányozta, a repüléssel foglalkozott, és különféle ünnepi előadásokat tervezett Lodovico Sforzának, mindenféle gépeket, amelyekkel mitológiai jeleneteket elevenítettek meg. Egy ilyen hatalmas, városi látványosság alatt azért meg lehet érteni, hogy ez csak az utókor okossága. Miért nem festett többet, hogy mi is láthassuk a műveit? De a kortársak leginkább ezeket a játékokat és előadásokat láthatták, amelyeket talán többre is értékeltek, mint a vásznakat és freskókat.